e-Crafter er en bybil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
VW e-Crafter er den bedste og mest irriterende Crafter
ChaDeMo og Type 2-stik samme sted som dieselpåfyldningen er placeret i dielsmodellen
Velkommen-hjem-kommoden. Her smider du kaffenkoppen og nøglerne, når du kommer om morgenen
Hvis VW ikke havde plastret den til med printplade-grafik, havde ingen bemærket, at det er en elbil
Intet er forandret ud over urskiverne, der viser elforbruget - og så lige stilheden. Resten er ren Crafter
Træpanelerne er slidreducerende og støjdæmpende ekstraudstyr
Husk nu at stille afgangstidspunktet rigtigt. Ellers er tanken ikke fulde, når du skal afsted
Selv med batterier under gulvet er der højt til loftet i e-Crafter

e-Crafter er en bybil

VW e-Crafter er den nemmeste og på mange måder bedste Crafter, men VW har gjort den unødvendigt irriterende

af Thomas André
5. marts 2019
i Test

VW e-Crafter kan slæbe op til 1.700 kg nyttelast. Det er formentlig derfor, VW valgte den som deres første elektriske varebil.

Men hvorfor dælen de kun har lagt et 36 kWh batteri i den er en gåde af de mere komplicerede. Et par hundrede kilo ekstra batteri ville gøre den langt mere spiselig for tvivlere.

Man kan tærske langhalm på rækkevidde og klimapåvirkning hver gang, man sætter sig ind i en elbil. Men vi er kommet længere end det.

Personbiler med elmotor er ikke længere særskilte modeller. Vi står på tærsklen til, at elbiler bare er en motorvariant på lige fod med benzin- og dieselmotorer.

Den endelige løsning

De dækker et behov, der svarer til ejerens temperament og kørselsmønster, og ingen er nået længere båd et felt, end Volkswagen er.

Tag bare VW Golf, der fås i benzin-, diesel-, el- og hybridversioner. Ingen anden bilmodel er så bredt bestykket og rustet til fremtiden, som alene vil vise, hvad den endelige løsning bliver.

Bare elektrisk

På samme måde er e-Crafter hverken mere eller mindre end en motorvariant af Crafter. Ingen dikkedarer. Bare elektrisk med alt hvad det indebærer af fordele og ulemper.

Der er ingen grund til at gøre det til noget svært og fremmed ved at tilføje underlige systemer, der gør eldrift til noget eksotisk.

Skyder sig i foden

Og her skyder Volkswagen sig selv i foden. For skidtet kan ikke køre, før du tager sikkerhedssele på. Og hvad værre er: den advarer dig ikke en gang.

Selv om der er masser af strøm på batteriet, nøglen er drejet, og det grønne ‘ready-skilt’ er tændt, rokker den sig ikke ud af stedet, før du får selen i stikket.

Alt det seletøj

Det er der to problemer i: For det første kan du ikke lige flytte den to meter på byggepladsen uden at tage sele på. Det betyder, at du med stor sandsynlighed bliver træt af det og tager selen fra midtersædet og stopper i førerens beslag.

På den måde risikerer vi, at e-Crafter kommer til at køre rundt med folk uden sele på. Både håndværkere og kurerer, der ikke gider alt det seletøj hele tiden.

Brugernes tillid

Og så kan du regne med, at du har den nye lærling i telefonen for at høre, hvad der er galt med den stille varebil.

Trivielle små problemer, ja. Men hvorfor gøre det sværere for en biltype, som i forvejen har rigtigt svært ved at vinde folkets tillid og anerkendelse?

Begrænset topfart

Nå ja; så er der lige det med hastigheden. Elbiler er jo noget nær allergiske over for høj fart. Intet dræner batteriet mere.

Sven har kørt en million

Derfor er topfarten begrænset til 90 km/t, hvilket vil sige lige omkring 95 på speedometeret.

Præsterer bedre

For resten af e-Crafter er præcis, hvad den skal være: En rigtig Crafter. Indretning, praktisk anvendelse og komfort er helt identisk med dieselmodellerne.

Varerummet er intakt med det flade batteri helt skjult under gulvet, så du i det daglige stort set ingen ulemper har af eldriften.

Varebilernes kommode

‘Velkommen-hjem-møblet’ med kopholder og nøglebakke lige inden for døren er varebilernes pendant til kommoden i entréen eller hjørnet af køkkenbordet, eller hvor du nu plejer at smide termokoppen og lommernes indhold af nøgler, mønter og telefoner.

VW Transit eller Ford Transporter

Det er Folkevogns måde at give dig en hjælpende hånd ved at frigøre en hånd for habengut, så du kan svinge dig ind på kontoret og samtidigt en fin udnyttelse af pladsen i et hjørne, der ellers ikke bliver brugt.

Realistisk bil

Rækkevidden er officielt opgivet til 173 km. Men ikke en gang bilen selv anerkender det tal. Fuldt opladet tager den hensyn til forbruget på forrige tur – altså din kørestil og temperaturen, som jo også spiller en stor rolle.

Så regn med at få omkring 100 km ud af en opladning, lidt mere om sommeren, lidt mindre med tungt læs.

Radiobil

For e-Crafter er en bybil. Den har det bedst med mange starter og stop i bytrafikken, hvor den kan genindvinde brugt energi ved nedbremsninger. Motorvejen dræner den.

Så kurérer og bybaserede håndværkere har al mulig grund til at overveje en e-Crafter. Den ender med at være billigere på sigt end en dieselmodel, og så er den lige så nem at gå til som en radiobil. Når man husker at tage sele på.

Source: e-Crafter
Via: VW e-Crafter test 2019
Tags: Bremseenergie-Crafterelektrisk varebilRækkeviddeVW Crafter
Tidligere Artikel

Falck udvider D-Max flåden

Næste Artikel

Varebilssalget på retur

Næste Artikel
Efter krisen for ti år siden har der været gang i den længe. Nu knap så meget

Varebilssalget på retur

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
VW e-Crafter er den bedste og mest irriterende Crafter

e-Crafter er en bybil

5. marts 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering