Vinterdæk
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

S- og SF-politikere vil lovgive om vinterdæk

Socialdemokraternes trafikordfører arbejder på at skaffe politisk flertal for at gøre brug af vinterdæk obligatorisk i vinterhalvåret

af Morten Dam
21. februar 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

Med formanden for Folketingets Retsudvalg, Karina Lorentzen Dehnhardt, SF, og den socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn i spidsen kan der måske skaffes et politisk flertal for kørsel på vinterdæk om vinteren. Det vil tiden vise.
Begge har givet udtryk for en positiv indstilling til vinterdæk af hensyn til afvikling af vintertrafikken i almindelighed og trafiksikkerheden i særdeleshed.

Det eneste rigtige

I forbindelse med efterårets trafikkontrol og dækrazzia gav retsudvalgets formand sin opbakning til kørsel på vinterdæk i vinterhalvåret, og Solcialdemokraternes trafikordfører, som tidligere på året uden held forsøgte at komme igennem med et forslag om at gøre det obligatorisk at køre på vinterdæk i vinterperioden, siger i dag:
– Det er det eneste rigtige at køre på vinterdæk om vinteren. Det er bedst for trafiksikkerheden, og det medvirker også til at man ikke kører fast, siger Rasmus Prehn, som i den forbindelse understreger, at bilers bremselængde i vinterføre er kortere med vinterdæk end med sommerdæk.

Jo koldere, desto bedre

Rådet for Sikker Trafk har hidtil taget forbehold over for vinterdæk med bl.a. den begrundelse, at bilerne i perioder vil være bedre stillet med sommerdæk eller helårsdæk, når vejene er tørre. Ganske vist er der forskel på at køre på tørre og våde veje og veje dækket af sne og is, men i det nævnte forbehold tager rådet ikke højde for temperaturens indflydelse på vejens beskaffenhed og bilernes bremseevne.
– Jo lavere temperatur, desto mere vipper vægten til vinterdækkenes fordel, og det er det, der tæller, pointerer Kenneth Saust, der er formand for dækimportørernes brancheforening.

Døgnmiddeltemperatur: 8,3 grader

Ved lave plusgrader og frostgrader vil vinterdæk distancere sig positivt i forhold til andre dæktyper og stille bilisterne bedre i tilfælde af ubehagelige overraskelser på veje med ”sort is“ i døgnets koldeste timer – morgen, aften og nat. Lave plusgrader vil i denne forbindelse sige fra 7 grader og nedefter.
I 2012 var døgnmiddeltemperaturen ifølge DMI 8,3 grader og for perioden 1961-1990 var den 7,7 grader. Der skal med andre ord ikke et stort temperaturfald til, før vinterdæk giver bedre vejgreb og sikkerhed end andre dæk.

60 pct. forskel i bremselængden

Ifølge det tyske magasin ”Auto Motor und Sport“, vil bremselængden ved 80 km/t på snedækket vej ved 70 meter mod 112 meter på sommerdæk – en forskel på 60 pct. Desuden er sommerdæks svinghastighed det halve af vinterdæks og vejgrebet ved igangsætning en femtedel af det bid, som vinterdæk kan præstere. På våde og saltede veje er vinterdæk alle andre dæk overlegne ved temperaturer fra syv plusgrader og nedefter.

15-20 pct. kører på forkerte dæk

Dæktællinger foretaget af brancheforeningen har vist, at mellem 15 og 20 pct. af bilerne på de danske veje køre med forkert dækmontering i forhold til årstiden – enten med vinterdæk om sommeren eller sommerdæk om vinteren.
Ved at skifte dæk efter årstiden sikrer man sig større sikkerhed og fremkommeighed uden væsentlig merudgift eftersom man kun kan slide på ét sæt dæk ad gangen. Kørsel på vinterdæk i sommerhalvåret giver ikke blot forringede egenskaber i forhold til sommerdæk, men øger også dæksliddet og brændstofforbruget på grund af forøget friktion og varmeudvikling.
I sammenligning med sommerdæk er gummiblandingen i vinterdæk blødere for at give maksimalt greb ved lave temperaturer, mens de ved sommerhalvårets varmegrader står tilbage for sommerdæk med hårdere gummibanding og bedre vejgreb.

Se mere om dæk og vinterkørsel her:

Sæson for vinterdæk nu

Skal vi have påbud om vinterdæk eller hvad?

Dækbranchen har mere end én dagsorden

Skal det være obligatorisk at skifte til vinterdæk?

Lad vinterdækkene blive på varebilen

Tidligere Artikel

Kamufleret Nissan e-NV200 i København

Næste Artikel

Mitsubishis nye SUV-trio

Næste Artikel

Mitsubishis nye SUV-trio

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Dækmonteringen er vigtig

S- og SF-politikere vil lovgive om vinterdæk

21. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering