Størrelsen betyder alt - også i VW Crafter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Størrelsen betyder alt – også i VW Crafter

Crafter har den mindste motor i klassen, men den bider skeer med de største

af Thomas André
19. marts 2014
i Nyheder, Test

’En toliters TDI til en 3,5-tons fuldfed varevogn?? Glem det.’

VW fik brynene til at fare helt op i panden på de fleste, da de meldte ud, at den femte cylinder blev skåret væk, så fremtidens VW Crafter skulle drives af små toliters motorer med fire cylindre.

Men øjenbrynene er kommet ned på plads og blevet afløst af en hage hængende på brystet.

For de vantro må til korset og bekende deres nye tro.

To liters slagvolumen og et ordentligt turbosystem kan rigeligt klare opgaven – endda med pæn margin i den stærkeste version.

Altomvarebiler.dk har testet den biturbo-fodrede 2,0 TDI med 163 hk, som viser sig at være klart bedst i alle sammenligninger med de to andre 2,0 TDI’er i programmet. Ja, det vil sige: medmindre det er dig, der dominerer billedgalleriet fra Rigspolitichefen på mesters opslagstavle. I så fald bør du nok i velment mindelighed foreslå ham mindelighed foreslå ham en 109-hestes med fartbegrænser.

Bedre end Mercedes

For 2,0 BiTDI, som de kalder vidunderet, er rystende hurtig. Præstationerne overgår Mercedes’ 2,2 CDI med samme effekt i samme fælles producerede karosseri. Endda med væsentligt tungere drejningsmoment. (Sprinter og Crafter er som bekendt enæggede tvillinger bortset fra drivlinjerne).

Også her overpræsterer VW’s turbomaskineri. Den stærkeste er nemlig også den mindst tørstige og med en CO2-udledning på 197 g/km den eneste af de tre varianter, der kryber under 200 gram.
Ud over motorer og gearkasser er der ingen forskel på Crafter og Sprinter. Lige fra det langtursvenlige luftafffjedrede førersæde, som er ekstraudstyr, over den Mercedes-typiske multistilk til visker, lys og blinklys på venstre side af ratstammen, er indretning og køreoplevelse fuldstændigt identiske.

Suverænt setup

Aflægningspladsen er noget af det mest gennemtænkte, vi har set. De halvt tildækkede rum i forruden holder på småtingene ved kraftige opbremsninger og skjuler det rod, som uvægerligt hober sig op i de fleste firmagryder. Sådan er det bare. Og Crafters aflægningsrum er lavet ud fra en dejligt realistisk indstilling til et brugskøretøj.

I samme kategori trækker de ’hemmelige’ rum med indgang fra dørtrinene også op, ligesom kopholdere i flere størrelser og varianter gør det nemmere at bruge Crafter i hverdagen.

Bagdørene har dejligt nemme 270-graders hængsler. De løftes nemt af, når der er brug for fuld åbning, og den enorme skydedør åbner helt op i taget. Er der plads til materialerne i varerummet, så kan de også komme ind.

Sådan.

Så man kan spørge sig selv, hvorfor Volkswagen med så suverænt et setup kun spytter en enkelt VW Crafter ud til danske virksomheder, hver gang Mercedes sælger fire Sprintere. Motorerne er fuldt ud konkurrencedygtige, resten af konceptet er identisk, og priserne er altid til forhandling.

 

Tidligere Artikel

En rigtig bil – på strøm

Næste Artikel

Postvæsenet satser på at blive strømførende

Næste Artikel

Postvæsenet satser på at blive strømførende

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Størrelsen betyder alt – også i VW Crafter

19. marts 2014

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering