X-Klasse sælger drømmen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Sådan vil Mercedes-Benz sælge X-Klasse-drømmen. Lidt råt, lidt dyrt og meget casual
Bredere karosseri giver bredere appel
Hvem sagde E-Klasse? Så lækkert har vi aldrig set en 'europæisk' pickup indrettet
Bagtil er lygteføringen det mest markante. Her genkender man tydeligst Nissans ophav
Selv om der er arbejdet stenhårdt på at øge komforten, er der stadig masser af offroad og vildskab i X.Klasse
Med automatgear og permanent firehjulstræk starter priserne på 360.000 plus moms
Den nye konge af jagtmarkerne byder Ford Ranger og VW Amarok op til dans

X-Klasse sælger drømmen

Mercedes har netop præsenteret deres pick X-Klasse for den europæiske presse. Og én ting er sikkert: Mange flere formænd vil køre pickup

af Thomas André
15. november 2017
i Ikke kategoriseret

Drømme er en underlig vare. Jo mere, du sælger af den, des mere kommer der på lager. Og de er gratis. Paradokserne tårner sig op og giver leverandøren grå hår i hovedet. For hvordan tjener man penge på en vare, du hverken kan tage patent på eller producere?

Svaret er lige så gammelt som prostitution. Man klistrer dem på noget håndgribeligt, som man også kan klæbe et prisskilt på. Og det er præcis, hvad Mercedes-Benz har gjort med X-Klasse.

Ikke helt tilfældigt

Det håndgribelige produkt er, som det vil være de fleste af vores indsigtsfulde læsere bekendt, Nissan Navara, som Mercedes har købt sig til, inden de sendte den til drømmeland, hvor den har fået et skud af alt det, tyskerne er kendt for. Lækkerier, komfort og udstyr i særklasse.

Da de for et par år siden offentliggjorde aftalen med Nissan, og vi gættede os til, at det nok ikke var helt tilfældigt timing, at Nissan pludseligt begyndte at lave en komfortabel multilink bagaksel til Double Cab-versionen, var vi mange, der gloede på hinanden og spurgte, hvorfor i alverden det skulle vare så længe at klaske et stjerne-logo på apparatet.

Drys af luksus

Svaret kan du se på billederne. Kabinen er bygget helt om, så der står Mercedes-E-Klasse ud over det hele med de karakteristiske luftdyser og et drys af stjerne-luksus nænsomt fordelt ud over hele kareten.

En noget større akselafstand på 162 cm har gjort det muligt at udbygge kabinen lidt i forhold til Nissan Navara og Renault Alaskan, som i forvejen er baseret på samme model.

Højere niveau

Så da tyskerne til en skov af blafrende øjenbryn fik os alle sammen til at tvivle på omfanget af, at de ville gøre den til en rigtig Mercedes-Benz ud af Navara, mente de det. I stedet kan de se på anerkendende nik og beundrende blikke.

For X-Klasse er andet og mere. Den er et seriøst forsøg på at løfte arbejderklassens one ton pickup op på et højere niveau uden for rækkevidde af både Chiles vinbønder og Portugals vejarbejdere. Det her er i sandhed premium på helt nye flasker.

Manden har ret

– X-Klassen er den første pickup med overbevisende personbilsegenskaber, siger Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans. Og hertil er der kun at give manden ret.

Mercedes X-klasse – selvfølgelig

Førnævnte multilink bagaksel har fået samme premium opgradering i Volker Mornhinwegs folks kærlige hænder, og den er én af de mest afgørende nøgler til at bygge broen mellem arbejder-pickuppen og det jagthornsklædte borgerskabs indkørsler.

Café-ræsere

Bevares; vi taler om en personbil i den tunge ende. Den er sådan omtrent i vægtklasse med mærkets mellemstore SUV’er og på trods af ombygningen stadig af en noget stivere konstruktion for at kunne formidle kræfterne til underlaget, som i dette segment per definition varierer noget mere end de café-ræsere, Mercedes ellers har på programmet.

Men det er præcis den vej, tendensen i Europas friluftsliv bevæger sig. Og nu er den nået til et punkt, hvor de mere velbeslåede også begynder at vise interesse. Og fordelen ved pickupperne er, at de kan laste selv de tungeste elge, bevæge sig over de mest uvejsomme egne af Europa og trække et læs på op til 3,5 ton.

To læderindtræk

Og indvendigt behøver hverken direktøren eller lottovinderen at undvære noget som helst. Den udbyggede kabine har Mercedes Me med Live Trafik Information og meget mere af alle de fedeste features, Mercedes præsenterer i sit helt egen tillidsvækkende kvalitets-fornemmelse.

Enklere regler for godstransport

De, som er vant til premium-oplevelsen i en Mercedes, vil øjeblikkeligt føle sig hjemme i X-Klassen. Den tilbyder ikke mindre end seks forskellige indtræk – hvoraf to er læder – og dertil kommer tre forskellige interiør-linjer og forskellige versioner af loftsbeklædningen.

Drømmenes frygt

Drømmepriserne ligger en anelse over normal vandstand i segmentet uden helt at stikke af, som man godt kunne have frygtet. De starter på 262.000 plus moms med baghjulstræk og manuelt gear. På hvide plader lægger den fra kaj omkring de 560.o00 kroner, mens en topudstyret Power med automatgear og 4MATIC starter på 360.000 plus moms.

En stor del af historien om X-Klasse tager udgangspunkt i Mercedes-Benz’ egen 3,5 V6 dieselmotor med 258 hk. Den kommer først til Danmark til næste sommer, og her skal du nok forvente et prisleje, som i højere grad tager udgangspunkt i drømmenes frygt. Men den tid den sorg. Indtil da må vi nøjes med den firecylindrede 2.3 CDI med 163 hk til de manuelle gearkasser og 190 hk til automatgear.

Tags: Mercedes X-KlasseNissan NavaraRenault AlaskanX-Klasse
Tidligere Artikel

Mercedes investerer i intelligent produktion

Næste Artikel

Renault kigger dybt i arkiverne

Næste Artikel
Renault 4-flåden af orange/hvide F4-servicebiler var kendt overalt i Frankrig i 1960'erne. Foto: Renault Communication

Renault kigger dybt i arkiverne

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Sådan vil Mercedes-Benz sælge X-Klasse-drømmen. Lidt råt, lidt dyrt og meget casual

X-Klasse sælger drømmen

15. november 2017
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering