Ultimo april begynder Volvo produktionen af de faceliftede 60, 70 og 80-modeller. Det vil sige både S- og V-udgaverne såvel som XC-versionerne, hvilket er omkring tre fjerdedele af hele modelprogrammet. For danske købere af gulpladebiler er det ikke mindst V-modellerne og XC-modellerne, som har interesse.
Man kan roligt sige, at det svenske bilmærke er kommet op i fart. En moderniseret V40-model er lanceret for nylig, og en opdateret udgave af XC90 ventes klar idnen for det næste års tid. Uden overdrivelse er det Volvos hidtil mest massive udvidelse af modelprogrammet, og der er mere på vej.
Med Sensus og TripInfo
Af ydre er det især fronten, som adskiller de faceliftede versioner fra forgængerne. Det gælder både lygtedesign og et forstørret Volvo-emblem i frontgrillen. Blandt nogle af de nye detaljer er placeringen af vindspejlsvaskerne på XC60-modellen. De sidder nu skjult i stedet for på oversiden af frontklappen. En anden nyhed er kurvelygter, som forbedre oversigtsforholdene ved svingkørsel.
Når det gælder interiøret bliver det nu muligt at skifte gear enten på kardankonsollen eller med skiftetaster på bagsiden af rattet. Og så er det tid til at gøre sig bekendt med begreber som Sensus og TripInfo. Førstnævnte byder på kobling til internettet og WiFi-netværk og sidstnævnte giver informationer om interessante steder på ruten – altsammen baseret på en 7-tommer skærm, der kan betjenes med en behandsket hånd.
Fra 120 til 280 hk
Endnu foreligger der ikke detaljer om de forbedrede motorer, men der snakkes om kraftfulde 4-cylindrede maskiner med ydelser fra 140 til 280 hk til en begyndelse. Underforstået: Der kan ventes varianter med endnu mere krudt i maskinrummet senere.
Dieselprogrammet begynder med et spænd fra 120 til 230 hk, hvilket betyder at der også i den del af modelprogrammet kan ventes endnu kraftigere motorversioner.
På udstyrssiden kommer det faceliftede modelprogram med mulighed for valg mellem 18- og 19-tommer hjul.