Når Volvo inden længe løfter sløret for den nye XC90 SUV-model, er der ikke bare tale om en afløser for den hidtidige XC90, men om en model baseret på en helt ny arkitektur – og markeret med ”Tors hammer“ i forlygterne.
SPA-arkitekturen
XC90 er den første af en række kommende modeller baseret på et koncept Volvo kalder SPA – Scalable Product Architecture, som selskabets ingeniører gennem de seneste fire år har udviklet.
SPA udgør en hjørnesten i en løbende udviklingstrategi som medfører investeringer for omkring 62 mia. kr.
Dog er der ikke afsløret noget nærmere om, hvilke andre produkter der vil følge med den enorme investering.
Fleksibel platform
SPA-arkitekturen byder på væsentlige fordele for Volvo.
Det fleksible koncept give udviklingsafdelingen frie hænder til at skabe en række nye modeller med mere bedre pladsforhold og frigjort design ligesom det vil give udviklingsafdelingen optimale betingelser for introduktion af nye skelsættende sikkerhedsmæssige teknologier.
Rentabel produktstrategi
Samtidigt vil det give Volvo et forenklet grundlag for rentable og produktstrategisk rigtige variationer over temaet.
SPA-arkitekturen indebærer langt større frihed til at flytte rundt på de nye modellers akselafstand, længde, bredde og højde tillige med udhæng for og bag.
Samtidigt indebærer den nye platformsarkitektur vægtbesparelser, forbedret vægtfordeling og optimering af bilernes køreegenskaber.
Kompressor og turbolader
Omkring 90 pct. af komponenterne i den kommende XC90 er nyuudviklede, så der bliver ikke meget tilbage af den hidtidige at nikke genkendende til.
Motorprogrammet kommer til at bestå bl.a. Drive-E varianter med forbedret brændstoføkonomi baseret på 4-cyl. turboladede motorer med slagvolumen på 2,0 liter drevet med benzin eller diesel.
I toppen af programmet kommer en såkaldt ”Twin Engine“-udgave med både kompressor og turbolader og en ydelse på 400 hk og et CO2-udslip på kun 60 g/km.
Hybridversioner og EV-modeller
SPA-arkitekturen kommer også til at bane vej for hybridbiler og EV-modeller med batteripakker, som kan stuves af vejen uden at kompromittere pladsforholdene i den luksuriøst indretterede og udstyrede kabine – eller for den sags skyld bagagerumskapaciteten.
Sideløbende med SPA har Volvo udviklet et forenklet kredsløb, som forbinder alle bilens elektriske knudepunkter og funktioner, og gør det enkelt at anvende både i XC90 og kommende modeller.
Flere varianter på ét bånd
I praksis indebærer det, at Volvo vil kunne fremstille flere komplekse modeller på ét samlebånd, hvilket sikrer selskabet en forenklet og rationel produktion og lavere omkostninger.
Men fremtiden altså med den nye Volvo XC90, så når du i bakspejlet får øje på en forlygte med ”Tors hammer“, er fremtiden efter dig.