Det Volker ikke taler om | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Vi har hørt løfterne om en komplet elektrisk afdeling til alle varebilerne, men foreløbigt er det kun eVito, der er i butikkerne
Læg mærke til ordvalget: 'Future' står sidst, men siger mest om produktet

Det Volker ikke taler om

En meget fåmælt varebilschef for Mercedes-Benz, Volker Mornhinweg, var ikke meget for at blive spurgt til udsigterne for Mercedes eSprinter

af Thomas André
7. februar 2018
i Nyheder

‘Driving the Electric Future’ står der på siden af den blå Mercedes eSprinter. ‘Driving’ er nøgleordet for kunderne, der jo gerne vil ud med varerne med en grøn profil i kassen. ‘Electric’ er den grønne profil.

Men det er desværre ‘Future’, der løber med hovedrollen i mottoet; og det endda en usikker én af slagsen. For efter præsentationen af den nye Sprinter i går kort efter kl. 16, som du måske fulgte direkte her på Altomvarebiler.dk, blev han af flere journalister direkte udspurgt om rækkevidde og introduktionstidspunkt.

Ingen tricks

‘Det kan vi sørme ikke sige noget om’, sagde han afvæbnende med et indforstået smil om læben. Og det handler ikke om hverken politiske tricks, produkthemmeligheder eller marketing-strategier.

Forklaringen er, at det har vist sig mere end almindeligt besværligt at få en tung el-varebil i produktion. Volker er af gode grunde ikke meget for at tale om det, og måske er han klog af skade og andres erfaringer.

Stadig på vej

Deres gamle partner, Volkswagen, præsentere i september 2016 den nye e-Crafter samtidigt med, at den nye Crafter blev kåret il Van of the Year 2017.

Den gang lovede VW en e-Crafter på hylderne i efteråret ’17. Den er i skrivende stund stadig på vej, men ikke hurtigere end at der lige nu kører ‘pilot-projekter’ rundt i Tyskland. De første eksemplarer ventes på gaden sidst på året. Men stadig ingen garantier.

Elektriske lastbiler

MAN har også proklameret en let lastbil med elmotor, som var klar til produktion. Pressen var inviteret, og alt var timet og tilrettelagt. Men tre uger før premieren blev den aflyst. Bilen var ikke klar.

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

Mercedes har selv et projekt med ‘Urban eTruck’, en 25-tons elektrisk lastbil med en samlet batterikapacitet på 212 kWh og to 125 kW motorer kørende i test hos udvalgte kunder. Den er planlagt til produktion i 2020.

Små batterier

Vi ved, at det ikke handler om motorerne. De er klar og har masser af kræfter til at drive de store varebiler afsted med en neddroslet hastighed på 90 km/t for at spare på strømmen.

e-Crafter med akilleshæl

Vi ved også, at e-Crafter har et batteri på 35 kWh, som skulle give den en rækkevidde på omkring 150 km på papiret. Virkeligheden ligger nok et sted noget tættere på udgangspunktet.

og lidt større…

Vi ved også, at Mercedes tidligere i krogene har talt om ‘op til 200 km’ med en realistisk rækkevidde omkring det halve til eSprinter. Altså nærmest identisk med VW e-Crafter.

Og så ved vi, at Nissan lige har smidt et 40 kWh batteri i en e-NV200 med en langt lavere totalvægt, så de to tyskere imponerer altså ikke med ambitionerne.

Udviklet i rekordfart

Men vi ved også, at stramme emissionsregler og en næsten hysterisk konkurrence-situation omkring elbiler har presset fabrikkerne til at udvikle i rekordfart, og det er nok snarere her, vi skal søge forklaringen.

Mit gæt er, at enten kan de ikke få tingene til at fungere ordentligt sammen, eller også fedtspiller de, fordi de ikke kan få batterier nok til den efterspørgsel, som synes at tårne sig op forude.

Kæmpe investering

Mercedes har investeret 10 milliarder Euro i en ny batteri-fabrik, hvilket tyder på, at det formentlig er sidstnævnte, der spiller den største rolle.

For helt ærligt, så er det svært at tro, at de ikke skulle være i stand til at få teknikken på plads. De har begge elbiler kørende uden de store problemer, og desuden er det vist kun de allermest blåøjede, der ikke har luret, at de køber konkurrenternes elbiler og kigger ind i dem.

80 kWh batterier

Iveco var tidligt ude med en lidt grovkornet Daily Electric med hele tre batteripakker. Tunge zodium-nikkel-batterier trækker det tunge læs, som du kan læse om i artiklen fra præsentationen i oktober 2016.

Iveco Daily Electric

Renault Kangoo Z.E. er allerede godt kørende på samme drivlinje som Nissan e-NV200, og rygtet vil vide, at de viser en version med 80 kWh batteripakke i Geneve. Den kommer formentlig også til at ligge i den kommende Master Z.E., som bliver præsenteret den 1. marts i Lissabon.

Vi griner ikke

Så helt ærligt, VW og Mercedes: Hvad skal der til, for at I smider jeres store elektriske varebiler på markedet? Hvad er det, I ikke fortæller os? I kan roligt sige det.

Vi synes bare, det er underligt og lidt synd, at I sådan går og bakser med noget så vigtigt for åbent tæppe. I har selv trukket det fra, så tag nu konsekvensen og fortæl hele historien.

Tags: Mercedes eSprinterNissan e-NV200RækkeviddeRenault Master Z.E.Volker MornhinwegVW e-Crafter
Tidligere Artikel

Her er den nye Sprinter

Næste Artikel

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

Næste Artikel
R1 ligner en håndtaske på hjul. "Hanken" rummer al den sensorik, der gør bilen autonom. Foto: Nuro

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Vi har hørt løfterne om en komplet elektrisk afdeling til alle varebilerne, men foreløbigt er det kun eVito, der er i butikkerne

Det Volker ikke taler om

7. februar 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering