Pickup-segmentet er på fremmarch. Mest i Sydeuropa men også på vore breddegrader er de rå offroadere ved at møve sig ind på outdoor-markedet. Råstyrke og fleksibilitet til både job og fritid er slående salgsargumenter.
Og det lille Brøndby-baserede produktionsfirma, PendelMatic, har lavet en smart løsning til pickup’er. Den hedder X-Top og passer ikke kun til Mercedes X-Klasse men til samtlige pickup’er på det danske marked.
Kundernes særlige ønsker
Indehaver af Pendelmatic, Jan Møller, er kendt i branchen som lidt af en Ole Opfinder, når der skal udtænkes løsninger til varebiler og ombygninger af biler, så de passer til både kunders særlige ønsker og det danske afgiftssystem.
XTop er én af de første. Den er født af tanken om, at pickup’er fra fabrikken kører rundt med et lad, hvor godset er udsat for vind, vejr og lange fingre.
Fyldt med sne
- Det vil jo sige, at du skal sikre dit gods ved at køre din pickup i garage om natten eller tømme den hver dag til fyraften. Og selv om du gør det, så risikerer du at komme ud til et lad, der er fyldt med sne om morgenen.
- Og hvis du monterer et rullegardin eller et almindeligt frontmonteret låg, så kan du ikke have noget ovenpå. Og hvad gør du, hvis der ligger ti centimeter sne på det, når du skal lukke det op, forklarer Jan Møller om baggrunden for XTop.
Trådløs fjernbetjening
Løsningen blev et solidt låg i rustfast stål med en hydraulisk løftekapacitet på mindst 150 kg, så du kan løfte det, selv om det er fyldt med materialer og værktøj.
En trådløs fjernbetjening følger med, så du ikke skal løfte en finger for at løfte det – ud over lige at låse låget op.
Til camping
Samtidigt er det udstyret med solide surringsøjer, så gods, cykler og nedlagt vildt kan spændes forsvarligt fast.
- Man kan for eksempel montere en teltdug omkring det og så sove på ladet, mens du har dine ting ovenpå, hvis du er til camping og den slags. De er mange muligheder, siger han.
90 cm frihøjde
- Den der løsning med at hængsle låget foran og så åbne det i en vinkel på 45 grader, den giver jo ingen mening, hvis man skal bruge det til noget. Med den her model får du 90 cm frihøjde i hele ladets længde.
-
Og du kan have materialer, grej og tagboks monteret, mens du åbner den.
Manuelt alternativ
Jan Møller har taget patent på XTop både i Europa og i USA, hvor han ser et potentiale for låget. Den findes også i en manuel version med gasdæmpere, men her får du problemer med at løfte låget med belastning.
- Ja, det er klart. Hele hemmeligheden ligger jo i den hydrauliske løfte-anordning, og den gør det jo også lidt dyrere. Du kan stadig holde belastningen ved hjælp af afstandsstykker, der skydes ind mellem chassis og låg, men man løfter det jo ikke bare sådan lige med 150 ovenpå, siger Jan Møller.
Den manuelt betjente XTop koster 19.300 kroner plus moms. Med fjernbetjent hæve-sænkefunktion er prisen 28.500 plus moms.