Flere af konkurrenterne til VW Amarok pryder deres modelprogrammer med ekstraordinært kraftfulde og overdådigt udstyrede topmodeller. Især de amerikanske.
Volkswagen har ikke tænkt sig at holde tilbage på flade dæk, så derfor kommer Amarok nu buldrende med en specialmodel kaldet Canyon. En topgejlet variation over et kendt tema, men dog uden at blive for vulgær.
Baseret på en Trendline
Den er tænkt som et alternativ til de købere, som vil køre VW Amarok amok og er rede til at betale, hvad det koster.
Specialmodellen Canyon er som udgangspunkt en Amarok Trendline, som er pyntet op med forskellige stylingdetaljer ude og inde: Mørkfarvede baglygter, imiteret bundskjold i kontrastfarve fortil, sorte skærmkanter, Canyon-emblemer på dørene og bagtil, 17-tommer Roca-alu-fælge, 245/70 R17 all-terrain dæk og bøjlerne bag kabinen og langs kanten af ladet er sortlakerede, så de matcher- skærmkanter og rocksliderne, som beskytter sidevangerne.
For 12.540 kr. legesager
Kaster man 12.540 ekstra på bordet, får man sin Canyon med karrosserifarvet lygtebom og fire ”lanterner“ på toppen af førerhuset.
Skal der være fest, så tag en orange Og for at det ikke skal blive for kedeligt, kan Canyon bestilles i en sprælsk orange metallakering – hvis man da ikke vil nøjes med at have den i Candy hvid, Starlight blå, Sand beige, Reflex sølv, Natural grå eller Deep sort. Sidstnlævnte med perlemorseffekt – så mangler der kun en håndmalet blond lækkerbidsken på frontklappen eller flankerne.
Med læderstue
Indendøre er møblementet betrukket med læderindtræk i to farver, mens rat og gearknop er betrukket med tilsvarende læder og orange stikninger. Den orange staffering ses også på indramningen af friskluftsdyserne.
Udstyrsniveauet tæller bl.a. fartpilot, kørekomputer, stuverum under forstolene, sædevarme, el-opvarmede sprinklerdyser, tågelygter og airconditionering.
Tre motorvarianter
Hvis en 140 hk TDI-turbodiesel og et gennemsnit på 12,9 km/l lyder for frelst, kan redningen være en 180 hk-variant af samme motor og næsten samme gennemsnitsydelse – 12,6 km/l. Begge modeller med manuelt 6-trins gear.
Skal den nye Canyon for alvor gøre sig til, kan den også leveres med 180 hk TDI-motoren koblet til et 8-trins automatgear.
Alle tre varianter har som standard 4Motion 4-hjulstræk; de to første kombineret med reduktionsgear og den sidste med permanent træk på begge aksler.
Priser fra 269.296 kr.
Den ”mindste“ Canyon-variant er prissat til 269.296 kr. ekskl. moms; 320,830 kr. hvis vejen skal være banet for privatkørsel uden ballade med skattefar.
De to kraftige varianter er prissat til henholdsvis 288.997/344.113 kr. og 305.497/363.613 kr. ekskll./inkl. moms.