En varebil behøver ikke at stå og kede sig i weekender og ferier. I hvert fald ikke hvis det står til franskmanden Jacques Dorin, der har opfundet et kit af løse og fleksible moduler, der kan puttes ind i lastrummet og tages ud igen.
Kittet sælges for mellem 850 og 3300 euro afhængig af størrelse og den grad af luksus, man ønsker. Kittet fås til såvel små som store varevogne og er patenteret under mærket CoMBEING.
Ville ombygge sin egen varebil
Jacques Dorin fortæller, at han fik ideen ud fra et ønske om midlertidigt at kunne forvandle sin egen varevogn til en bil, han også kunne bruge i fritiden.
Så han gik i gang med at bygge et sæt af træmøbler, der kunne bruges til opbevaring og sættes sammen på forskellige måder uden brug af værktøj.
Uden brug af værktøj
De firkantede kassemoduler har alle den samme størrelse. De forbindes med hinanden og monteres på et særligt trægulv, hvorpå modulerne fikseres. Det hele foregår uden brug af værktøj.
Systemet indeholder f.eks. vask, komfur, køkkenbordsplade og skummadrasser til sofaen eller sengen, der kan måle op til 160 x 210 cm.
Fleksibel indretning
Modulerne fungerer som byggeklodser, så lastrummet kan indrettes på mange måder alt efter hvad man skal have plads til. Måske er det ikke nok med en stor seng og et køkken. Det kan også være, der skal findes plads til en motorcykel, et par mountainbikes eller et surfbræt.
Når man kommer hjem fra weekend eller ferie tager det ifølge Jacques Dorin nogle få minutter at fjerne hele indretningen igen. Og han er ikke bleg for at foreslå, at kittet kan opmagasineres inde i huset og dér tjene som møblement og opbevaring, indtil det skal ud i varebilen igen.
Køb dagsbeviser
I Danmark kan man ikke bare snuppe firmaets varevogn og køre på ferieeventyr. Men man kan købe dagsbeviser hos SKAT for mellem 185 og 225 kroner i døgnet.
Et dagsbevis giver dig lov til at køre privat i en bil på gule plader registreret til godstransport (erhverv) og med en totalvægt på op til 4 ton.
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Joint venture mellem Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group vil revolutionere logistikken
-
Omfattende fornyelse af hele varebilsprogrammet
-
Ny bekendtgørelse for indretning af varebiler
-
Godt nyt til elektriske varebiler der kan se frem til massere af hurtig- lynladestandere
-
De første informationer om næste generation af Transporter
Er I helt sikre på at man ikke er på kant med loven der? Det minder om hvad mange moto-X folk har gjort i tidens løb, og de er stort set alle blevet mødt med krav om hvide plader på køretøjet. Uanset om det så er slet og ret hvide plader, med fuld afgift, som personbil, eller den mere restriktive med fast opbygning, men billigere camperafgift.
Hej Martin, man må gerne overnatte i en varebils lastrum. Men man man må ikke indrette lastrummet med en FAST installation, med mindre installationen er strengt relateret til det formål, man har betalt afgift efter. Det vil sige kørsel med f.eks. gods, materialer og værktøj. Håber dette besvarer dit spørgsmål.
Hej Jess.
Må man godt kører rundt med moduler, så længe de ikke er fastmonteret og kan tages ud?
– køleskab, bord, stole, madras osv,
Hvordan kan man bruge sin varevogn som “camper” uden af komme i problemer.
Hej Chris
Så vidt jeg er orienteret skal man ændre på bilens oprindelige funktion som varebil for at få problemer med myndighederne. Det gør du ikke ved at “transportere” moduler, og disse moduler kan være hvad som helst inklusive madras, køkken osv. Har du købt dagsbeviser må du også gerne overnatte i bilen, fordi du jo har købt den fri til private formål. Vh Jess