Har du en af de 2.194 danske ejere af SUV-modellen VW Tiguan eller 315 ejere af pick-up modellen VW Amarok, så skal du have bilen til et autoriseret værksted for at få foretaget en kontrol for mulige fejl og om fornødent have foretaget udskiftning af komponenter.
Kontrollen og eventuel ombytning af dele sker uden beregning, da det foregårt som et led i VW ”løbende kvalitetskontrol“.
Skal have en ny sikring
For så vidt angår VW Tiguan, drejer det sig angiveligt om en sikring, der kan give problemer med det elektriske kredsløb til bilens lygter, så nogle af disse går i sort. Kontrollen tager kun få minutter og den pågældende sikring udskiftes med en ny og bedre.
Der har vist sig at være problemer med overfladebehandlingen på nogle af de sikringer, der er monteret i forbindelse med produktionen af bilerne.
Alle danske VW Tiguan-ejere underrettes og indkaldes direkte ved brev.
Fejl ved brændstofslange
For pick-up modellen Amarok er der tale om et problem med brændstoftilførslen. På et mindre antal biler er der konstateret slid og deraf følgende lækage på en brændstofslange på biler med 2,0 TDI-motor.
Slangen sidder monteret i motorrummet og for at sikre denne, skal der monteres en beskyttelseskappe.
Ejerne af de berørte Amarok-modeller orienteres om tilbagekaldelsen ved brev den 20. november direkte fra Skat.
2,6 mio. biler til kontrol
På verdensplan har VW tilbagekaldt omkring 2,6 mio biler til kontrol og fejlretning, heraf henimod 800.000 eksemplarer af typen Tiguan, mens 239.000 Amarok-ejere skal en tur omkring det autoriserede værksted.
Resten af de indkaldte biler kører i Kina, og indkaldt for at få fyldt mineralsk olie i gearkasserne i stedet for den originale syntetiske olie, som biler med dobbeltkoblet DSG-gearkasser er leveret med. Den syntetiske olie er angiveligt årsag til forstyrrelser i transmissionssystemet elektronik.