Volvo slår til med ”Thors hammer“ | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Concept XC Coupé er forløberen for den nye XC90, som nol kommer til at lægge sig relativt tæt op ad forlægget.
Sådan kan man sidde og prinse sig i den nye XC90 med masser af lækkerier i indretning, udstyr og udførelse.
Nøglen til det hele for den, som mobiliserer sig med den kommende Volvo XC90.
Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design i Volvo Car Group: Den nye XC90 er en helt , anden bil end den nuværende, det vil enhver kunne se, når den bliver præsenteret.
Drivlinen og hjulbasen i XC90, der præsenteres ved det internationale motorshow i Paris den 2. oktober.
Sådan er XC90 sat sammen under skallen med kollisionssikre zoner og en trykstabil celle i midten til beskyttelse af passagererne i tilfælde af kollision.
Concept XC Coupé er på vej ind i skikkelse af den serieproducerede udgave med en 400 hk topmodel og angiveligt med et CO2-udslip på kun 60 g/km.

Volvo slår til med ”Thors hammer“

Volvos nye XC90 er baseret på en ny arkitektur, som kan strækkes og strammes på alle ledder og kanter

af Morten Dam
25. august 2014
i Baggrund, Nyheder

Når Volvo inden længe løfter sløret for den nye XC90 SUV-model, er der ikke bare tale om en afløser for den hidtidige XC90, men om en model baseret på en helt ny arkitektur – og markeret med ”Tors hammer“ i forlygterne.

SPA-arkitekturen

XC90 er den første af en række kommende modeller baseret på et koncept Volvo kalder SPA – Scalable Product Architecture, som selskabets ingeniører gennem de seneste fire år har udviklet.
SPA udgør en hjørnesten i en løbende udviklingstrategi som medfører investeringer for omkring 62 mia. kr.
Dog er der ikke afsløret noget nærmere om, hvilke andre produkter der vil følge med den enorme investering.

Fleksibel platform

SPA-arkitekturen byder på væsentlige fordele for Volvo.
Det fleksible koncept give udviklingsafdelingen frie hænder til at skabe en række nye modeller med mere bedre pladsforhold og frigjort design ligesom det vil give udviklingsafdelingen optimale betingelser for introduktion af nye skelsættende sikkerhedsmæssige teknologier.

Rentabel produktstrategi

Samtidigt vil det give Volvo et forenklet grundlag for rentable og produktstrategisk rigtige variationer over temaet.
SPA-arkitekturen indebærer langt større frihed til at flytte rundt på de nye modellers akselafstand, længde, bredde og højde tillige med udhæng for og bag.
Samtidigt indebærer den nye platformsarkitektur vægtbesparelser, forbedret vægtfordeling og optimering af bilernes køreegenskaber.

Kompressor og turbolader

Omkring 90 pct. af komponenterne i den kommende XC90 er nyuudviklede, så der bliver ikke meget tilbage af den hidtidige at nikke genkendende til.
Motorprogrammet kommer til at bestå bl.a. Drive-E varianter med forbedret brændstoføkonomi baseret på 4-cyl. turboladede motorer med slagvolumen på 2,0 liter drevet med benzin eller diesel.
I toppen af programmet kommer en såkaldt ”Twin Engine“-udgave med både kompressor og turbolader og en ydelse på 400 hk og et CO2-udslip på kun 60 g/km.

Hybridversioner og EV-modeller

SPA-arkitekturen kommer også til at bane vej for hybridbiler og EV-modeller med batteripakker, som kan stuves af vejen uden at kompromittere pladsforholdene i den luksuriøst indretterede og udstyrede kabine – eller for den sags skyld bagagerumskapaciteten.
Sideløbende med SPA har Volvo udviklet et forenklet kredsløb, som forbinder alle bilens elektriske knudepunkter og funktioner, og gør det enkelt at anvende både i XC90 og kommende modeller.

Flere varianter på ét bånd

I praksis indebærer det, at Volvo vil kunne fremstille flere komplekse modeller på ét samlebånd, hvilket sikrer selskabet en forenklet og rationel produktion og lavere omkostninger.
Men fremtiden altså med den nye Volvo XC90, så når du i bakspejlet får øje på en forlygte med ”Tors hammer“, er fremtiden efter dig.

Tags: Volvo
Tidligere Artikel

Volvo vil eliminere trafikulykker

Næste Artikel

Brug professionelt fastgøringsudstyr

Næste Artikel
Direktør i TJ Karrosseri, Claus Behrend demonstrerer en fastsurringsstang, som kan holde større gods på plads bagest i varerummet, så det ikke kurrer fremad under en opbremsning eller sammenstød

Brug professionelt fastgøringsudstyr

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Får du øje på ”Tors hammer“ i dit bakspejl, er det Volvos fremtid der trænger sig på.

Volvo slår til med ”Thors hammer“

25. august 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering