Volvo XC60 i storebrors sko | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mere elegant end nogensinde. Danmarks bedst sælgende SUV i klassen er blevet større og bedre
Lædersæderne med den klassiske facon på nakkestøtten fås ganske enkelt ikke strammere
Volvo sparkede en dør ind, da de introducerede det tablet-lignende infotainment-display
Lavere og bredere. Volvo XC60 har smidt lidt af sit højkantede udtryk
Ingen læssekant og plads til en Europalle mellem hjulkasserne
Håndværket er i højsædet. Filtklædt varerum med opbevaringsrum i hulrummet og et par gode gamle, solide Ruko-låse
Den større platform har gjort Volvo XC60 til en større og mere rummelig bil
Man føler sig som en pilot i et faconsyet cockpit

Volvo XC60 i storebrors sko

Man sidder som en pilot i et faconsyet cockpit, og det er næsten ufatteligt, hvad Volvo XC60 præsterer med en toliters motor og automatgear på XC90-platformen

af Thomas André
16. marts 2018
i Test

Volvo XC60 var ligesom storbror XC90 blevet lidt højpandede. De kunne næppe bebrejdes den voksende selvtillid. Med realistiske ambitioner om at være verdens sikreste biler har de noget at have den i, og det nye tablet-monterede infotainment-anlæg er bare fedt.

Men samtidigt havde Volvo fået en idé om, at deres SUV-varianter skulle være enormt højkantede. Måske for at skille sig tydeligt ud fra herregårds- og sedan-udgaverne. De var stadig fede, men knap så elegant.

Klassisk opskrift

Den tendens lagde Volvo bag sig med XC90, og den nye XC60 følger trop. Ligesom XC40, som lige er kåret til Car of the Year, iøvrigt.

Lavere, bredere og længere er en klassisk opskrift på velfungerende biler, og det er præcis, hvad der er sket med XC60.

Op i bødefart

Vi testede en D4-version af dieselmotoren, og man savner aldrig kræfter i den. Faktisk skal man være rigtigt begejstret for power og præstationer for at synes, det er lige tilpas, for allerede her i den næstkraftigste diesel er der fart og acceleration til overflod.

Den stempler 190 hk og et moment på 400 Nm ud gennem forhjul eller alle fire, og med den ottetrins automatgearkasse flyder den komfortabelt op i bødefart; næsten uden man bemærker det. Her er fartpiloten i sandhed din ven.

Storebrors sko

En af forklaringerne er, at Volvo har gjort meget ud af støjdæmpningen. Samtidigt er XC60 rykket over på samme platform som alle 90-modellerne, hvilket også er med til at forklare den nærmest luksuriøse fornemmelse af formfuldendt samlefinish og komfort.

Volvo XC60 er blevet længere, bredere og lavere end forgængeren. I personbilsudgaven betyder det ekstra plads til ungernes knæ og onlinespil på bagsædet, mens det for os van-mennesker har givet lidt flere centimeter at el-indstille det læderklædte førersæde på.

Finder sin plads

XC60 fås med hele Volvo’s sortiment sikkerhedsudstyr. Den har fået tre nye systemer. Den styrer for eksempel selv tilbage på plads i din vejbane, hvis du er ved at køre ud i en i bane, der er optaget.

Den hjælper også med at trække ind til højre, hvis du er ved at foretage en overhaling og har overset en modkørende. Og den kan hjælpe med at styre udenom en forhindring, hvis det er for sent at bremse.

Eksotisk fremtid

Det er alle disse tilsyneladende små men meget imponerende systemer, der sammen med airbags, deformationszoner og super stærke karosserier skal være med til at indfri Volvos mål om, at ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en Volvo fra 2020.

Pickup’er med amerikansk udtræk

Da Volvo fortalte om den ambition, lød 2020 som en fjern og eksotisk fremtid. Det gør den ikke så meget mere. Faktisk synes den lige om hjørnet, men den yuan-finansierede svenske insisterer. Det skal fantameg lykkes.

Travlt i sneen

Og det fornemmes på den nye XC60. Systemerne føles som at have en hysterisk curlingmor siddende ved siden af med et kosteskaft på bremsepedalen, en hånd på rattet og truthorn, som hun flittigt bruger hver gang, du kommer i nærheden af en hvid stribe.

Hun reagerer i øvrigt også på snespor, så hun havde travlt i forrige uge.

Hystade på nakken

Og ja, gu’ er det da irriterende med sådan en hystade på nakken, men hun mener det jo godt. Og argumentet om, at passagerer skal holde kæft, for ellers ender det med, at jeg kører galt, holder slet ikke med Mutter Curling.

Sig noget vrøvl til din Sprinter

For hun begår ingen fejl, og det værste, der kan ske, er, at du bruger lidt ekstra brændstof på at sætte i gang, efter hun har bremset for en ikke rigtigt farlig bilist, der bare skulle dreje.

Ingen blød hat her

Testbilen er den lavest udstyrede Momentum med den mindste dieselmotor. Nå ja, alle Volvos motorer er bygget over den samme 2,0-liters blok. Også den brutale 407-hestes hybrid.

Den kan både køre 17 km/l, rette rynkerne ud ved lyskrydset og trække 2,4 ton i alle udgaver. Det er ganske enkelt opskriften på at blive populær blandt bilelskere. Og så er Volvo ved at slippe af med sit blød hat-image.

Sikkerhed er hot

Med AWD koster den 471.000 kontant og 389.000 som beskatningsgrundlag. Men inden du har fået lak, læder, DAB-radio og smart Phone Link – blandt andet – er prisen fløjet i vejret med yderligere 100.000. Og det endda i den afgiftslette varebilsbeskatning.

Alligevel er den yderst populær hos kunderne, og den kan sagtens konkurrere med kollegaerne fra Audi, BMW og Mercedes på økonomien. Volvos sikkerhedsambitioner sælger biler. Sikkerhed er hot.

 

 

 

 

 

Tags: AudiBMWMercedesMest solgte SUVVolvo XC60Volvo XC90
Tidligere Artikel

Førerløse varebiler sidst i køen

Næste Artikel

Ny pakke-løsning

Næste Artikel
Modtageren af pakken hænger tasken over døren, lukker døren og tager hjemmefra. Foto: PakSafe

Ny pakke-løsning

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mere elegant end nogensinde. Danmarks bedst sælgende SUV i klassen er blevet større og bedre

Volvo XC60 i storebrors sko

16. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering