Volvo kompenserer for ”Fejl 40“ | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 1 juli 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Selvom chaufføren et øjeblik har sun opmærksomhed t andet sted, vil ACB-systemet sørge for at holde hans lastvogn på sikker afstand af eventuelle forankørende trafikanter.
Farten er kun 40 km/t, men det virker voldsomt, når lastbilen kun er få meter fra den forankørende, er der tid og plads nok til at undgå en kollision? Ja, med systemer som Volvos ACB!
Afhængigt af omstændighederne og farten ender lastbilen måske så tæt på den foran holdende bil, at der dårligt er plads til at stå mellem bilerne, men det afgørende er, at lastbilen stoppede i tide.
Når forankørende ramler sammen, skal der trampes i bremsepedalerne bagved, og i tæt motorvejstrafik kan man hurtigt løbe tør for reaktionstid og bremselængde med mindre bilen er udstyret med et system til at overvåge og imødegå den slags situationer.
En skadet varebil eller lastvogn, der står på værksted i flere end 10 dage kan blive en alvorlig økonomisk belastning for en virksomhed, som er afhængig af mobilitet.
Selvom et uventet klap i bagdelen ikke medfører personskade, kan det hurtigt komme til at gøre ondt, når bilen skal undværes for at blive repareret.

Volvo kompenserer for ”Fejl 40“

Volvo Trucks ACB-system som standardudstyr i FH-modeller til forbedring af trafiksikkerheden

af Morten Dam
23. september 2014
i Baggrund, Nyheder, Tilbehør & indretning

Vi kommer trillende med omkring 40 km/t og lader som om, at lastvogntogets chauffør ikke er opmærksom på en foran holdende bil.
Der er linet op til en hyppigt forekommende type ”trafikulykke“ som følge af en ”Fejl 40“, men automatikken i Volvo Trucks nye ACB-system kompenserer for den menneskelige fejltagelse, griber ind og stopper den 44 tons tunge sættevogn lige før den knuser den foran holdende bil – eller ekspederer den over i en nabokommune.
Her handler det ganske vist om en nyudviklet teknologi, der fremover og uden merpris standardmonteres i Volvos 2- og 3-akslede FH-modeller og vil bidrage til øget trafiksikkerhed, men det har også relevans for brugere af varebiler.

Værd at have in mente

Ikke kun på grund af et betydeligt antal ulykker med lastbiler, som torpederer forankørende varebiler eller på grund af risikoen for meget alvorlige eller direkte fatale følger, når varebiler drøner ind i bagsmækken på et lastvogntog for lignende teknologi vil også vinde udbredelse i varebil-sektoren.
Det er der gode grunde til at have dét in mente, når der står ”ny varebil“ på listen over nyanskaffelser til firmaet – også selv om nogle af den slags systemer er mere avancerede end andre.
Volvo Trucks ACB – Adaptive Cruise Brake-system – består af to elektroniske systemer, der er koblet sammen: ACC og FCW – Adaptive Cruise Control og Forward Collision Warning – baseret på både radar- og kameraovervågning.
ACC-systemet tilpasser køretøjets hastighed med forsvarlig afstand til forankørende trafikanter og FCW-systemet advarer med lys og lyd, hvis køretøjet kommer for tæt på en forankørende.

80 pct. færre kritiske situationer

Dersom chaufføren ikke reagerer på advarslen, træder den indbyggede automatik til og bringer køretøjet til standsning.
Afhængigt af hastigheden afværges kollisionsfaren, og i værste fald sker påkørslen med en markant lavere hastighed.
Dermed reduceres risikoen for alvorlige eller dødelige kvæstelser, og følgerne af et sammenstød begrænses til materialle skader.
Med ACB-systemet reduceres antallet af kritiske tæt-på-ulykke-situationer med omkring 80 pct., ligesom den nye teknologi udmærker sig ved færre falske alarmer på grund af parallelt kørende biler i samme kørselsretning, broer og bropiller, helleanlæg og signalmaster i vejkryds.

ACB giver god mening

Ifølge Vejdirektoratets 2013-rapport om trafikulykker skyldtes 19 pct. af alle ulykkestilfælde med lastbiler, at de var kollideret med andre køretøjer i samme kørselsretning på lige vej eller i sving – eller med parkerede biler.
En anden kortlægning af trafikulykker har vist, at 20 pct. af ulykker med lastbiler skyldtes sammenstød med forankørende lastbiler.
Det nye ACB-system giver med andre ord god mening, når det gælder trafiksikkerhed.
Miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen, fagforbundet 3F, er – med kørsel i tæt trafk in mente – ikke i tvlvl om værdien af systemer som ACB, hvad enten det monteres i et lastvogntog eller en varebiler.
-Hver gang ny teknologi gør det muligt at fjerne risikoen for en menneskelig fejl, forbedres køresikkerheden, siger han.

Uheld kan give store tab

Hos forsikringsselskabet Codan sidder skadestop-konsulent Dorte Bruhn Palmblad med et godt indblik i årsager til og forhold omkring trafikulykker, og det er ikke småpenge, som er i spil.
I 2013 løb udgifterne til dækning af skader og erstatninger i forbindelse med lastbiluykker op i knap 70 mio. kr. Forsikringsselskaberne har en naturlig interesse i mulighederne for at forebygge skader og skære ned på erstatningsomkostningerne, men der også en økonomisk gevinst for vognmændene og brugerne af lastvogne og varebiler såvel som for samfundet.
– En virksomhed der ikke kan genoptage normal drift inden for 10 dage efter et uheld, vil i mange tilfælde blive stillet over for store økonomiske udfordringer langt ind i fremtiden, pointerer Dorte Bruhn Palmblad.

Mindre risiko, bedre økonomi

En firmabil – varebil eller lastvogn – udstyret med teknologi som det Volvo Truck netop har præsenteret herhjemme, vil kunne se frem til en forbedret bundlinie gennem mindre betaling af selvrisiko, mindre administration, færre skader under selvrisiko, mindre utryghed som følge af skader og større vished for et afbalanceret match mellem forsikringspræmie og risiko. En tredjedel af sidste års anmeldte lastbil-skader til Codan skyldtes påkørsel af bagfra kommende køretøjer.

Uheld værre end trængsel

Avancerede systemer som mindsker eller fjerner risikoen sammenstød med forankørende har større betydning for brugere af varebiler og lastvogne end for brugere af personbiler.
Ifølge projektleder Svend Torp Jespersen har en COWI-undersøgelse lavet for Vejdirektoratet vist, at for en transportør vil den negative følgevirkning af et uheld med firmabilen være langt større end trængsel i trafikken. Med andre ord: avancerede teknologiske systemer der kan bidrage til at konsolidere driftssikkerheden, er vejen frem.

Tags: Volvo
Tidligere Artikel

VW Tristar - et glimt af T6

Næste Artikel

Al-Ko lancerer chassis med ESP

Næste Artikel
Al-Ko AMC-chassis nu med elektronisk stabilitetsprogram og advarsel mod utilsigtet vognbaneskift.

Al-Ko lancerer chassis med ESP

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
At blive skubbet til af 44 tons lastvogntog kan være livsfarligt, men det kan teknologi som Volvo Trucks ACB-system gøre noget ved. Bemærk lige vinklen på lastbilens førerhus, den understreger energien i bremsemanøvren.

Volvo kompenserer for ”Fejl 40“

23. september 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering