VW streger fremtiden op med ID | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
ID. Buzz Cargo blev senest vist ved motorshows i Hannover og Los Angeles. Her præsenterer CEO Scott Keogh fra VW Group of America konceptet på udstillingen i Los Angeles. Foto: VW
Som de øvrige fremtids-elbiler fra VW er Buzz Cargo bygget på den dedikerede elbilplatform MEB
Batteriet er integreret i gulvet mellem akslerne, og el-motoren er i sagens natur mere kompakt end en forbrændingsmotor enhed. Det sikrer en god rummelighed
Alle instrumentvisninger projiceres op på forruden, og rattet kan med et tryk bringes til at forsvinde ind i instrumentbordet

VW streger fremtiden op med ID

Fremtidsbilledet af nul-emissions-varebiler er stærkt flimrende. VW har gjort et behjertet forsøg med ID. Buzz Cargo

af Jess Ulrik Verge
16. januar 2019
i Baggrund


2019 spås af mange til at blive året, hvor de el-drevne personbiler får deres folkelige gennembrud. Nu er over 400 km på en opladning og en prislap væsentlig under 300.000 kroner blevet virkelighed.

Helt anderledes forholder det sig med varebilerne. Gennembruddet lader vente på sig. Vi ved ikke, om batteriet bliver det, der i vores nære fremtid kan gøre varebiler over en bred kam til de nul-emissionsbiler, som politikerne efterspørger.

En mosaik af drivmidler

Fremtiden kan meget vel byde på en mosaik, hvor elektricitet blander sig med biogas, brint, biobrændstoffer og nogle syntetiske brændstoffer. At fremtiden ikke er så entydig for varebiler som for personbiler skyldes, at varebilerne i sagens natur bruges og køres på en helt anden måde end personbilerne.

Transportmesse sætter fokus på grøn transport

I de fleste varebiler kan man ikke planlægge sin kørsel længere ud i fremtiden end til den næste ordre eller leverance. I de fleste personbiler er kørslen kendt på forhånd. Der er turene til og fra arbejdet, indkøbene og badeferien sydpå.

Last sluger strøm

En varebil skal i sagens natur lastes med materialer, værktøj og gods i rå mængder. Det tager hurtigt pusten af et ethvert batteri målt efter dagens teknologi. Varebilers krav til ladetider og ladeinfrastruktur er derfor også væsensforskellig fra personbilernes.

Når alt dette er sagt, kan man så kaste et blik på de bilproducenter, der forsøger at ruste sig til en fremtid med nul-emissionsvarebiler. Vi kan sikkert vente os nogle overraskelser fra Kina og Sydkorea. Blærede Tesla kan også pludseligt give os et produkt, der kan sparke de fossile varebiler ud i glemslen.

En allround fremtidsvarebil

Fremtidsbilledet er stærkt flimrende, men nogen gør et behjertet forsøg på at tegne nogle streger. Volkswagen er en bilproducent, der gør sig umage. Måske har de brug for at betale aflad efter dieselgate, eller også gør de bare et ekstra stort nummer ud af at være fremsynede.

I hvert fald har de givet os et ganske velbeskrevet bud på den emissionsfri varebil fra 2022. Den hedder “VW ID. Buzz Cargo”. Selve konceptet er ikke nogen nyhed, men VW strækker sig langt for at tegne et billede af en allround fremtidsvarebil.

Intelligent design, stærk identitet

I VW’s univers betegner navnet “ID.” en fremtid med el-drift, autonomi og mængder af software. VW putter navnet “ID.” foran alle deres fremtidige elbil-modeller, lige som det også bliver brugt som præfix til relevant udstyr og teknologi.

Fem verdenspremierer fra VW

VW forklarer, at “ID.” ikke er en forkortelse for noget bestemt, men en betegnelse for intelligent design, en stærk identitet og en visionær teknologi. Til august viser de husholdningsbilen “ID. Neo”. Og jo, der skal være et punktum efter ID.. For læserne vil dette utvivlsomt skabe et uklart og klodset tekstbillede, og for de skrivende vil der nok komme forvirring omkring tegnsætningen. Men det er en anden historie.

