VW Transit eller Ford Transporter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Herbert Diess vil bygge folkevogne på Fords fabrikker i USA
Bill Ford nøjes med at sige, at forhandlingerne går rigtigt godt

VW Transit eller Ford Transporter

Ford lukker fabrikker i Europa og satser på et stærkt samarbejde om varebiler med Volkswagen

af Thomas André
11. januar 2019
i Baggrund, Nyheder

Planerne om et formelt samarbejde mellem Ford Motor Company og Volkswagen Group er inde i en afgørende fase. Den hensigtserklæring, de to parter underskrev tilbage i juni måned, er med stor sandsynlighed blevet til noget håndgribeligt.

Meget tyder på, at de vil offentliggøre planerne for et egentligt samarbejde i næste uge på Detroit Auto Show, hvor det i øjeblikket svirrer med rygter op til presseåbningen på tirsdag.

Scenen er booket

Her er der sat en time af til en ‘afventende branche-meddelelse’ på den store scene. Rygterne vil vide, at det er Ford og Volkswagen, der vil offentliggøre detaljer for deres fremtidige samarbejde.

Selv medarbejdere hos arrangørerne af bilmessen bliver udfrittet om detaljerne. Indtil videre lyder det som om, tidspunktet er blevet booket, men at der fortsat er tvivl om selve begivenheden.

Booket sidste år

Parterne har ellers været forholdsvist åbne omkring forhandlinger og samarbejds-punkter, men netop nu, hvor tingene snerper til, bliver informationerne mere sparsomme.

Ghosn anholdt igen

VW’s bestyrelse har i dag været samlet for at tale om samarbejdet. Det lugter lidt af, at de sidste detaljer skal på plads op til Detroit Auto Show. Den famøse time på den store scene har iøvrigt været booket siden programmets offentliggørelse den 14. december.

Brexit koster

Og det er ikke bare for sjov, de to giganter er i gang med at opbygge et tæt samarbejde. Fords europæiske chef, Steve Armstrong offentliggjorde i går planer om at stramme gevaldigt op i Europa, hvor tingene ikke just glider i olie for den amerikanske producent for tiden.

Varebilssalget i 2018

Særligt det britiske marked er i tilbagegang for Ford. Brexit ser ud til at koste amerikanerne dyrt, og det kommer til at koste arbejdspladser, sammenlægning af Ford UK og Ford Credit i Storbritannien og formentlig fabrikslukninger i Europa.

Handelsaftale

Disse stramninger er baseret på, at Storbritannien får en handelsaftale med ud af EU. Der er ikke en gang taget højde for et Brexit uden aftale, den såkaldte ‘Hard Exit’.

-Hvis det bliver tilfældet, må vi se på tingene igen, siger Armstrong.

Galaxy og S-Max må dø

I december fremlagde Ford deres Sprint to 6 Reset and Redesign plan. Seks-tallet refererer til et mål om et overskud på seks procent – dog uden at sætte en tidsramme på ambitionen.

En del af planen går på at skære det tabsgivende fedt fra. Det ser i første omgang ud til at gå ud over MPV’erne, Galaxy og S-Max livet, der udgør den tunge ende i Fords modelprogram.

Ford lukker fabrikker

Det kommer i første omgang til at betyde en fabrikslukning i Bordeaux i Frankrig, og lige nu er man i gang med at få detaljer om en lukning af en tysk fabrik, som i givet fald vil koste den mindre MPV, C-Max livet.

-Vi trækker os helt ud af MPV-segmentet, siger Armstrong, der samtidigt lader forstå, at der ikke bliver udviklet mere på mærkets dieselmotorer til mindre biler.

Ford suveræne i Danmark

I Danmark er Ford helt suveræne, når det kommer til at sælge varebiler, men det er ikke helt tilfældet i resten af Europa.

Volkswagens CEO, Herbert Diess, har udtalt, at man overvejer at basere den næste generation af VW Amarok på Ford Ranger, som netop har haft premiere i USA.

‘Really well’

Han siger også, at VW gerne vil bygge biler på nogle af Fords fabrikker i USA, hvor der er ledig kapacitet.

Fords bestyrelsesformand, Bill Ford, bekræfter, at forhandlingerne går ‘really well’, og at de to koncerners kulturer passer godt sammen.

El og selvkørende

Ud over varebilssamarbejdet, er der god grund til at slå pjalterne sammen for de to fremtidige partnere.

Ford har investeret voldsomt i udviklingen af selvkørende biler, mens Volkswagen på den anden side allerede er med helt fremme på el- og hybridbiler.

Kæmpe underskud

VW har fået en ordentlig én på hatten med retssager, bøder i billion-klassen og tilbagekaldelse af hundredtusindvis af biler i kølvandet på diesel-gate.

Fords økonomiske trængsler bliver ikke bedre af, at de netop har præsenteret et underskud på 245 millioner Euro for tredje kvartal 2018.

Tags: FordvarebilerVolkswagen
Tidligere Artikel

Dækproducent hopper med på den selvkørende vogn

Næste Artikel

PSA sætter Vivaro på som det fjerde kløverblad

Næste Artikel
Vi kender efterhånden metoden: Gammel kasse får en ny front, denne gang med et tysk lyn. Foto: Opel

PSA sætter Vivaro på som det fjerde kløverblad

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Herbert Diess vil bygge folkevogne på Fords fabrikker i USA

VW Transit eller Ford Transporter

11. januar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering