En alliance af nærmest utænkelig karaktér tager form. Ford og Volkswagen forhandler om at indgå et samarbejde om udvikling og produktion af varebiler. En alliance om varebiler mellem to af verdens største producenter.
I en verden, hvor produktions- og udviklingsomkostninger tynger selv store koncerner i knæ, ser vi i stigende omfang samarbejder og fusioner på kryds og tværs af landegrænser og konkurrenceskel.
Grønt lys fra VW
Men at Ford og Volkswagen skulle slå pjalterne sammen er der vist alligevel ikke mange, der havde set komme.
Indtil videre er der ikke noget officielt ude om det, men i aftes kom det frem, at Volkswagens bestyrelse har givet sine folk grønt lys til at indgå en aftale med amerikansk ejede Ford.
Indledende forhandlinger
Målet er at dele produktions- og udviklingsomkostninger og dermed spare på disse ekstremt udgiftstunge poster.
Der har allerede været indledende forhandlinger, men ingen af parterne har bekræftet hverken forhandlinger eller planer officielt.
Søger partnere over hele kloden
Volkswagen har dog udtalt følgende i noget mere generelle vendinger:
‘Som førende bilproducent overvejer vi altid forskellige partnerskaber med andre selskaber over hele kloden.’
Økonomi over prestige
De afviser det altså ikke, og erfaringerne viser da også, at der som regel er noget om snakken, når disse rygter begynder at versere.
Alliancer på særligt varebiler er netop én af de mere almindelige måder at spare penge på. Varebiler er knapt så prestigiøse som for eksempel mellemklasse- og luksusbiler. Derfor opvejer økonomien i højere grad den tabte prestige i disse klasser.
Ingen er for fine
Vi har set det i mange år med for eksempel PSA og Fiat; Renault, Nissan og Opel og senest har VW sat deres eget MAN-logo på fronten af Crafter.
End ikke en enerådende mastodont som Toyota er for fin til at indgå samarbejder. I 2013 købte japanerne sig ind i PSA-samarbejdet og lancerede Peugeot Expert Citroen Jumpy som Toyota Proace.
Hybrid og platforme
Hvor omfattende samarbejdet bliver kan vi kun gætte om; men et fornuftigt bud er et samarbejde om platforme og motorudvikling, hvor både Ford og Volkswagen for tiden investerer store summer i blandt andet hybridmotorer til tiden efter dieselolie, som synes at rykke tættere og tættere på.