Markedet for logistisk software er enormt, og det udvider sig i takt med at e-handelen vokser. En af de større spillere på verdensmarkedet er tyske ZF, der af de fleste nok kendes mest for deres gearkasser.
Men ZF er også storleverandør af for eksempel hele drivlinjer, sikkerhedsudstyr og chassiskomponenter. Og som så mange andre af denne slags leverandører har ZF for længe siden læst, hvor logistikbranchen er på vej hen og har kastet sig over udvikling af sensorer, elektriske drivlinjer og software.
Tre autonome køretøjer
Hele ZF’s arsenal af fremtidsorienteret teknologi vil blive vist på den internationale biludstilling for erhvervskøretøjer IAA i Hannover fra den 20. – 27. september. På messens såkaldte “Technology Day 2018” viser ZF tre fremtidskoncepter.
Alle tre er autonome køretøjer. Den ene er en terminaltraktor, der selv kan anbringe trailerne på forud-bestemte pladser. Den anden er “ZF Innovation Truck”, der bl.a. selv kan manøvrere rundt i og uden for lagerhallen.
På vej mod 4 mia. pakker
Den tredje er “ZF Innovation Van”, der er ZF’s bud på en distributionsbil til bymidterne. Den kan selv finde frem til en ledig parkeringsplads, og den har en cloudbaseret algoritme, der via en tablet hjælper chaufføren med at finde den ideelle rute.
Baggrunden for at udvikle denne bil er klokkeklar. E-handelen vokser hurtigt, og alene i Tyskland forventer branchen at runde det næste skarpe hjørne i 2021 med fire milliarder pakkeleverancer om året.
200 pakker om dagen
Branchen ser også en tendens til, at kunderne i stigende omfang efterspørger mulighed for at bestemme hvor og hvornår de gerne vil modtage deres pakke. Samtidig vil byerne blive lukket af for fossile biler, og chaufførerne vil – uden tvivl – komme til at arbejde under større og større tidspres.
I følge den tyske pakketransport-branche er det ikke usædvanligt for en chauffør at skulle levere 200 pakker på bare én arbejdsdag. Gennemsnitligt skal chaufføren nå at aflevere en pakke for hver 2-3 minutter. I dette korte tidsrum skal chaufføren nå at finde en p-plads, ringe på kundens dør, vente på at kunden lukker op, aflevere pakken og komme tilbage til bilen.
Selvkørende på niveau 4
Alt dette mener ZF at have taget højde for i deres el-drevne Innovation Van. På en skala fra 0 til 5 er den er selvkørende på niveau 4 . Det betyder, at bilen kan agere på egen hånd, selv hvis føreren ikke reagerer i nødstilfælde.
ZF siger, at bilens autonome system er udviklet specielt til at manøvrere rundt i bymidten. Den er udstyret med kamera, radar og lidar (laser). Bilen kan holde sig på vejen, selv om der ikke er kantstriber. Den kan genkende lyssignaler, skilte og reagere på pludseligt opståede nødsituationer og genkende forhindringer som for eksempel dobbelt parkerede biler.
Bilen i usynlig snor
Bilen betjenes med en tablet-computer, som chaufføren kan tage med sig ud af bilen. Det kan være praktisk i de tilfælde, hvor to pakker skal afleveres på adresser så tæt ved hinanden, at det bedst kan betale sig for chaufføren at gå hen til sted nummer to.
I dette tilfælde vil bilen følge efter chaufføren som om den var i en usynlig snor. Hvis der ikke er nogen p-plads at finde, kan chaufføren sende bilen afsted mod den næste nærliggende adresse, hvor bilen så af sig selv vil begynde at lede efter en p-plads.
Cloudbaseret algoritme
Bilen er koblet op til et cloud-baseret system. Her er der lagret data om hver enkelt forsendelse. For eksempel destination, foretrukket leveringstidspunkt og holdbarhed (hvis det er letfordærvelige varer).
Algoritmen læser disse data og kombinerer dem med f.eks. trafiksituationen og det kalkulerede strømforbrug. Ud fra dette beregnes den ideelle leverance for de varer, som er i lasten.
Bilen følger efter pakken
- Det vil sige, at det er pakken selv, der finder den bedste vej frem til kunden. Bilen følger bare efter, forklarer projektleder hos ZF Georg Mihatsch.
Chaufføren modtager alle disse informationer via internetforbundne briller. I den anden ende – hos kunden – er der selvfølgelig også adgang til informationer om leverancen. Kunden kan via en app følge pakkens vej og kan omdirigere pakken med kort varsel.
Også fordele for chaufføren
Dette kan umiddelbart lyde som en ekstra stress-faktor for chaufføren. Men ZF ser også fordele for chaufføren.
Hvis kunden ikke kan nå hjem for at modtage pakken, kan kunden dirigere chaufføren over til naboen eller udsætte leverancen. Dermed undgår chaufføren at køre forgæves ud til en adresse.