VW har problemer med nye motortest | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Herbert Diess tiltrådte som koncern-CEO i april. Nu kan han ikke levere biler, der allerede er produceret

VW har problemer med nye motortest

'Vi har mistet motor-udviklings-kompetence', siger Volkswagen, der nu betaler for Dieselgate på en helt uventet måde

af Thomas André
3. august 2018
i Nyheder

Da Volkswagen i 2015 indrømmede snyd med målinger af emissionerne på deres dieselmotorer, kostede det dyrt. Milliarder af bøder i Euro regnede ned over koncernen.

Dem har de taklet ved at øge profitten på nærmest mirakuløs vis med et overskud på 4,4 milliarder Euro i første kvartal. Det er akkumuleret af et salg på 2,7 millioner biler.

Omdømmet intakt

Det har altså tilsyneladende ikke kostet på omdømmet, at koncernen har blæst på miljø- og klimapolitik, fordi de ikke kunne leve op til de strikse miljø-normer, der stilles til dieselbiler.

Samtidigt er der ryddet godt op i ledelsen på alle niveauer, hvor direktører og mellemledere er smidt på porten i takt med, at myndigheder og interne udredninger har afsløret viden om eller medvirken til snyden.

Manglende evne

Men nu ser det ud til, at Volkswagen står med en regning, de får svært ved at betale. Og den er meget lig den, der førte til Dieselgate i sin tid. Manglende evne til at fremvise motor-test, der lever op til emissionskravene.

Den første september i år træder den nye WLTP-norm i kraft. Den indføres gradvist frem til 2021, hvor den skal være fuldt integreret.

Motor-ingeniører flygter

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er en mere realistisk måde at regne forbruget ud på, og den medfører, at hver enkelt variant af alle modeller helt ned til udstyr som dæktype, soltag og indtræk skal testes individuelt.

Disse nye test viser sig nu at være et kæmpe problem for Volkswagen, fordi motor-ingeniører i hobetal er flygtet fra bilproducenten siden Dieselgate.

Flaskehalse

  • Vi har mistet motor-udviklings-kompetence, siger den nye CEO, Herbert Diess, i et forsøg på at forklare, hvorfor VW har så svært ved at nå deadline for de nye krav.

Ford Ranger får en lillebror

Foreløbigt har det resulteret i flaskehalse i leveringen af en række modeller her i efteråret, og hvis der ikke sker noget drastisk med tilgang af ny kapacitet, vil det fortsætte længere ud i fremtiden.

Lukker fabrikker

På en pressekonference onsdag sagde Diess, at overgangen til WLTP-testen udgør den største risiko for volumen og indtjening for Volkswagen.

  • Det får indflydelse på produktionen på vores fabrikker, som vil få lukkedage i denne periode, uddybede han.

Lejer P-pladser til nye biler

Nok så ironisk er det, at indførelsen af WLTP netop blev fremskyndet som en direkte konsekvens af Dieselgate.

Det betyder nu, at VW er i gang med at leje parkerings-plads til op mod 250.000 biler, som ikke kan sælges, før de er WLTP-testet.

Regningen vokser stadig

Det anslås, at Dieselgate har kostet VW 27,4 milliarder Euro, og på trods af den høje indtjening tynger regningen, der bliver ved med at vokse.

50 Sprintere rippet for katalysatorer

Andet kvartal fik et gok på 1,6 milliarder Euro til nye sagsomkostninger og endnu en kæmpebøde.

Ny batterifabrik

Volkswagen satser stort på el- og hybridbiler og proklamerede tidligere på ugen, at de regner med at have deres egen produktion af batterier klar til start en gang i 2024 eller 2025.

Fabrikken kommer formentlig til at ligge i Tyskland eller et andet europæisk land.

Tags: DieselgateHerbert DiessVW
Tidligere Artikel

Lavere ramme til Transit

Næste Artikel

Nye stykgodskraner til varebiler

Næste Artikel
Hiabs moderniserede stykgodskraner spænder fra 4 til 11 tonmeter. Foto: Hiab

Nye stykgodskraner til varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Herbert Diess tiltrådte som koncern-CEO i april. Nu kan han ikke levere biler, der allerede er produceret

VW har problemer med nye motortest

3. august 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering