VW Taigun tæt på slutlakeringen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW Taigun tæt på slutlakeringen

Næsten produktionsklar udgave af SUV'enVW Taigun lanceres i New Delhi

af Morten Dam
10. februar 2014
i Nyheder

Konceptet er ikke nyt, for VW viste allerede i 2012 konceptet VW Taigun ved et motorshow i Sao Paulo, Brasilien, men når dørene åbnes for det indiske motorshow i New Delhi, står den tilsyneladende så produktionsklar, at den blot mangler slutlakeringen.
En iøjnefaldende forskel fra Sao Paulo-udgaven til New Delhi-versionen er reservehjulet, der oprindeligt var placeret i bagagerummet, men nu er hængt op på bilens to-delte bagsmæk. Det er  simpelthen, fordi forbrugerne har krævet det.
Vil VW sælge den kompakt SUV med 4-hjulstræk, må det forventes, at nogle af køberne vil køre andre steder end i asfaltjunglen.
Taber et af hjulene luften, skal man ikke være tvunget til at tømme bilens  bagagerum for at få fat på reservehjulet. Det skal derfor sidde udvendigt. Basta!

Mindre end Tiguan

Taigun måler 3859 mm i længden – eller 3995 mm med reservehjulet på bagsmækken. Den er 1728 mm bred og 1570 mm høj – 1605 mm med tagrælinger. Akselafstanden er 2470 mm, hvilket burde garantere en bil med god køredynamik. Især hvis VW formår at holde bilens slanke linie. Prototypen som vises i New Delhi vejer ”kun“ 998 kilo. Med korte udhæng for og bag skulle der tillige være sikret gode til- og frakørselsvinkler i terræn.

Med tre ”propper“ 

Under låget foran ligger en turboladet, 3-cyl. TSI benzinmotor på bare 1,0 liter. Men før du afskriver bilen, så læs lige resten!
Den lille kværns tre ”propper“ producerer 110 hk, hvilket giver en vægteffekt på kun 9 kg/hk, dersom bilen efter slutlakeringen fortsat vejer under 1.000 kilo. Samtidig resulterer det i et beskedent brændstofforbrug, da Taigun ved blandet kørsel skal være god for et gennemsnit på 21.2 km/l og et CO2-udslip på 110 g/km. Med 50 liter i tanken giver det bilen en rækkevidde på 1.000 km.

Til 100 km/t på 9,2 sek.

Helt tabt bag andre biler er den heller ikke, da motoren i kombination med en 6-trins gearkasse rykker Taigun til 100 km/t på 9,2 sek. og topper ved 186 km/t. Bilen er med andre streget op til både hullede jordveje i udkantsområder og glatslikkede motorveje i veludbyggede infrastrukturer. For øvrigt står den på 17-tommer hjul dækket af med 205/50-profilerede gummiringe.

Sluger 996 liter

Med udhæng på 708 mm for og 661 mm bag har Taigun gode til- og frakørselsvinkler, 28 grader for og 35,5 grader bag, men af en eller anden grund har VW  ikke opgivet noget om rampevinklen. Hvorvidt det skyldes , at dens formåen over en skarp bakkekam lader noget tilbage at ønske, får indtil videre henstå i det uvisse.
Hvad er der af plads i Taigun? Ifølge de foreliggende data, kan den klare op til 996 liter og karmbredden er  900 mm.
Kabinen er indrettet med en loftshøjde på 1036 mm over forstolene og 980 mm over kabinens bageste del. Ratstammen kan justeres over en vinkel på 25 grader, så med angiveligt god benplads, skulle der være sørget for gode pladsforhold bag rattet.

Taigun versus Tiguan

Til sammenligning stiller den lidt større VW Tiguan med følgende mål: Længde, bredde og højde: 4426/1809/1703 mm, akselafstanden er 2604 mm, varerummet kan tage op til 1510 liter og loftshøjden over gulvet er 920 mm og i bredden mellem hjulkasserne 1000 mm. I længden og bredden er Tiguans varerum henholdsvis 1520 og 1295 mm.
Off the road får Tiguan kamp til stregen på til- og frakørselsvinklerne, de er henholdsvis 28 og 25 grader. Før den er færdig med at klatre, er Taigun smuttet. Tiguan har en frihøjde på 200 mm og rampevinklen er 20 grader. Med den kortere akselafstand burde Taigun kunne stille med en ligeså god rampevinkel – om ikke bedre, også selvom frihøjden ”kun“ er 180-190 mm.
Så hvad venter Volkswagen egentligt på? Kom nu med den Taigun!

 

Tags: VW
Tidligere Artikel

BMW sætter nyt X ved 3’eren

Næste Artikel

Citroën vil gøre det trygt at lease en varebil

Næste Artikel

Citroën vil gøre det trygt at lease en varebil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

VW Taigun tæt på slutlakeringen

10. februar 2014

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering