VW rokker videre med T-ROC | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW rokker videre med T-ROC

VW fortsætter med at putte nye modeller ind i SUV-markedets sprækker

af Morten Dam
3. marts 2014
i Nyheder

Kik lige på dette og gæt engang. Jep, der er streget op til noget nyt i Volkswagens mpodelportefølje. Og når dørene lige om lidt åbnes til det internationale motorshow i Genève, står den der, så man kan se og røre den.
Kan du forestille dig coupémodellen Scirocco med stor frihøjde, monsterhjul og træk på alle fire hjul,  er du godt på vej til at danne dig et begreb om, hvad T-ROC er for en størrelse, dog ikke i fysisk forstand for den er faktisk mindre end Scirocco.

”Låget“ kan tages af

I den øvre ende af VW’s SUV-program står Touareg og Tiguan, mens konceptbilen Taigun er proppen i bunden. T-ROC er baseret på den såkaldte MQB-platform; Modular Transverse Matrix, og skal kiles ind mellem Taigun og Tiguan. Lidt mindre end Tiguan T-ROC er en 2-dørs, 4-sædet 4-hjulstrukket SUV med tagkonstruktion i karbonfiber i to halvdele, så det kan pilles af og stuves væk.
Bilen vejer 1.420 kilo og måler i længden 4179 mm. Den er 1831 mm bred og 1501 mm høj. Dermed er den 200 mm lavere end Tiguan, men 300 mm længere end Taigun. T-ROC har en akselafstand på 2595 mm og relativt korte udhæng; 811 mm for og 772 mm bag. I Genève står T-ROC på 19-tommer valser monteret med lavprofilerede 245/45-dæk.
Bag designet står Walter de Silva og Klaus Bischhoff og der er ikke sparet på LED-teknologi eller integrerede kameraer, som transmitterer billeder til en monitor i kabinen, så føreren kan orientere sig optimalt ved kørsel off-road.

Samme motor som Golf GTD

T-ROC drives med en 184 hk turbodieselmotor med et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm ved 1.750 o/min. Motoren kendes fra den nye Golf GTD, men er i T-ROC koblet til en nyudviklet 7-trins DSG-gearkasse og VWs 4Motion 4-hjulstræk.
Den rykker til 100 km/t på 6,9 sek. og topper ved 210 km/t. Den gennemsnitlige normværdi for brændstofudnyttelsen er 20,4 km/l og CO2-udslippet er opgivet til 129 g/km.
Det giver et gunstigt udgangspunkt for beskatningen af en serieproduceret udgave af den nye ROC’er.

Tre kørselsprogrammer

Trækkraften kan efter behov udnyttes i et af tre kørselsprogrammet med til brug på almindelig vej, i terræn og ved kørsel i sne.
Transmissionssystemet er suppleret af såvel elektronisk styrede hjælpeprogrammet til start op ad skrånende terræn og kørsel ned ad samme – Hill Start Assist som af Hill Descent Assist.

Hører til T-gruppen

Hvorfor den hedder T-ROC? Fordi den slutter sig til flokken af VW’s SUV-modeller med T-navne og fordi man vil signalere, at den lavet til at gøre sig lige godt i stenet og ujævnt terræn som på en nyasfalteret boulevard i metropolen.

Tags: VolkswagenVW
Tidligere Artikel

Nissan lancerer smart bakspejl

Næste Artikel

Mercedes’ på vej med ny V-klasse

Næste Artikel

Mercedes’ på vej med ny V-klasse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

VW rokker videre med T-ROC

3. marts 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering