Volvo V40 D4 med 190 hk ren køreglæde | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 2 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Volvo V40 D4 med 190 hk ren køreglæde

af Thomas André
26. februar 2014
i Kort nyt

Volvos nye Drive-E drivliner til Volvo V40 og V40 Cross Country blander køreegenskaber og lave CO2-udledninger, så køreglæde og ren samvittighed går op i en højere enhed.

– Volvo V40 D4 kan tilbyde hele 80 hk mere køreglæde end andre biler i klassen med CO2 udledninger på det niveau. Det er et klokkeklart bevis på, at Drive-E drivlinerne tilfører køreglæden en helt ny dimension, siger Michael Fleiss, Vice President Powertrain hos Volvo Car Group.

I starten kan V40 udstyres med to motorer fra den firecylindrede Drive-E motorfamilie: Turbobenzineren T5 med 245 hk og turbodieselen D4 med 190 hk. En ottetrins automatgearkasse bidrager til at gøre køreoplevelsen endnu bedre.

Enestående mix

– Den enestående reaktion kombineret med en smidig motorlyd gør den adrætte V40 endnu sjovere at køre uden at gå på kompromis med moderne kunders behov for god brændstoføkonomi og lav CO2-udledning, tilføjer Fleiss.

For at kunne levere den ønskede reaktion, smidighed og brændstofeffektivitet parres Drive-E motorerne enten med Volvos nye, ottetrins automatgearkasse eller en forbedret, sekstrins manuel, der er tunet til bedre brændstoføkonomi. I biler med automatgearkasse kan man skifte gear manuelt fra rattet.

Diesel med i-Art teknologi

D4 turbodieselen har 190 hk og 400 Nm drejningsmoment. Motoren har verdens første i-Art teknologi, der ved hjælp af trykfeedback fra hver enkelt indsprøjtningsdysse i stedet for den traditionelle enkelte tryksensor i common rail gør det muligt løbende at overvåge og tilpasse brændstofindsprøjtningen for hver forbrænding i hver af de fire cylindre.

2500 bar

Hver indsprøjtningsdysse har en lille computer foroven, som overvåger indsprøjtningstrykket. På basis af denne information sikrer det selvjusterende i-ART system, at den ideelle mængde brændstof indsprøjtes under hver forbrændingscyklus.

– Kombinationen af et indsprøjtningstryk på 2500 bar og i-Art teknologi giver kunden en motor med høj ydelse, bedre brændstoføkonomi og væsentligt lavere udledninger, siger Michael Fleiss.

Dieselmotoren er endvidere optimeret med en avanceret biturbo, mindre friktion og en smart ventilløsning i kølesystemet, som giver hurtigere opvarmning ved koldstart.

30,3 km/l

Brændstofforbruget i en Volvo V40 D4 med manuel gearkasse er nede på 3,3 l/100 km svarende til 30,3 kilometer på literen (EU kombineret). De tilsvarende tal for V40 Cross Country er 4,0 l/100 km eller 25,0 km/liter med manuel gearkasse.

Den firecylindrede turbobenziner T5 har 245 hk og 350 Nm drejningsmoment. Brændstofforbruget i en V40 med ottetrins automatgearkasse er 5,8 l/100 km svarende til 17,2 km/liter (136 g/km). Alle tal er foreløbige.

Introduceret i 2013

De første firecylindrede, toliter Drive-E motorer, der i udviklingsfasen gik under betegnelsen Volvo Engine Architecture (VEA), blev introduceret i efteråret 2013. Fra maj 2014 kan alle nye Volvo-modeller undtagen XC90 leveres med motorer fra den nye drivlinefamilie.

Tags: Volvo
Tidligere Artikel

Kia Sorento er koreansk overklasse

Næste Artikel

Kitesh overhaler Land Rover indenom

Næste Artikel
Kitesh stationwagon med tværstillet motor, LED-lygteteknologi og letvægtskarrosseri på et varmgalvaniseret 
stålchassis.

Kitesh overhaler Land Rover indenom

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Volvo V40 D4 med 190 hk ren køreglæde

26. februar 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering