Volvo XC60 var ligesom storbror XC90 blevet lidt højpandede. De kunne næppe bebrejdes den voksende selvtillid. Med realistiske ambitioner om at være verdens sikreste biler har de noget at have den i, og det nye tablet-monterede infotainment-anlæg er bare fedt.
Men samtidigt havde Volvo fået en idé om, at deres SUV-varianter skulle være enormt højkantede. Måske for at skille sig tydeligt ud fra herregårds- og sedan-udgaverne. De var stadig fede, men knap så elegant.
Klassisk opskrift
Den tendens lagde Volvo bag sig med XC90, og den nye XC60 følger trop. Ligesom XC40, som lige er kåret til Car of the Year, iøvrigt.
Lavere, bredere og længere er en klassisk opskrift på velfungerende biler, og det er præcis, hvad der er sket med XC60.
Op i bødefart
Vi testede en D4-version af dieselmotoren, og man savner aldrig kræfter i den. Faktisk skal man være rigtigt begejstret for power og præstationer for at synes, det er lige tilpas, for allerede her i den næstkraftigste diesel er der fart og acceleration til overflod.
Den stempler 190 hk og et moment på 400 Nm ud gennem forhjul eller alle fire, og med den ottetrins automatgearkasse flyder den komfortabelt op i bødefart; næsten uden man bemærker det. Her er fartpiloten i sandhed din ven.
Storebrors sko
En af forklaringerne er, at Volvo har gjort meget ud af støjdæmpningen. Samtidigt er XC60 rykket over på samme platform som alle 90-modellerne, hvilket også er med til at forklare den nærmest luksuriøse fornemmelse af formfuldendt samlefinish og komfort.
Volvo XC60 er blevet længere, bredere og lavere end forgængeren. I personbilsudgaven betyder det ekstra plads til ungernes knæ og onlinespil på bagsædet, mens det for os van-mennesker har givet lidt flere centimeter at el-indstille det læderklædte førersæde på.
Finder sin plads
XC60 fås med hele Volvo’s sortiment sikkerhedsudstyr. Den har fået tre nye systemer. Den styrer for eksempel selv tilbage på plads i din vejbane, hvis du er ved at køre ud i en i bane, der er optaget.
Den hjælper også med at trække ind til højre, hvis du er ved at foretage en overhaling og har overset en modkørende. Og den kan hjælpe med at styre udenom en forhindring, hvis det er for sent at bremse.
Eksotisk fremtid
Det er alle disse tilsyneladende små men meget imponerende systemer, der sammen med airbags, deformationszoner og super stærke karosserier skal være med til at indfri Volvos mål om, at ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en Volvo fra 2020.
Da Volvo fortalte om den ambition, lød 2020 som en fjern og eksotisk fremtid. Det gør den ikke så meget mere. Faktisk synes den lige om hjørnet, men den yuan-finansierede svenske insisterer. Det skal fantameg lykkes.
Travlt i sneen
Og det fornemmes på den nye XC60. Systemerne føles som at have en hysterisk curlingmor siddende ved siden af med et kosteskaft på bremsepedalen, en hånd på rattet og truthorn, som hun flittigt bruger hver gang, du kommer i nærheden af en hvid stribe.
Hun reagerer i øvrigt også på snespor, så hun havde travlt i forrige uge.
Hystade på nakken
Og ja, gu’ er det da irriterende med sådan en hystade på nakken, men hun mener det jo godt. Og argumentet om, at passagerer skal holde kæft, for ellers ender det med, at jeg kører galt, holder slet ikke med Mutter Curling.
For hun begår ingen fejl, og det værste, der kan ske, er, at du bruger lidt ekstra brændstof på at sætte i gang, efter hun har bremset for en ikke rigtigt farlig bilist, der bare skulle dreje.
Ingen blød hat her
Testbilen er den lavest udstyrede Momentum med den mindste dieselmotor. Nå ja, alle Volvos motorer er bygget over den samme 2,0-liters blok. Også den brutale 407-hestes hybrid.
Den kan både køre 17 km/l, rette rynkerne ud ved lyskrydset og trække 2,4 ton i alle udgaver. Det er ganske enkelt opskriften på at blive populær blandt bilelskere. Og så er Volvo ved at slippe af med sit blød hat-image.
Sikkerhed er hot
Med AWD koster den 471.000 kontant og 389.000 som beskatningsgrundlag. Men inden du har fået lak, læder, DAB-radio og smart Phone Link – blandt andet – er prisen fløjet i vejret med yderligere 100.000. Og det endda i den afgiftslette varebilsbeskatning.
Alligevel er den yderst populær hos kunderne, og den kan sagtens konkurrere med kollegaerne fra Audi, BMW og Mercedes på økonomien. Volvos sikkerhedsambitioner sælger biler. Sikkerhed er hot.