VW Transporter kørte i rekordfart på Ringen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 23 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW Transporter kørte i rekordfart på Ringen

Sabine Schmitz’ omgangstid med Ford Transit på Nürburgring jordet af en VW Transporter T5 2,0 TDI med omprogrammeret ECU-modul

af Morten Dam
24. juni 2013
i Nyheder

Går det for trægt med firmaets VW Transporter, kan du overveje at få den peppet op hos STaSIS Revo Group’s tuningseksperter. De ved noget om konfigurering – remapping – af VW-motorernes elektroniske styreenheder.
Deres know-how har på den godt 20 kilometer lange Nürburgring ført til en rekord med en VW Transporter T5 2.0 TDI med bi-turbo.
Da Sabine Schmitz i det britiske TV-program Top Gear kørte en standard Ford Transit rundt på Nürburgrings krævende stigninger, kurver og sløjfer i tiden 10 minutter og 8 sekunder var konklusionen, at en standard varebil næppe ville kunne forbedre den omgangstid.
Men det kunne den, omend med en let modificeret standardmodel.
Tuningsspecialisterne hos STaSIS Revo Group valgte en VW Transporter med 2,0 TDI-motor og to turboladere som udgangspunkt for deres forsøg på at slå Sabines rekord med Transit.

Kombination af software og hardware

Med en remapped ECU, et Milltek udstødningssystem og en Forge intercooler- og oliekøler kombination kunne eksperterne trække 220 hk ud af TDI-motoren og samtidig forbedre dens drejningsmoment betragteligt. Med en Bilstein-afstemt chassisaffjedring og lette Team Dynamics-fælge med Direzza-dæk fra Dunlop blev billen sendt til Nürburgring for at præstere den hurtigst mulige omgangstid.
Efter godt 980 kilometers kørsel holdt Transporteren klar til start på ”Ringen“ med den rutinerede Dale Lomas bag rattet – ikke på en øde banestrækning, men på en ordinær track-day.

Potentiale til mere

Efter et par testomgange, trådte Dale Lomas pedalen i bund og kørte en fuld omgang – godt halvanden kilometer længere end Sabine Schmitz i Ford Transit, der efter sigende ikke kørte den fulde strækning – i tiden 9 minutter og 57 sekunder målt med GPS Racelogic-software.

Se Topgear-indslaget fra Nürburgring med Sabine Schmitz her

– Jeg gad nok se, hvad det kunne blive til på en dag med banen fri for al anden trafik, sagde Dale Lomas efterfølgende.
Tuningsfirmaets topchef James Leng havde følgende kommentar til rekordkørslen:
– Vi har understreget en væsentlig pointe med vor ECU-modificering kombineret med hardware-komponenter fra vore samarbejdspartnere. Hvad enten det gælder en T5 med et hårdt arbejdsliv som ”delivery van“ eller med træk på krogen, så har vi den fornødne know-how til at kombinere software og hardware-kit uden kompromittering af økonomien.

Tags: FordVW
Tidligere Artikel

Ny Renault Kangoo Van - nu i tre længder

Næste Artikel

Bager Bolles budbil

Næste Artikel

Bager Bolles budbil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

VW Transporter kørte i rekordfart på Ringen

24. juni 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering