VW Tiguan Allspace er mere og bedre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
De 21 cm er godt skjult, men de øger varerumskapaciteten med 120 liter
Du skal op i Highline for at få blandt andet den superfede 12,3-tommers touchskærm
DSG og en lille fiks drejeknap til at programmere firehjulstrækket er langt fra gamle dages skov af gearstænger, men resultatet er det samme
Der er ikke meget forskel mellem en Golf og en Tiguan Allspace, så husk at løfte benet, når du stiger ind
Dejligt bred bagsmæk, som håndværkerne kan li' det
Varerummet er på 1775 liter. Vi havde desværre ikke adgang til gulpladevarianten, men du får nok et meget godt indtryk af det alligevel
190 hk og det effektive 4Motion er en lækker og betryggende kombination
De forkromede afgangsrør helt nede i smækkehøjde er lovligt udsatte i terrænet
Det elegante fjæs fra Passat er overført til Tiguan Allspace med stor succes
Stik til det hele - selvfølgelig

VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Selv med længere akselafstand og større bagagerum bevarer Tiguan Allspace den fornemmelse af tilværelsens ulidelige lethed, vi kender fra lillesøster

af Thomas André
23. februar 2018
i Test

Tiguan Allspace er lidt længere, lidt stivere og lidt mere rummelig end den almindelige Tiguan. Helt som forventet. For sådan er naturens love, når man forlænger både karosseri og akselafstand.

Men sin personlighed har den bevaret. Den er helt intakt, og det er lidt af en præstation. For den lethed, den danser omkring med, føles som en trods af samme naturlove. Den har altid føltes som en mellemvægter, der danser ballet – og er god til det. Man forstår det ikke rigtigt – og nu er den rykket en vægtklasse op.

Billig søster

Tiguan har altid været Touaregs billigere lillesøster. Både mentalt og i praksis. Det virker som om, ingeniørernes intentioner har været at bygge en mindre og billigere variant af kolossen. Det kan lyde sært, når den samtidigt er én af de bedste i klassen, men lad os se, om det kan lade sig gøre at forklare det alligevel.

Køreegenskaberne er i top. Den holder sporet uanset underlag. Stramt sat op og med 4Motion firehjulstræk skal der meget til at bringe den ud af fatning. At der så sidder et VW-logo på fronten gør den desuden populær blandt køberne.

Forstads-SUV

Alligevel er der noget i denne formfuldendte og teknisk uangribelige helhed, der får den til at virke lidt syntetisk og – let. I virkeligheden er det ikke Tiguan alene, der har den egenskab. Men i en SUV til over 400.000 plus moms kunne man godt forvente en lidt mere solid og tung køreoplevelse. Sådan lidt offroader-agtigt. Men den oplevelse får man aldrig i Tiguan.

VW køber den selvkørende fremtid

Man kan argumentere for, at den slet ikke er en rigtig SUV efter moderne standarder. Den passer måske bedre til begrebet crossover, som faktisk ikke har det store at gøre uden for alfarvej. Bygget til overblik i byen, langtur på asfalt og lidt glat underlag om vinteren egner den sig til alt, hvad en gennemsnitsfamilie kan byde den af daglige udfordringer og en tur i skoven i weekenderne. Men den skal efterlades på P-pladsen, hvor hundesnor, vandrestøvler og mountainbikes tager over.

Kan begge dele

Men Tiguan er så god, at den er begge dele. For den lette og syntestiske køreoplevelse er meget lig den, man får i en Golf eller en Passat; og det er lidt af en præstation, når man har med en højbenet firehjulstrækker at gøre.

Så forklaringen på fornemmelsen af en meget lettere bil skal nok primært findes i, at VW har gjort det, de har tilstræbt, nemlig at bygge en SUV med køreegenskaber som en premium personbil. En disciplin, tyskerne har mestret fra start.

Pas på postkassen

Tiguan Allspace er strukket med 21 cm, så der nu er 470 cm mellem nummerpladerne – uanset farven på dem. Og det bliver jo endnu mere påfaldende med den ulidelige lethed, når man tænker på, at den har fået længere mellem akslerne. Fra 2681 mm i Tiguan til 2787 i Tiguan Allspace.

Det betyder en anelse stivere bil i en snæver vending. På papiret er vendediameteren steget fra 11,4 til 11,9 meter, så pas lige på naboens postkasse, når du kører hjemmefra, hvis du er vant til den korte udgave.

Stift til tider

På vejen giver den et roligere kørebillede, for nu at bruge én af tidens mere irriterende floskler. Med fuldt tryk på offroad-oplevelsen koster det selvfølgelig en smule på agiliteten, men så er vi ude i detaljer, der kun har betydning for entusiasterne, som alligevel køber en Amarok til formålet.

Her er det dog stadig svært ikke at blive imponeret over, at den Golf-agtige undervogn med de forlængede ben klarer sig så fint i terrænet. Det bliver lidt stift til tider, men det er prisen for kompromiset, og asfalten er trods alt det altoverskyggende underlag for de fleste bilejere.

Breder sig

Hvis du er på jagt efter en offroader i traditionel forstand, så er der altså ingen vej udenom alt købe en gammel offroader. Moderne SUV’er som Tiguan er et helt andet sted og breder sig over flere kategorier. Man kunne fristes til at opfinde en MUV – Multi Utility Vehicle.

Pickup hardtop passer på værktøjet

Men kan du ryste tanken om adskillige gearstænger til lavgear og differentialer af dig, så vil du se, at der ikke er nogen som helt fravalg ved at vælge en Tiguan Allspace – bortset fra de økonomiske, for den er ikke billig.

Mere og bedre

Den kører mindst lige så godt – og bedre end – de fleste hatchbacks i mellemklassen. Til det lægger den et ekstremt godt overblik, næsten suveræne terrænegenskaber og en oplevelse af albuerum, man bare ikke får, når kasketten gnubber mod loftet.

VW Tiguan Allspace er en ubetydelig mindre smidig end den korte variant og noget dyrere. Men den ekstra plads tiltaler de fleste håndværkere, og i det store regnskab betyder det nok mindre. Faktum er, at Tiguan Allspace bare er mere og bedre end Tiguan på næsten alle parametre.

 

Tags: SUVTiguanVW Tiguan Allspace
Tidligere Artikel

Nu kommer Master Z.E.

Næste Artikel

Lydløst storskrald

Næste Artikel
De to lydløse skraldebiler til Århus Kommune kan køre på ren el i bymidten og på diesel uden for miljøzonerne

Lydløst storskrald

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
De 21 cm er godt skjult, men de øger varerumskapaciteten med 120 liter

VW Tiguan Allspace er mere og bedre

23. februar 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering