Ejerne af de VW-biler, der har kørt rundt med snydesoftware efter dieselgate, er blevet kaldt på værksted for at få en software-opdatering. Og det har langt de fleste gjort uden at kny. Eller de har i hvert fald affundet sig med realiteterne og rettet ind efter EU’s og diverse trafikstyrelsers krav.
Men der er en lille skare af utilfredse bilkøbere tilbage, som ikke har i sinde at lade deres biler opdatere. Faktisk har de trodset både indkaldelser og rykkere med trusler om bødestraf, hvis de fortsat udebliver.
Går ud over brændstofforbruget
Problemet er, at bilerne, som alle har en 1,2-, 1,6- eller en 2,0-liters Euro5-motor, kører rundt og forurener mere, end de må. Derfor vil myndighederne have dem lavet.
Men ejerne har købt biler, der kører langt på literen, og en opdatering vil gå ud over brændstofforbruget. Derfor er de ikke meget for at køre på værksted med deres VW’er.
Får klippet pladerne
I Tyskland har den overordnede vejmyndighed, KBA, fået nok og kræver nummerpladerne inddraget på samtlige biler, der fortsat kører rundt med snydesoftware. Foreløbigt har det resulteret i, at ejere af en række VW’er og Audi’er har fået klippet pladerne i Hamburg og München, skriver Automobilwoche.
Flere biler er i farezonen, men i delstaten Bayern tyder noget på, at de har ført en skræmmeaktion, for man har nu givet de sidste berørte biler endnu en chance for at bringe tingene i orden.
Har haft halvandet år
- Indkaldelsen er obligatorisk. Biler, som ikke bliver ordnet, risikerer at få nummerpladerne inddraget. Bilejerne har haft mindst halvandet år fra den dag, hvor opdateringerne blev frigivet. Det er rigelig tid til at reagere på indkaldelsen, siger KBA til Automotive News Europe i et email-svar.
Reaktionen kommer efter, at KBA i foråret 2016 godkendte software-opdateringer fra VW, der skulle afhjælpe snydesoftwaren i de berørte dieselmotorer.
11 millioner biler berørt
VW indrømmede tilbage i 2015, at de havde manipuleret med motorstyringer i 11 millioner biler på verdensplan. Heraf de fem millioner i Europa.
I dag er over 95 procent af bilerne opdateret, mens en omkring 15.000 indkaldte bilejere har ignoreret henvendelserne fra myndighederne i Tyskland. 1,2- og 2,0 TDI-motorerne kan nøjes med en simpel software-rettelse, mens 1,6’eren desuden skal have installeret et lille stykke hardware.