Volkswagen klar med ny Transporter 6.1 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Volkswagen klar med ny Transporter 6.1

af Thomas Schiermacher Jensen
2. september 2019
i Nyheder, Test, Volkswagen

Volkswagen er klar med en opdateret version af det, der nok må kaldes verdens mest berømte varebil. Den nye Volkswagen Transporter 6.1 er klar hos forhandlerne i uge 45 og selv om den lanceres som ny, så er Transporter 6.1 ’kun’ en opdateret version af den allerede eksisterende VW Transporter.

Alligevel er der ting, der er værd at bide mærke i. Opdateringen er nemlig især gået på de sikkerhedsmæssige og Transporter 6.1 har fået de samme sikkerhedssystemer som storebror Crafter. Det betyder, at det nu er muligt at tilkøbe en række nye systemer. Som standard får man kollisionsadvarsel. Hill start- og sidevindsassistent og man kan købe adaptiv fartpilot og andet, der øger sikkerheden.

Ved præsentationen i Amsterdam havde VW linet et væld af versioner op til testkørsel. Motorerne er mere eller mindre de samme som hidtil, det samme er dimensionerne på lad og lastrum.

Lidt for lidt træk

En varebil som Transporter 6.1 skal være et trækdyr. Desværre for VW er evnerne med påhæng ikke helt i top. De mindste motorvarianter (90 og 110 hk) har en maksimal påhængsvægt på 2.200 kg, hvilket ikke er nok for entreprenør-typerne, der slæber grus og gravemaskiner. Vælger man større motor (150 eller 204 hk) kan man spænde 2.500 kg bagpå. Det hjælper, men er ikke overvældende meget i det segment.

Hører man i stedet til dem, der fragter gods eller er håndværker og har lange brædder og rør med i vogne, så er der godt nyt. En nyhed (i Volkswagen Transporter) er at man kan få forlænget lastrummet i kassebilerne ind under sæderne i kabinen. En feature, der muliggør transport af længere gods.

Opsigtsvækkende nyt i kabinen

Der er også ændringer i kabinen. Mest opsigtsvækkende er de, at VW tilbyder et digitalt cockpit, der ligner det man ser i koncernens personbiler. Det koster ekstra og de fleste vil nok tage sig til takke med gammeldags instrumenter og de forbedrede muligheder med infotainment-systemet.

Sæderne er komfortable og faste og førersædet er opret. Det passer mig fint – andre vil måske hellere sidde tilbagelænet. Rattet kan justeres i alle retninger og det gør det lettere at finde sig til rette.

Aflæggepladsen er og der er LED-lys i kabine og varerum.

Styr dine biler hjemmefra

Digitaliseringen fører også andre ting med sig. ‘We Connect Fleet’ er en flådestyringsservice, som VW tilbyder. Ikke kun i Transporter. Systemet givermulighed for at styre en flåde af biler. Fra app og computer kan man føre kørebog, holde øje med brændstofforbrug og læge ruter, samt se om biler skal til service eller på værksted. Alt sammen i effektivitetens navn.

Letkørt budbil

Under præsentationen kørte vi både den mindste 90 hk og 110 hk. Den sidste har rigelige kræfter til kørsel både i by og på motorvej. Vi testede den både med og uden last (500 kg) og den gjorde et godt stykke arbejde. Den mindre motor klarer sig. Den overbeviser ikke, men kørslen er ubesværet og begge er letkørte. Om den mindste motor vil klare men trailer på 2.200 kg med bravour tvivler jeg på, så skal du køre meget med meget på krogen, så skal du tænke større end den.

Snig-premiere på elektrisk Fiat Ducato

Den mindste motor fås med 5-trin og de større med 6. Og så er der selvfølgelig også mulighed for automatisk DSG-gearkasse, der nok vil appellere til dem, der kører by og kø-kørsel. Den fungerer rigtig godt, især sammen med adaptiv fartpilot. Priserne bliver fra godt 174.000 kr ex moms og opad.

Alt i alt er det første indtryk af Volkswagen Transporter 6.1 godt. Opdateringen af instrumenteringen god, sikkerheden er opgraderet til et højt niveau og på falderebet af modellens levetid er 6.1 et godt bud sin klasse af varebiler.

Næste år kommer en elektrisk version og når 6.1 skal afløses bliver det af en helt ny Transporter. Den får nok nummer 7.  

Mitsubishi opruster – Pajero Sport får facelift

Tidligere Artikel

Snig-premiere på elektrisk Fiat Ducato

Næste Artikel

Ny Audi RS 6 Avant - Sig goddag til byens hurtigste varebil

Næste Artikel

Ny Audi RS 6 Avant - Sig goddag til byens hurtigste varebil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Volkswagen klar med ny Transporter 6.1

2. september 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering