“Efter eget ønske” – som det hedder – træder topchefen for VW’s varebildivision Eckhard Scholz tilbage. Efter fire år på posten overlader han roret til Thomas Sedran, der tiltræder stillingen den 1. september.
Intet tyder umiddelbart på, at Scholz er blevet tvunget til at gå. Han har leveret gode resultater på posten. I juni blev der ekspederet 49.400 varebiler, hvilket var 9 procent flere end i juni 2017.
Næsten alle modeller i fremgang
I det første halvår ligger Transporter-serien 1,5 procent over sidste år, og pickup’en Amarok ligger 9 procent over. Den nye Crafter lever på nyhedens interesse, men en stigning på 24,5 procent i forhold til første halvår 2017 er ganske tilfredsstillende. Kun Caddy skranter lidt med en tilbagegang på 1,5 procent.
Så det er en sund forretning, som den 51-årige økonomiuddannede Sedran nu skal overtage. Han kommer direkte fra stillingen som koncernens topstrateg. Afløseren på denne post er endnu ikke blevet offentliggjort.
Fra konsulent til general
Sedran har i størstedelen af sin karriere arbejdet som management-konsulent. Fra 1988 til 2012 arbejdede han som sådan for Roland Berger Strategy Consultants, indtil han i 2012 blev medlem af Opels bestyrelse.
I 2013 blev han CEO for Chevrolet og Cadillac i Europa, indtil han blev udpeget som næstkommanderende chefstrateg for Volkswagen i 2015. I 2017 blev han i tillæg generalsekretær for Volkswagen Aktiengesellsschaft.
Frygt for fjernstyring?
Man kan kun spekulere på grunden til dette lederskifte. Måske skal det ses i lyset af den nye koncernchef Herbert Diess’ omstrukturering af koncernen, hvorefter volumenmærkerne VW, Skoda og Seat er lagt mere direkte ind under koncernchefen selv.
Måske har Scholz anet – og frygtet – at også varebildivisionen fremover skal styres mere direkte fra Diess’ kontor. Scholz’ beslutning har måske også forbindelse til Fords og Volkswagens planer om en strategisk alliance.
Sedran var hovedfigur
For ca. 3 uger siden var det ikke Scholz, men hans afløser Sedran, der på VW’s og Fords vegne præsenterede samarbejdsplanerne for offentligheden. Planer som kan omfatte fælles projekter inklusive udviklingen af en ny serie af varebiler.
Man kan måske heller ikke udelukke, at den 54-årige ingeniøruddannede Scholz simpelthen ikke ser sig selv i en elektrificeret og digitaliseret fremtid, hvor dieselbilerne er lagt for had, og hvor der kun er udsigt til stigende bøder, hvis ikke emissionsgrænseværdierne overholdes.