VW har nye tekniske trumfkort i ærmerne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

VW har nye tekniske trumfkort i ærmerne

Koncernchef Martin Winterkorn opridsede spændende perspektiver på et symposium i Wien

af Morten Dam
1. maj 2013
i Baggrund, Nyheder

134 hk pr. liter slagvolumen, brændstofindsprøjtning med tryk på op til 2900 bar og transmission med to koblinger og 10 geartrin lyder måske som det rene utopia, men det er akkurat, hvad VW-bossen Martin Winterkorn stillede i udsigt på det seneste internationale motor symposium i den østrigske hovedstad.
Ifølge Martin Winterkorn, er det nogle af de teknologiske landvindinger, der lige nu befinder sig i selskabets ”pipeline“. Ved symposiet afslørede han, at selskabet arbejder med et transmissionssystem baseret på et 10-trins DSG-gear og på motorer med variable ventilsystemer, elektrisk drevne kompressorer og ydelser på op til 134 hk pr. liter slagvolumen.
Han gjorde det ydermere klart, at VW-gruppen fortsætter udviklingen af dieselteknologien og forventer at kunne præsentere motorer, der arbejder med indsprøjtningstryk på op til 43.000 psi svarende til godt 2900 bar.
En moderne og højeffektiv dieselmotor i dag arbejder typisk med tryk på 1800-1900 bar – og det er højt. Så en fremtid med dieselmotorer der arbejder med indsprøjtningstryk i den størrelsesorden er en udvikling med store perspektiver for både ydelse, brændstoføkonomi og forureningsgrad.

Satser på flere alternativer

Men teknologi baseret på anvendelse af fossile brændstoffer er ikke det eneste, som VW-gruppen satser på. Sideløbende er selskabets hærskare af ingeniører beskæftiget med at forske i, eksperimentere med og udvikling af alternative løsninger.
Elektromotorer og batterier indgår ligeledes i det scenarium, som VW-ledelsen ser for sig i fremtiden. E-Hybrid plug-in versionen af Porsche Panamera er et eksempel herpå. Med koncernens modulære platformsstrategi er det nærliggende at forvente en spredning af teknologi af den art til andre modeller hos såvel Porsche som Audi og Volkswagen. Ifølge Winterkorn kan vi forvente tilsvarende løsninger i alle selskabets modelprogrammer.
Naturgas-løsninger indgår også i den igangværende udviklingsproces, og ligesom der kan ventes plug-in hybrid-versioner af modeller som Porsche Cayenne, Audi A3 og A6 samt VW Golf og Passat, kan der også ventes gasdrevne udgaver af modeller som Audi A3 og VW Golf. Allerede nu findes gasdrevne eksemplarer af selskabets miniput VW Up! på visse markeder, hvor de tøffer omkring med CO2-udslip på kun 79 g/km.

CO2-neutral Audi A3

Audi har for ganske nyligt introduceret den alternative Audi A3 Sportback g-tron, som drives med en proces kaldet ”methanation“ baseret på syntetisk gas og energi fra vindmølleparker, så den er 100 pct. CO2-neutral. Pointen i det fremtidige perspektiv, som Martin Winterkorn oprisede er, at den ene teknologi ikke udelukker en anden. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men både og. I det mindste indtil videre.
For VW-gruppen er målet at nedbringe CO2-udslippet for selskabets samlede modelprogram til 95 g/km inden 2020. Det kræver andet og mere end tekniske raffinementer som f.eks. en højeffektiv og superøkonomiske dieselmotor på 1,0 liter, det kræver også letvægtskonstruktioner, innovative strategier samt reduktion af friktionen og optimeret styring af de termiske processer i fremtidens motorer.

Tags: AudiPorscheVW
Tidligere Artikel

Land Rover fejrer 65 år med Defender LXV

Næste Artikel

Ny 4-cyl. motor til Mercedes-Benz GLK

Næste Artikel

Ny 4-cyl. motor til Mercedes-Benz GLK

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

VW har nye tekniske trumfkort i ærmerne

1. maj 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering