Planerne om et formelt samarbejde mellem Ford Motor Company og Volkswagen Group er inde i en afgørende fase. Den hensigtserklæring, de to parter underskrev tilbage i juni måned, er med stor sandsynlighed blevet til noget håndgribeligt.
Meget tyder på, at de vil offentliggøre planerne for et egentligt samarbejde i næste uge på Detroit Auto Show, hvor det i øjeblikket svirrer med rygter op til presseåbningen på tirsdag.
Scenen er booket
Her er der sat en time af til en ‘afventende branche-meddelelse’ på den store scene. Rygterne vil vide, at det er Ford og Volkswagen, der vil offentliggøre detaljer for deres fremtidige samarbejde.
Selv medarbejdere hos arrangørerne af bilmessen bliver udfrittet om detaljerne. Indtil videre lyder det som om, tidspunktet er blevet booket, men at der fortsat er tvivl om selve begivenheden.
Booket sidste år
Parterne har ellers været forholdsvist åbne omkring forhandlinger og samarbejds-punkter, men netop nu, hvor tingene snerper til, bliver informationerne mere sparsomme.
VW’s bestyrelse har i dag været samlet for at tale om samarbejdet. Det lugter lidt af, at de sidste detaljer skal på plads op til Detroit Auto Show. Den famøse time på den store scene har iøvrigt været booket siden programmets offentliggørelse den 14. december.
Brexit koster
Og det er ikke bare for sjov, de to giganter er i gang med at opbygge et tæt samarbejde. Fords europæiske chef, Steve Armstrong offentliggjorde i går planer om at stramme gevaldigt op i Europa, hvor tingene ikke just glider i olie for den amerikanske producent for tiden.
Særligt det britiske marked er i tilbagegang for Ford. Brexit ser ud til at koste amerikanerne dyrt, og det kommer til at koste arbejdspladser, sammenlægning af Ford UK og Ford Credit i Storbritannien og formentlig fabrikslukninger i Europa.
Handelsaftale
Disse stramninger er baseret på, at Storbritannien får en handelsaftale med ud af EU. Der er ikke en gang taget højde for et Brexit uden aftale, den såkaldte ‘Hard Exit’.
-Hvis det bliver tilfældet, må vi se på tingene igen, siger Armstrong.
Galaxy og S-Max må dø
I december fremlagde Ford deres Sprint to 6 Reset and Redesign plan. Seks-tallet refererer til et mål om et overskud på seks procent – dog uden at sætte en tidsramme på ambitionen.
En del af planen går på at skære det tabsgivende fedt fra. Det ser i første omgang ud til at gå ud over MPV’erne, Galaxy og S-Max livet, der udgør den tunge ende i Fords modelprogram.
Ford lukker fabrikker
Det kommer i første omgang til at betyde en fabrikslukning i Bordeaux i Frankrig, og lige nu er man i gang med at få detaljer om en lukning af en tysk fabrik, som i givet fald vil koste den mindre MPV, C-Max livet.
-Vi trækker os helt ud af MPV-segmentet, siger Armstrong, der samtidigt lader forstå, at der ikke bliver udviklet mere på mærkets dieselmotorer til mindre biler.
Ford suveræne i Danmark
I Danmark er Ford helt suveræne, når det kommer til at sælge varebiler, men det er ikke helt tilfældet i resten af Europa.
Volkswagens CEO, Herbert Diess, har udtalt, at man overvejer at basere den næste generation af VW Amarok på Ford Ranger, som netop har haft premiere i USA.
‘Really well’
Han siger også, at VW gerne vil bygge biler på nogle af Fords fabrikker i USA, hvor der er ledig kapacitet.
Fords bestyrelsesformand, Bill Ford, bekræfter, at forhandlingerne går ‘really well’, og at de to koncerners kulturer passer godt sammen.
El og selvkørende
Ud over varebilssamarbejdet, er der god grund til at slå pjalterne sammen for de to fremtidige partnere.
Ford har investeret voldsomt i udviklingen af selvkørende biler, mens Volkswagen på den anden side allerede er med helt fremme på el- og hybridbiler.
Kæmpe underskud
VW har fået en ordentlig én på hatten med retssager, bøder i billion-klassen og tilbagekaldelse af hundredtusindvis af biler i kølvandet på diesel-gate.
Fords økonomiske trængsler bliver ikke bedre af, at de netop har præsenteret et underskud på 245 millioner Euro for tredje kvartal 2018.