Platformen er dedikeret til el-biler

I støbeskeen er crossoveren ID. Crozz med intro i 2020, luksuslimousinen ID. Vizzion med intro i 2022 og det futuristiske rugbrød ID. Buzz, som vi så allerede i 2016. Buzz får også intro i 2022 med Cargo-versionen lige derefter – forhåbentlig.

Alle ID.-modeller vil blive bygget på en platform, der hedder MEB (Modularer ElektrifizierungsBaukasten) eller på dansk “den modulopbyggede platform til elbiler”. Det modulære er der intet nyt i, da VW allerede har bygget cirka 55 millioner biler på platformen MQB.

Fladt batteri mellem akslerne

For eksempel er den el-drevne Golf bygget på MQB. Men MQB er udviklet til biler med forbrændingsmotor og er derfor ikke en ideel platform til el-biler. MEB – derimod – er bygget udelukkende til biler med el-motor.

Det betyder blandt andet, at denne platform har et dedikeret område til batteriets placering, nemlig hele gulvet mellem akslerne. Det giver mere frihed til at skalere batteriets størrelse.

I Transporter-klassen

VW ID. Buzz Cargo er i en klasse mindre end VW e-Crafter, der allerede er introduceret. e-Crafter er næsten 6 meter lang, mens Buzz Cargo er godt 5 meter.

Buzz Cargo har en god akselafstand på 3,3 meter og et udhæng over bagakslen, der er godt 10 cm længere end på personbils-versionen. Lasteevnen er cirka 800 kg.

Kabine og kontor

Fordørene er elektriske, og skydedøren i højre side af varerummet låses automatisk op, når chaufførens smartphone sender en digital nøgle til bilen. Passagersædet har plads til to.

Det midterste sæde kan slås op, hvilket giver adgang til en arbejdsstation. Når føreren ønsker at arbejde, trykkes i nogle sekunder på rattet, som derefter forsvinder ind i instrumentbordet. Førersædet drejes derpå 15 grader til højre, så man sidder godt i forhold til sin laptop.

I en selvkørende fremtid

I en fremtid med (måske) fuld autonomi vil føreren kunne aktivere den selvkørende funktion “ID. Pilot” og få kontorarbejdet fra hånden, mens bilen ruller gennem trafikken.

VW oplyser, at Buzz Cargo kan bestilles med forskelige størrelser batterier, så pris og rækkevidde kan tilpasses virksomhedens kørselsbehov. Kører bilen f.eks. ofte mindre ture i byen, vil det være relevant med en batterikapacitet på 48 kWh.

Rækkevidde på op til 550 km

Det største batteri er i skrivende stund på 111 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på ca. 550 km (WLTP). Desuden er der indbygget solceller i taget, der kan forlænge den daglige køretur med op til 15 km.

Konceptbilen er udstyret med en el-motor på 150 kW (ca. 200 HK), der sikrer en topfart på ca 160 km/t. Men alt dette kan ændre sig drastisk i løbet af de tre-fire år, der vil gå, inden bilen kommer på gaden.

Forberedt til trådløs opladning

Det gælder også ladetiderne og ladekapaciteten. VW har i øvrigt forberedt Buzz Cargo til induktiv opladning. Som teknologien er lige nu, kan der lades med 11 kW.

Lovgivere bør vide noget mere om elvarebiler

Man parkerer blot bilen oven på en ladeplade, og når bilens kommunikations-enhed har kontakt med pladen, starter opladningen.

US-Messepremiere in Los Angeles nov 18 og hannover 18: Scott Keogh, President and CEO Volkswagen Group of America, präsentiert die vollelektrische Lieferwagen-Studie ID. Buzz CARGO

Tags: mobilitet til fremtidenVW ID. Buzz Cargo
Tidligere Artikel

Her er Ford og VW's alliance

Næste Artikel

Ghosn er stemt helt hjem

Næste Artikel
Regentens meritter er glemt, og han sidder fængslet på en fjern ø, hvorfra han aldrig kommer hjem

Ghosn er stemt helt hjem

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
ID. Buzz Cargo blev senest vist ved motorshows i Hannover og Los Angeles. Her præsenterer CEO Scott Keogh fra VW Group of America konceptet på udstillingen i Los Angeles. Foto: VW

VW streger fremtiden op med ID

16. januar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering