VW har problemer med nye motortest | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Herbert Diess tiltrådte som koncern-CEO i april. Nu kan han ikke levere biler, der allerede er produceret

VW har problemer med nye motortest

'Vi har mistet motor-udviklings-kompetence', siger Volkswagen, der nu betaler for Dieselgate på en helt uventet måde

af Thomas André
3. august 2018
i Nyheder

Da Volkswagen i 2015 indrømmede snyd med målinger af emissionerne på deres dieselmotorer, kostede det dyrt. Milliarder af bøder i Euro regnede ned over koncernen.

Dem har de taklet ved at øge profitten på nærmest mirakuløs vis med et overskud på 4,4 milliarder Euro i første kvartal. Det er akkumuleret af et salg på 2,7 millioner biler.

Omdømmet intakt

Det har altså tilsyneladende ikke kostet på omdømmet, at koncernen har blæst på miljø- og klimapolitik, fordi de ikke kunne leve op til de strikse miljø-normer, der stilles til dieselbiler.

Samtidigt er der ryddet godt op i ledelsen på alle niveauer, hvor direktører og mellemledere er smidt på porten i takt med, at myndigheder og interne udredninger har afsløret viden om eller medvirken til snyden.

Manglende evne

Men nu ser det ud til, at Volkswagen står med en regning, de får svært ved at betale. Og den er meget lig den, der førte til Dieselgate i sin tid. Manglende evne til at fremvise motor-test, der lever op til emissionskravene.

Den første september i år træder den nye WLTP-norm i kraft. Den indføres gradvist frem til 2021, hvor den skal være fuldt integreret.

Motor-ingeniører flygter

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er en mere realistisk måde at regne forbruget ud på, og den medfører, at hver enkelt variant af alle modeller helt ned til udstyr som dæktype, soltag og indtræk skal testes individuelt.

Disse nye test viser sig nu at være et kæmpe problem for Volkswagen, fordi motor-ingeniører i hobetal er flygtet fra bilproducenten siden Dieselgate.

Flaskehalse

  • Vi har mistet motor-udviklings-kompetence, siger den nye CEO, Herbert Diess, i et forsøg på at forklare, hvorfor VW har så svært ved at nå deadline for de nye krav.

Ford Ranger får en lillebror

Foreløbigt har det resulteret i flaskehalse i leveringen af en række modeller her i efteråret, og hvis der ikke sker noget drastisk med tilgang af ny kapacitet, vil det fortsætte længere ud i fremtiden.

Lukker fabrikker

På en pressekonference onsdag sagde Diess, at overgangen til WLTP-testen udgør den største risiko for volumen og indtjening for Volkswagen.

  • Det får indflydelse på produktionen på vores fabrikker, som vil få lukkedage i denne periode, uddybede han.

Lejer P-pladser til nye biler

Nok så ironisk er det, at indførelsen af WLTP netop blev fremskyndet som en direkte konsekvens af Dieselgate.

Det betyder nu, at VW er i gang med at leje parkerings-plads til op mod 250.000 biler, som ikke kan sælges, før de er WLTP-testet.

Regningen vokser stadig

Det anslås, at Dieselgate har kostet VW 27,4 milliarder Euro, og på trods af den høje indtjening tynger regningen, der bliver ved med at vokse.

50 Sprintere rippet for katalysatorer

Andet kvartal fik et gok på 1,6 milliarder Euro til nye sagsomkostninger og endnu en kæmpebøde.

Ny batterifabrik

Volkswagen satser stort på el- og hybridbiler og proklamerede tidligere på ugen, at de regner med at have deres egen produktion af batterier klar til start en gang i 2024 eller 2025.

Fabrikken kommer formentlig til at ligge i Tyskland eller et andet europæisk land.

Tags: DieselgateHerbert DiessVW
Tidligere Artikel

Lavere ramme til Transit

Næste Artikel

Nye stykgodskraner til varebiler

Næste Artikel
Hiabs moderniserede stykgodskraner spænder fra 4 til 11 tonmeter. Foto: Hiab

Nye stykgodskraner til varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Herbert Diess tiltrådte som koncern-CEO i april. Nu kan han ikke levere biler, der allerede er produceret

VW har problemer med nye motortest

3. august 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering