Vi kommer trillende med omkring 40 km/t og lader som om, at lastvogntogets chauffør ikke er opmærksom på en foran holdende bil.
Der er linet op til en hyppigt forekommende type ”trafikulykke“ som følge af en ”Fejl 40“, men automatikken i Volvo Trucks nye ACB-system kompenserer for den menneskelige fejltagelse, griber ind og stopper den 44 tons tunge sættevogn lige før den knuser den foran holdende bil – eller ekspederer den over i en nabokommune.
Her handler det ganske vist om en nyudviklet teknologi, der fremover og uden merpris standardmonteres i Volvos 2- og 3-akslede FH-modeller og vil bidrage til øget trafiksikkerhed, men det har også relevans for brugere af varebiler.
Værd at have in mente
Ikke kun på grund af et betydeligt antal ulykker med lastbiler, som torpederer forankørende varebiler eller på grund af risikoen for meget alvorlige eller direkte fatale følger, når varebiler drøner ind i bagsmækken på et lastvogntog for lignende teknologi vil også vinde udbredelse i varebil-sektoren.
Det er der gode grunde til at have dét in mente, når der står ”ny varebil“ på listen over nyanskaffelser til firmaet – også selv om nogle af den slags systemer er mere avancerede end andre.
Volvo Trucks ACB – Adaptive Cruise Brake-system – består af to elektroniske systemer, der er koblet sammen: ACC og FCW – Adaptive Cruise Control og Forward Collision Warning – baseret på både radar- og kameraovervågning.
ACC-systemet tilpasser køretøjets hastighed med forsvarlig afstand til forankørende trafikanter og FCW-systemet advarer med lys og lyd, hvis køretøjet kommer for tæt på en forankørende.
80 pct. færre kritiske situationer
Dersom chaufføren ikke reagerer på advarslen, træder den indbyggede automatik til og bringer køretøjet til standsning.
Afhængigt af hastigheden afværges kollisionsfaren, og i værste fald sker påkørslen med en markant lavere hastighed.
Dermed reduceres risikoen for alvorlige eller dødelige kvæstelser, og følgerne af et sammenstød begrænses til materialle skader.
Med ACB-systemet reduceres antallet af kritiske tæt-på-ulykke-situationer med omkring 80 pct., ligesom den nye teknologi udmærker sig ved færre falske alarmer på grund af parallelt kørende biler i samme kørselsretning, broer og bropiller, helleanlæg og signalmaster i vejkryds.
ACB giver god mening
Ifølge Vejdirektoratets 2013-rapport om trafikulykker skyldtes 19 pct. af alle ulykkestilfælde med lastbiler, at de var kollideret med andre køretøjer i samme kørselsretning på lige vej eller i sving – eller med parkerede biler.
En anden kortlægning af trafikulykker har vist, at 20 pct. af ulykker med lastbiler skyldtes sammenstød med forankørende lastbiler.
Det nye ACB-system giver med andre ord god mening, når det gælder trafiksikkerhed.
Miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen, fagforbundet 3F, er – med kørsel i tæt trafk in mente – ikke i tvlvl om værdien af systemer som ACB, hvad enten det monteres i et lastvogntog eller en varebiler.
-Hver gang ny teknologi gør det muligt at fjerne risikoen for en menneskelig fejl, forbedres køresikkerheden, siger han.
Uheld kan give store tab
Hos forsikringsselskabet Codan sidder skadestop-konsulent Dorte Bruhn Palmblad med et godt indblik i årsager til og forhold omkring trafikulykker, og det er ikke småpenge, som er i spil.
I 2013 løb udgifterne til dækning af skader og erstatninger i forbindelse med lastbiluykker op i knap 70 mio. kr. Forsikringsselskaberne har en naturlig interesse i mulighederne for at forebygge skader og skære ned på erstatningsomkostningerne, men der også en økonomisk gevinst for vognmændene og brugerne af lastvogne og varebiler såvel som for samfundet.
– En virksomhed der ikke kan genoptage normal drift inden for 10 dage efter et uheld, vil i mange tilfælde blive stillet over for store økonomiske udfordringer langt ind i fremtiden, pointerer Dorte Bruhn Palmblad.
Mindre risiko, bedre økonomi
En firmabil – varebil eller lastvogn – udstyret med teknologi som det Volvo Truck netop har præsenteret herhjemme, vil kunne se frem til en forbedret bundlinie gennem mindre betaling af selvrisiko, mindre administration, færre skader under selvrisiko, mindre utryghed som følge af skader og større vished for et afbalanceret match mellem forsikringspræmie og risiko. En tredjedel af sidste års anmeldte lastbil-skader til Codan skyldtes påkørsel af bagfra kommende køretøjer.
Uheld værre end trængsel
Avancerede systemer som mindsker eller fjerner risikoen sammenstød med forankørende har større betydning for brugere af varebiler og lastvogne end for brugere af personbiler.
Ifølge projektleder Svend Torp Jespersen har en COWI-undersøgelse lavet for Vejdirektoratet vist, at for en transportør vil den negative følgevirkning af et uheld med firmabilen være langt større end trængsel i trafikken. Med andre ord: avancerede teknologiske systemer der kan bidrage til at konsolidere driftssikkerheden, er vejen frem.