Alt Om Varebiler har kigget Stellantis Pro One over skuldrene, da de præsenterer en omfattende fornyelse af hele varebilsprogrammet. Med sloganet ”Six Brands, One Force” lancerer Stellantis nye varebiler i alle størrelser (kompakt, mellem og stor): Ny Citroën Berlingo, Jumpy, Jumper; FIAT Professional Doblò, Scudo, Ducato; Opel Combo, Vivaro, Movano; Peugeot Partner, Expert og Boxer. De nye varebiler forventes lanceret i Danmark i 2. kvartal 2024.
Stellantis stræber efter at være førende inden for nulemissions erhvervskøretøjer i Europa og tilbyder både fuldelektriske drivlinjer og brændselscelleløsninger. Med det nye varebilsprogram introducerer Stellantis en ny 2. generation af fuldelektriske drivlinjer, der giver længere rækkevidde og sikkerhedssystemer på niveau med personbiler uden at gå på kompromis med ydeevnen.
De kompakte varebiler vil have en rækkevidde på op til 330 km, mens de mellemstore varebiler vil have batteripakker på 50 eller 70 kWh, der giver en rækkevidde på op til 350 km. De store varebiler vil have et 110 kWh batteri, der giver en klasseledende rækkevidde på op til 420 km. Dette batteri kan hurtiglade ved 150 kW og nå fra 0 til 80 % på under en time.
Differentiere de enkelte mærkers varebiler
Forbedringerne inkluderer også brintteknologi, hvor Stellantis vil udvide sin førerposition ved at lancere 2. generation af brint brændselsceller i de mellemstore varebiler med en rækkevidde på op til 400 km midt i 2024, mens teknologien vil blive introduceret i de store varebiler senere i 2024. Disse vil have en rækkevidde på op til 500 km og kan tankes på 5 minutter.
Hele modelprogrammet vil, ud over et nyt design, blive udstyret med nye teknologiske funktioner. De er designet til at matche personbiler i komfort, brugervenlighed, teknologi og sikkerhed. For eksempel er førerkabinerne i alle modeller blevet opdateret med et nyt 10” infotainmentsystem og ny brugerflade samt et større instrumentdisplay, der kan tilpasses førerens behov.
Sikkerhedssystemerne i de nye Stellantis-varebiler er nu på niveau med personbilerne. De er udstyret med 18 opgraderede førerassistentsystemer, herunder Dynamic Surround Vision, der bruger 360 graders kameraer til at navigere sikkert i trafikken.
“Essensen af fornyelsen af hele vores varebilsprogram er, at vi ikke er gået på kompromis, hverken når det gælder rækkevidde, kapacitet, sikkerhed og connected services,” understreger Luca Marengo, Global Head of Product – Serial Life for the Stellantis Commercial Vehicles Business Unit til Alt Om Varebiler.
De nye varebiler er alle udstyret med trådløs forbindelse, der muliggør ”over-the-air”-opdateringer med digitale tjenester og indbyggede serviceindkaldelser, e-PTO (elektrisk Power Take Off) 400 V strømudtag, full LED forlygter, regenerativt bremsesystem og varmepumpe.
Stellantis har sørget for at differentiere de enkelte mærkers varebiler fra hinanden. Opels varebiler kan genkendes på den karakteristiske Vizor-front, som de eneste med matrix-lygter. Peugeot-varebilerne har i-cockpit og en tech-orienteret brugerflade. Citroëns varebiler er det prisbevidste valg med fokus på komfort, blandt andet med de komfortable Advanced Comfort Seats. Fiat er arbejdshesten med Ducato som frontfigur for Fiat Professionals elektriske fremtid.
Om Stellantis Pro One
Stellantis Pro One er dedikeret til at lede det globale erhvervskøretøjsmarked med den mest effektive portefølje af produkter, 20.000 dedikerede forhandlere og konkurrencedygtige tjenester, hvilket tilsammen tilbyder exceptionelle løsninger fra Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall mærkerne til professionelle kunder. Stellantis Pro One strategien sigter mod en fordobling af omsætningen, en 40 % blanding af elektriske køretøjer med batteri, brint brændselscelle, over-the-air opdateringsmuligheder for hvert nyt køretøj fra 2026, en række af forbundne tjenester – alt sammen dedikeret til at forbedre erhvervskunders effektivitet. Stellantis Pro One strategien vil bidrage til at nå Dare Forward 2030-målene om at opnå et 100 % salg af BEV-salgsmix for personbiler i Europa og 50 % BEV-salg af personbiler og lette lastbiler i USA inden 2030. Stellantis Pro One er fuldt ud en del af virksomhedens ambition om at blive et CO2-netto-nuludledende-selskab i 2038.
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Joint venture mellem Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group vil revolutionere logistikken
-
Ny bekendtgørelse for indretning af varebiler
-
Godt nyt til elektriske varebiler der kan se frem til massere af hurtig- lynladestandere
-
De første informationer om næste generation af Transporter
-
Utilstrækkeligt lovkrav på dæk