Når den nuværende Volvo V40 bliver et bilhistorisk afsnit, bliver det for at gøre plads til noget nyt i modelprogrammet.
Volvo Cars har sammen med det kinesiske moderselskab Geely besluttet at etablere et helt nyt fælles forsknings- og udviklingscenter i Sverige.
Dermed går starten til udviklingen af en efterfølger for den førnævnte mellemklassemodel og senere andre nye modeller til såvel det europæiske som det kinesiske marked.
Udviklingscenteret etableres i Göteborg, og får samtidigt til opgave at bidrage til en afgørende kvalitetsforbedring af Geelys modelprogram. Geelys styrke i markedet er prisgunstige volumenmodeller, mens Volvo kendetegnes ved et mere eksklusivt modelprogram.
Det fremtidige udviklingsarbejde skal ifølge Geely-bossen Li Shufu foregå uden indblanding i de to mærkers integritet og individuelle modelstrategi. Det nye udviklingscenter ventes i drift ultimo 2013.
Fælles global platform
Det nye udviklingscenter får omkring 200 svenske og kinesiske ingeniører, og Mats Fägerhag, chef for Volvos hidtidige modelstrategi, får ansvaret for det fremtidige udviklingsarbejde. Ganske vist er den nuværende V40 helt ny, men som konstruktion er den en variant af den konceptuelle platform, som også Ford Focus er baseret på. Fords salg af Volvo til Geely gør det nødvendigt at få begyndt udviklingen af efterfølgeren til V40.
Planen er at udvikle en platform, der kan danne basis for en række Volvo- og Geely-modeller, og som både kan minimere udviklingsomkostningerne og rationalisere behovet for komponenter i produktionen.
Med Mats Fägerhag som chef for det nye joint-venture har Geelys europæiske topchef Carl-Peter Forster kridtet op til en spændende fremtid for de to bilmærker. Fägerhag har tidligere været hos Saab og GM, og hos sidstnævnte var han involveret i udviklingen af to af GM’s globale modelplatforme.