Den lille 3,54 meter lange up er i den elektriske varebilsversionen blevet til VW e-load up! med over en kubikmeter varerum og fem døre.
Passagersædet kan klappes sammen for at give mere plads til pakker.
VW tiltænker e-load up! opgaver som enten budbil i bycentre eller som last-og varebilernes forlængede arm i samme byområder. Tyskland har allerede i dag meget strenge miljørestriktioner i og omkring de største og mest forureningsbelastede byer. Derfor tænker de meget i disse nul-emissions-løsninger, og så er der ikke langt fra e-up! til e-load up!
Mange små er bedre
Fordelene er indlysende. Har man en større flåde af små varebiler, kan man nemmere fordele kapaciteten, end hvis man har en mindre flåde af større biler.
Udgangspunktet er, at en for stor varebil er ineffektiv. Det samme gælder for en varebil, der er for lille. Men hvis man ikke har brug for større varerum, eller man råder over flere små til at støtte hinanden, vil man bedre kunne udnytte sine biler effektivt.
Balladen opstår så, når man har en flåde på 21 elektriske up!’er, der skal flytte en spånplade på 2,4 meter, og ingen af dem har tagbagagebærer.
Begrænset nyttelast
Lastrummet er på 1400 liter i største udformning med passagersædet sat ud af spillet. Totalvægten er på 1164 kg inklusiv en beskeden lasteevne på 306 kg, som jo stadig er elbilernes akilleshæl.
Men til pakke- og pizzabude skulle det række til de fleste bestillinger i hverdagen.
Motoren har en maksimal effekt på 82 hk under korte accelerationer, mens den kontinuerlige effekt er begrænset til 55 hk af hensyn til rækkevidden.
0-100 klares på 12,4 sekunder, topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t, og rækkevidden er opgivet til 160 km på en fuld opladning.