Hatchbackens kompakte dimensioner og dynamiske køreegenskaber bliver kombineret med MPV’ens rummelige og fleksible interiør. Det lyder til forveksling som den hedengangne gumpetunge VW Golf Plus, men det ser ud til, at Sportsvan får lidt mere sport og dynamik over sig.
Den er ligesom de øvrige Golf-modeller baseret på MQB-modulplatformen, men med en længde på 4338 mm og en højde på 1578 mm er den henholdsvis 134 mm længere og 46 mm højere end hatchback-versionen. Samtidig er akselafstanden 48 mm længere, hvilket giver bedre benplads ved bagsædet, der samtidig kan forskydes med op til 180 mm i længderetning.
Rum-Golf
På gule eller papegøje-plader, som nok skal blive populært i rum-Golfen, giver det et varerum på omkring 1,5 kubikmeter.
Instrumenter, touchscreen og betjeningsgreb er identiskfsom de øvrige Golf-modeller, men instrumentbordet har fået et enkelt, nyt design, der adskiller den fra resten af søskendeflokken.
Golf Sportsvan vil lige fra basis-versionen være udstyret med blandt andet det elektroniske XDS+ differentiale, Multikollisionsbremse, aircondition (klimaanlæg i Trendline, Comfortline og Highline), elektronisk parkeringsbremse, syv airbags og 5-tommer touchscreen.
Meget elektronisk hjælp
Udover dette vil nogle af de mest innovative assistentsystemer blive tilbudt i Golf Sportvan, så som blind-vinkel-assistent med varsling om bagfrakommende trafik – det er første gang det i en VW Golf.
Systemet advarer mod køretøjer, der befinder sig i den blinde vinkel. Når bilen bakkes ud fra en parkeringsplads, kan systemet også opdage og advare mod tværgående trafik bag bilen og give føreren en varsling ved faretruende situationer. Hvis der er fare for kollision, kan systemet automatisk aktivere emergency brake funktionen.
Af andre avancerede teknologier, der vil blive tilbudt i Golf Sportsvan, kan nævnes den elektronisk styrede undervogn DCC, progressivt styretøj med en mere direkte udveksling, Front Assist med City Emergency Brake, dynamisk fartpilot og vejbaneassistent.
Ikke en Toyota
VW Golf Sportsvan vil blive tilbudt i seks motorvarianter, der yder fra 85 hk i en 1,2 TSI til 150 hk i en 2,0 TDI, og de vil alle være udstyret med start-stop-funktion. Senere introduceres en 1,6 TDI BlueMotion-version, der ifølge EU-normen er opgivet til at kunne kører 27 km/l med et CO2-udslip på 95 g/km ved blandet kørsel.
Sportsvan – som VW opfatter som et helt nyt og frisk modelnavn uden nogen som helst forbindelse med Toyotas danske Sportsvan – som forventes at komme til Danmark i sommeren 2014.