To lange, tunge køretøjer mødes.

Ørkenracer til hverdagsbrug

Ford Ranger Raptor er et vidunderligt brøl fra dengang, ingen bekymrede sig om CO2.At Ford har benyttet betegnelsen Raptor til deres seneste og vildeste udgave af den succesrige pick-up-truck Ranger viser både humor og realitetssans.

Betegnelsen Raptor betyder rovfugl. Bedst kendt fra Velociraptor, der er navnet på en gruppe blodtørstige og for længst uddøde dinosaurer.Med andre ord ved marketingsfolkene hos Ford udmærket, at Ranger Raptor 3,0 spirituelt tilhører gamle dage. Med sin tørstige dobbelt turboladede 2,0 ltr. V6-motor, der trækker 2,4 tons jern på enorme og alt andet end letløbende offroad-dæk,  egner den sig bedre til et ørkenløb eller en klatretur i de nordafrikanske Atlasbjerge end til at tøffe rundt på jævn dansk asfalt eller i et bymiljø, hvor den med sin størrelse er lige så fejlplaceret som en bodybuilder i et drengekor.

At teste sådan en bil, der i øvrigt er umulig at finde en p-plads til i København, kræver at man glemmer alle rationelle vurderinger. Her handler det om at nyde bilens enorme karisma og brutale fremtoning med verdens største FORD-logo i fronten. Folk stopper op og kigger måbende på det orangegule fortidsuhyre, der alt efter indstilling af køremode og drosselklapperne i udstødningen kan spinde som en missekat eller brøle som en sabelkat. At den faktisk kører ganske udmærket, betyder faktisk mindre under show-time.

US livsstil

Pick-up biltypen med lad og kabine af varierende størrelse har i en menneskealder været enorm populær i USA. Pudsigt nok anser amerikanerne ikke Ranger-serien for at være særlig stor. Den større F-Serie betegnes som en fuldstørrelse truck. Det anslås at mellem 41 og 50 millioner F-Serie modeller er løbet af samlebåndet, siden F-1 startede ballet i 1948. I 23 år var Ford F-Serien verdens bedst sælgende køretøj.

Oprindeligt var køberne håndværkere, landmænd og andre professionelle grupper. Med behov for en bilmed let tilgængeligt lad og almindelig brugbarhed i modsætning til en lastvogn.

Private tog gradvis biltypen til sig, og i de senere år har den fået et nyt entusiastisk publikum blandt unge af alder eller sind med aktiv livsstil. Skiudstyret, surfbrædderne, golfkøllerne, bjergcyklerne, eller lignende smides bare om i bagagerummet, hvorefter man kommer frem over alt.

Ikke mindst i den nye Ranger Raptor, der kan slæbe sig afsted i ekstrem lav udveksling i off road indstillingen ”rockcrawl”. Eller fræse hen over mere jævne overflader i indstillingen ”sport”. I alt er der syv indstillinger at vælge mellem. Alle med permanent firehjulstræk og i de mere rustikke med spær på alle fire hjul. Ford betegner bilen som en sportsrekvisit med DNA fra den raceragtige Focus RS skabt til ekstreme offroad-præstationer.

Nu traf jeg hverken på klippefyldte bjergegne eller ørkenlandskaber med løst flyvesand. Min test er derfor baseret på almindelig brug på almindelige veje.  Det glædelige ved denne kendsgerning er, at den også i venligt dansk habitat klarer sig ganske glimrende med flot retningstabilitet og lavt støjniveu når klapperne i udstødningen er sat på den mest lydsvane indstilling.

Accelerationerne er gode. Men ikke på højde med de V8-motoriserede artsfæller. Det kom virkeligt bag på mig, at de dramatisk udseende all-terrain-dæk parret med gammeldag stive bagaksel giver et ganske udmærket vejgreb og pænt harmoniske styreegenskaber. Heller ikke komforten er belastet synderligt, som det er tilfældet mede mange almindelige varebiler med stiv bagaksel.

God underholdning

Amerikanerne kan deres kram, når det gælder om at få det bedste ud af den arkaiske bagaksel-konfiguration. Bl.a. ved at benytte skruefjedre og én lang række stabilisatorer f.eks. watt-links i stedet for de billigere og mere simple bladfjedre, der offe benyttes i arbejdsbiler med stiv bagaksel.

Dog skal man vænne sig til, at styringen er meget lavt gearet. Sammen med den store akselafstand betyder det, at der skal drejes rigtigt meget på rattet for at komme rundt om snævre kurver.

Fortil har den fået hele armen med elektroniske styrbare dæmpere og en masse alukomponenter fra specilfirmaet Fox Racing Shox. Bilen styrer derfor langt bedre end en almindelig pick-up truck.

Bilen er hele vejen igennem topudstyret. Adaptive LED-forlygter er standard. Den enorme udstyrsliste kan ses på Fords hjemmeside.

Midt i al nostalgien og køreglæden bliver vi nødt til at forholde os til benzinforbruget. Godt 7 kilometer pr. liter ifølge WLTP. Regn med det halve, hvis turen går offroad. Det betyder mindre i USA, hvor benzinpriserne er lave, men en solid tegnedreng er nødvendig for maksimal udnyttelse af det morskabs-konfigurede køretøj under vore himmelstrøg. Er brændstofforbruget ubærligt findes Raptor også med en langt mindre forslugen dieselmotor, der dog kun yder 205 hk. I visse dele af verden fås den også med en racerlignende motor på knap 400 hk.

Alt i alt er Raptor et facinerende køretøj for dem, der betragter biler som ren og skær underholdning. Og som har en god halv million til en pick-up med kun to sæder og papegøjeplader. Samt likviditet til at betale den årlige grønne afgift på mellem 9.360 kr. og 10.760 kr. 

Antal stjerner 4 ud af seks: ****
Ford Ranger Raptor kort:
Pris (papegøjeplader inkl. moms): Fra 568.684 inkl. Lev.
Topfart: 180 km/t
0 – 100 km/t: 6,0 sek.
Forbrug: 7,0 – 7,2 km/l WLTP
Motorydelse: 292 hk
Egenvægt uden fører: 2.552 kg.
Total vægt: 3.130 kg.
Længde/bredde/højde: 538/221/196 cm.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.