Da Volkswagen i 2015 indrømmede snyd med målinger af emissionerne på deres dieselmotorer, kostede det dyrt. Milliarder af bøder i Euro regnede ned over koncernen.
Dem har de taklet ved at øge profitten på nærmest mirakuløs vis med et overskud på 4,4 milliarder Euro i første kvartal. Det er akkumuleret af et salg på 2,7 millioner biler.
Omdømmet intakt
Det har altså tilsyneladende ikke kostet på omdømmet, at koncernen har blæst på miljø- og klimapolitik, fordi de ikke kunne leve op til de strikse miljø-normer, der stilles til dieselbiler.
Samtidigt er der ryddet godt op i ledelsen på alle niveauer, hvor direktører og mellemledere er smidt på porten i takt med, at myndigheder og interne udredninger har afsløret viden om eller medvirken til snyden.
Manglende evne
Men nu ser det ud til, at Volkswagen står med en regning, de får svært ved at betale. Og den er meget lig den, der førte til Dieselgate i sin tid. Manglende evne til at fremvise motor-test, der lever op til emissionskravene.
Den første september i år træder den nye WLTP-norm i kraft. Den indføres gradvist frem til 2021, hvor den skal være fuldt integreret.
Motor-ingeniører flygter
WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er en mere realistisk måde at regne forbruget ud på, og den medfører, at hver enkelt variant af alle modeller helt ned til udstyr som dæktype, soltag og indtræk skal testes individuelt.
Disse nye test viser sig nu at være et kæmpe problem for Volkswagen, fordi motor-ingeniører i hobetal er flygtet fra bilproducenten siden Dieselgate.
Flaskehalse
- Vi har mistet motor-udviklings-kompetence, siger den nye CEO, Herbert Diess, i et forsøg på at forklare, hvorfor VW har så svært ved at nå deadline for de nye krav.
Foreløbigt har det resulteret i flaskehalse i leveringen af en række modeller her i efteråret, og hvis der ikke sker noget drastisk med tilgang af ny kapacitet, vil det fortsætte længere ud i fremtiden.
Lukker fabrikker
På en pressekonference onsdag sagde Diess, at overgangen til WLTP-testen udgør den største risiko for volumen og indtjening for Volkswagen.
- Det får indflydelse på produktionen på vores fabrikker, som vil få lukkedage i denne periode, uddybede han.
Lejer P-pladser til nye biler
Nok så ironisk er det, at indførelsen af WLTP netop blev fremskyndet som en direkte konsekvens af Dieselgate.
Det betyder nu, at VW er i gang med at leje parkerings-plads til op mod 250.000 biler, som ikke kan sælges, før de er WLTP-testet.
Regningen vokser stadig
Det anslås, at Dieselgate har kostet VW 27,4 milliarder Euro, og på trods af den høje indtjening tynger regningen, der bliver ved med at vokse.
Andet kvartal fik et gok på 1,6 milliarder Euro til nye sagsomkostninger og endnu en kæmpebøde.
Ny batterifabrik
Volkswagen satser stort på el- og hybridbiler og proklamerede tidligere på ugen, at de regner med at have deres egen produktion af batterier klar til start en gang i 2024 eller 2025.
Fabrikken kommer formentlig til at ligge i Tyskland eller et andet europæisk land.