VW-oplæg til nye vaner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW-oplæg til nye vaner

Varebil-konceptet e-Co-Motion bærer kimen til en 0-forurenende nærdistribution

af Morten Dam
10. juni 2013
i Baggrund, Nyheder

Med en fremtid præget af stadig skrappere miljøkrav, flere og flere byzoner med kørselsforbud for større og tungere køretøjer og brændstofpriser på den forkerte side af smertegrænsen bliver der behov for probate mobile alternativer til varedistributører, håndværkere og anden nødvendig transport i nærområder. Volkswagen har en helt elektrisk løsning på det: e-Co-Motion!
Med dimensionerne 4550/1900/1960 mm i længde, bredde og højde er konceptbilen mindre end den nuværende VW Transporter, men alligevel kan den byde på et 4,6 kubikmeter stort varerum og en lasteevne på 800 kg samt lav ladhøjde.

Fremtidens el-varebil fra VW

Bilens batteridrevne drivlinie trækker via et planetgear på bagakslen med en maksimaleffekt på 115 hk og 270 Nm. Med et 20 kWh batteri er rækkevidden pr. opladning 100 km, et 30 kWh batteri 160 km og et 40 kWh batteri 200 km. Topfarten er 120 km/t.
Rummeligheden og lasteevnen i e-Co-Motion er opnået ved en pladsbesparende indbygning af batterikassen i bilens bærende konstruktion.

Indstigning fra passagersiden

Filosofien bag konceptet er en kombination af mest mulig plads og lasteevne og mindst mulig miljømæssig belastning. Bilen er tænkt som en løsning til transportopgaver i byområder, og for at gøre bilen 0-forurenende er batteridrift rent teknisk den mest farbare løsning.
Køreegenskaberne er udviklet med koncernens vanlige tæft for retningsstabilitet og fjederafstemning ligesom brugsværdien er tilgodeset med en relativ beskeden vendekreds på 8,95 meter.
Kabinen er indrettet med høj siddeposition for at sikre optimalt udsyn ligesom sædearrangementet er udformet, så passagersædet kan foldes sammen og derved lette adgangen til førersædet ved indstigning fra passagersiden.
En modulbaseret og flytbar centerkonsol med kopholder, 12/230 v-udtag, småtingsrum og plads til en PC bidrager til såvel brugsværdien som komforten. 

Land Rover lader op til at køre med strømmen

Volkswagen har ikke tilkendegivet, om e-Co-Motion sættes i produktion eller blot er et trin i en udviklingsproces henimod en platform, der kan danne grundlag for en række variationer over temaet. 
Bilen er givetvis ikke lavet for sjov, den rummer DNA til noget, vi kommer til at se i en ikke så fjern fremtid.

Tags: VolkswagenVW
Tidligere Artikel

Told på luksusbiler

Næste Artikel

50 km/t for meget kan flå budgettet i stykker

Næste Artikel

50 km/t for meget kan flå budgettet i stykker

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

VW-oplæg til nye vaner

10. juni 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering