Mercedes-Benz bygger både Sprinter og VW Crafter efter fælles aftale mellem de to tyske giganter. Men så slog Mercedes op med Volkswagen. Og hvad gør man så, når man står uden fabrik? Man bygger da bare en ny.
VW Crafter og Mercedes-Benz Sprinter bliver til to forskellige biler efter 2016. Mercedes har hidtil stået for produktionen, og det betyder, at VW har måttet lede andetsteds efter samlebånds-kapacitet. Det fandt de ikke, og så besluttede de sig for at bygge en ny fabrik i Września i Polen, hvor der jo er så rigeligt med billig arbejdskraft.
Ideelle forhold
Volkswagen har i forvejen en fabrik i Poznan, hvor de har bygget Caddy i de sidste ti år. Den nye fabrik ligger i nærheden af Poznan og kan drage fordel af VW’s erfaringer og netværk med det lokale arbejdsmarked, logistik, infrastruktur og underleverandører.
– Vores erfaringer med produktion i Polen er fremragende, og regionen omkring Września indeholder ideelle forhold for forretning, infrastruktur og arbejdskraft, siger Dr. Eckhard Scholz, der er talsmand for bestyrelsen i Volkswagen Commercial Vehicles.
Kappede snoren
Medlem af samme bestyrelse, Jens Ocksen, bliver ansvarlig for det nye Crafter-projekt, efter Mercedes-Benz kappede snoren til kollegaerne i Wolfsburg. Han bliver også ny chef for Volkswagen Erhvervsbiler i Polen.
– Den nye fabrik i Września vil i enhver forstand drage fordel af beliggenheden så tæt på vores nuværende produktion i Poznan. Både hvad angår logistik, underleverandører men i særdeleshed vores store lokalkendskab, siger Jens Ocksen i en pressemeddelelse.
Kæmpe fabrik
Projektet ventes at give beskæftigelse til 2300 medarbejdere.
Det nye anlæg vil dække et område på omkring 220 hektar og består af pladeværksted, malerværksted og samlehal.
Størrelsen betyder alt – også i VW Crafter
Sprinter og Citan redder Mercedes Varebiler
Byggeriet ventes at gå i gang senere i år, mens de første færdige VW Crafter ventes at rulle af båndet i tredje kvartal af 2016.