VW Transporter i grønt antræk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 23 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW Transporter i grønt antræk

BlueMotion programmet hos tyske VW er nu også kommet til varebilsmodellerne. Vi har prøvet bestselleren Transporter, som nu er klassens reneste varebil

af carsten
5. september 2012
i Nyheder

Det skal være så grønt som muligt – for så er ejerafgiften lav hos den danske forbruger. Hos VW i Wolfsburg tænker de ikke kun på de danske afgifter, men satser bredt på at forbedre miljøet på alle Europas landeveje.

BlueMotion teknologien har været i VW’s personbilsprogram i nogle år – men nu er den nået til erhvervskøretøjerne.

Vi har prøvet VW Transporter BlueMotion, som netop er blevet markedsført herhjemme. Med et forbrug på 15,9 km/l i gennemsnit lander den i energiklasse D. 5.280 kroner lyder regningen på i årlig grøn ejerafgift – med en CO2-udledning pr. kilometer på 166 gram. Det gør bilen til klassens duks, når det gælder miljørigtig opførsel.

Høj gearing

Man skal dog leve med en højere gearing, hvilket betyder, at der ikke er meget liv i femte gear under 60 km/t. Så der er dømt fjerde gear, hvor bilen trækker fra 40 km/t. Så kører man udpræget bykørsel, må man leve med en del gearskiftearbejde.

Her ville en model med DSG automatkasse være anbefalelsesværdig – men så er vi jo i en anden boldgade, når det gælder brændstofforbrug. Så er det bedste resultat 12,7 km/l med 140 hk. Man kan i øvrigt undre sig over, at der ikke er 6-trins gearkasse, som ville være et plus til de lange stræk.

BlueMotion teknologien handler om at forbedre bilen på en række punkter, så økonomien forbedres. Bilen har således start/stop system, dæktryksindikator, en højere gearing i gearkassen, indikator for korrekt op- og nedgearing samt fartpilot. I kabinen er der så et særligt betræk – og så er der sat BlueMotion skilte for og bag.

Godt start/stop system

Start/stop systemet reagerer lynhurtigt. Men det kan for mange virke irriterende i tæt bytrafik med en motor, der hele tiden går ud og starter igen. Men så kan man slå det fra.

Generelt kører bilen glimrende og er ganske kvik, når man beder den om at være det. 14,9 sekunder til 100 km/t og 164 km/t på toppen. På landevejen er den også ret støjsvag.

Man sidder tæt på gearvælgerkonsollen med højre knæ – og lidt for lodret i sædet – om end det er bedre end tidligere. Man kan også gøre som i Norge, hvor bagvæggen går ekstra langt ind i kabinen. Men det går ud over brugen af skydedøren på 1.024 mm i bredden. I dansk udførelse kan man få en Euro-palle ind.

Pænt udstyret

Til gengæld kan rattet indstilles i to retninger – og på komfortsiden skal lige nævnes viskerrobot, pollenfilter, el-spejle med varmetråde, el-ruder, udendørs temperaturmåler og centrallåsesystem. Nakkestøtterne kan indstilles i højden. Jeg savnede dog speedpilot, så man kan holde hastigheden. Derimod er der kopholder (kun til én kop/dåse), som kan skubbes ind i instrumentpanelet. Der er dog også plads til flasker/dåse i begge døre.

Det var basisudgaven, som jeg prøvede – uden andet udstyr end anhængertræk og en træplade i varerummet (som stjæler fire ud af seks fastgørelseskroge i gulvet). Bilen må i øvrigt laste 991 kg i testudgaven. Tilladt vogntogsvægt er 4.300 kg.

Man må også leve med plastikrat og sidespejle, der ikke kan slås ind (irriterende, når man skal ind gennem en smal indkørsel/port). De kan dog bestilles ekstra.

Til gengæld er der lås på handskerummet, 12 volt udtag, der er udendørs temperaturmåler samt masser af aflæggeplads i døre og over forruden. Dertil kommer aflæggerum i konsollen under passagersæderne.

Testbilen kunne trække en trailer på 1.800 kg med bremser – skal det være mere, kan man sagtens finde en anden Transporter – den er bare ikke så grøn.

Endelig er bilen omfattet af VW’s reparations- og service aftale på tre år eller 60.000 km. Pris alle tre år 995 kroner. Det er cirka 91 øre om dagen.

 

Tekniske data VW Transporter T5 BlueMotion:

Motor 4 cyl TDI turbodiesel, Euro 5
Slagvolumen: 1.968 ccm
Ydelse: 114 hk v. 3.500 omdr
Moment: 250 Nm. v, 1.500-2.750 omdr.Brændstoføkonomi: 15,9 km/l
CO2 udledning 166 gram/km
Helårlig grøn afgift: 5280 kroner
Energiklasse: D
Gear: 5
Dæk: Continental Vanco Eco 215/65 R 16c
Miljø: DieselpartikelfilterServiceaftale 3 år/60.000 km: 995 kr
Trailervægt: 1.800 kg
Lasteevne/totalvægt 991/2.700 kg
Tilladt vogntogsvægt: 4.300 kg
Trækkraft i 4./5. gear: 1.100 omdr (40/60 km/t)
Sikkerhed: ESC (ESP), AMS, ASR, EDS (elektr. Diff. Spær), EBV (elektr. bremsekraftfordeling)Varerum: 5,8 kubikmeter
Bredde mellem hjulkasser: 1.244 mm
Sidedør: 1.024 x 1.284 mm
Bagdør: 1486 x 1305 mm
Basispris: 216.990 kr. plus moms

Tags: Volkswagen
Tidligere Artikel

VW Transporter i grønt antræk med BlueMotion

Næste Artikel

Biogas og el skal erstatte diesel

Næste Artikel

Biogas og el skal erstatte diesel

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

VW Transporter i grønt antræk

5. september 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering