VW Passat vokser en klasse – næsten | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 1 juli 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det er ved først øjekast lykkedes for VW at hæve den nye Passat op i nærheden af Phaeton
Forvandlingen fra nobel sedan til lastdyr er meget vellykket
Interiøret er adgangsbilletten til aristokratiets saloner

VW Passat vokser en klasse – næsten

Ottende generation af den populære firmabil VW Passat banker på med nyt design, nye motorer, mere komfort, højere sikkerhed til priser fra 228.000 kr.

af admin
26. august 2014
i Nyheder

Volkswagen Design Centre i Potsdam ved Berlin dannede ramme om præsentationen af den nye VW Passat. Den mest succesrige europæiske business bil kommer om kort tid med nyt design, nye motorer, lavere vægt og ikke mindst en lang række tiltag på sikkerheds og komfort fronten. Med andre ord er klasseforskellen til 1. klasse ved at smelte.

Med Volkswagen chefen Martin Winterkorns egne ord er den nye Passat begyndelsen til en ny æra både hvad angår design og dimensioner. Den nye Passat giver de rigtige svar på flere af de retninger, den moderne bil tager eller kan tage, hvad angår teknologi, sikkerhed, økonomi og køreglæde. Med andre ord en bil på 1. klasse uden at koste 1. klasse pris.

Lavere forbrug og lavere vægt

I den nye Passat leverer en række nye effektive benzin- og dieselmotorer 20 pct. lavere forbrug, og samtidig vejer Passat nu 85 kilo mindre end forgængeren. I halen på disse motorer kommer en opladnings hybrid i løbet af levetiden, sandsynligvis om et års tid. VW har teknikken på Golf hylden.

Alle Passat versioner tilsammen har i 2013 solgt i 1,1mio, eksemplarer verden over og er således en af eller måske den mest populære firmabil. Gulplade- og papegøjeplader versioner er forbeholdt Danmark på grund af afgiftsystemet.

For at følge succesen til dørs kommer ottende udgave Passat samtidigt som 4-dørs sedan og 5-dørs Variant stationcar.

Nyt skarpt design giver mere optisk dynamik

Det nye skarpe design med lavere profil tilfører mere optisk dynamik, en egenskab, der ikke tidligere kendetegnede VW Passat. Totallængden er 475 cm for sedan-udgaven og 478 cm for Variant, der har et lastrum på 175 cm. Akselafstanden er 279 cm , bredden 183 cm, højden 148 cm og sporvidden er bredere til større hjul, formodentlig 18-tommer.

På den tekniske side bliver den nye Passat udrustet med den seneste motorteknologi og en række elektroniske hjælpemidler, der skal gøre chaufførens hverdag mere behagelig og mere sikker.

Hjælpemidlerne inkluderer ”Active Info Display” eller Aktiv Informations Skærm, der indgår i det fuldt digitaliserede instrumentbord, ”Head-Up Display” eller visning af informationer på forruden, såvel som app baseret underholdning til dem på bagsædet med deres tablet computer

Den aktive sikkerhed bliver øget af en Front Assist, der automatisk holder afstand til den forankørende bil, foruden nødopbremser ved byfart inkluderet kameraovervågning af vildfarne fodgængere. Variant er udrustet med en anhænger slingerbremse, der automatisk får en slingrende anhænger på ret køl.

På den store motorpalette med 10 nye direkte indsprøjtede benzin- og diesel turbomotorer er den avancerede og særdeles effektive 4-cylindrede turbo benzinmotor 1,4 TSI med 150 hk mellem 5000 o/min og 6000 o/min og 250 Nm fra 1500 o/min til 3000 o/min. med bare 1395 ccm slagvolumen den mest interessante. De dynamiske præstationer lader næppe nogen ønsker tilbage med en acceleration fra 0-100 km/t på 8,6 sk og en topfart på 218 km/t. Den høje effekt bliver ikke nedgjort af et højt forbrug – tværtimod. Den lille kraftperle bruger 5,1 liter benzin pr. 100 km, hvilket svarer til 20,4 km7l og udleder 109 g CO2 pr. km. Det må siges at være et godt kompromis.

Aktiv cylinder frakobling

Teknikken bag styrke og sparsommelighed er ACT, der står for Active Cylinder Technologi. På dansk betyder det aktiv cylinder deaktivering, det vil sige frakobling af to cylindre, når der ikke er brug for dem. Eksempelvis vil elektronikken ud ad den lige, flade landevej neutralisere ventilerne på to cylindre og bare lade stemplerne følge med op og ned uden at lave noget. Det sparer brændstof. Udkobling og indkobling af ventilerne sker umærkeligt, virkningen ses kun på benzinmåleren og mærkes på tankstationen.

Passat 1,4 med kræfter som en Ferrari

Udkommet af den avancerede teknologi er en usædvanlig høj litereffekt på 107,5 hk, det samme som Ferrari F355 havde for 20 år siden fra en 3,5 liter V8 med 380 hk. Så relativ hurtigt går udviklingen, eller rettere så hurtigt kan det gå, når ingeniørerne får kniven på struben med politiske krav om lavt forbrug og følgende lav CO2 udledning. I de seneste år har hestekræfter og drejningsmoment hægtet sig på øko-vognen.

Folkevogns marketingafdeling kan have et problem med at markedsføre en så stor bil med en så lille motor i slagvolumen. 1,4 liter slagvolumen har ikke den store slagkraft nede på Valhøj Bodega, uanset overarmens tykkelse.

Underlig prisforskel på træktøj

Denne forventede 1,4 TSI herlighed kommer til at koste 365.000 kr. som Trendline. Billigste VW Passat er 1,6 TDI med 105 hk til 228.000 kr.Trendline og den dyreste er 2,0 TDI 4Motion med 7-trins DSG gearkasse, Highline udstyr og 240 hk til 618.000 kr.

Disse priser er for den 4-dørs VW Passat Sedan. Den 5-dørs Variant stationcar koster 15.000 kr. mere. For købere af den nye Passat vil det være interessant, at et fabriksmonteret, svingbart anhængertræk koster 20.700 kr. til Passat Sedan og 9.500 kr. til Passat Variant. Hvor mon logikken gemmer sig, sikkert i lommen på en regnekontorius.

Alt er så nyt, at der ikke er priser på hverken gule- eller gul-hvide nummerplader. Introduktionen sker sent på året, men det skulle være muligt allerede nu at bestille den nye VW Passat.

 

Tags: FerrariFolksagnVW
Tidligere Artikel

SwissRoomBox - til folk på farten

Næste Artikel

Volvo XC90 uden sløring

Næste Artikel
Så kom den nye XC90 omsider ud i lyset. Her er den utilsløret og på vej mod en ny fremtid for Volvo.

Volvo XC90 uden sløring

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Det er ved først øjekast lykkedes for VW at hæve den nye Passat op i nærheden af Phaeton

VW Passat vokser en klasse – næsten

26. august 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering