Vito Sport Line er navnet på en ny modelvariant i Vito-serien. Den vil blive introduceret hos de europæiske forhandlere fra og med februar for versionerne Kassevogn, Mixto (5-personers) og Tourer (8-personers).
Vartegnet for Sport Line-varianterne er en fed stribe på kølerhjelm og forkofanger samt sideskørter og sidestriber i bilens længde. Såvel kofangere som sideskørter er indfarvede. Andre kendetegn er tagrælinger og kromdetaljer på kølergrillen.
Kunstlæder og 18 tommers hjul
Mercedes har ikke leveret billeder af kabinen, men oplyser, at Sport Line-kabinen karakteriseres af sæder i sort kunstlæder og apteringsdetaljer i krom. Dertil kommer læderrat, lædergearknop og velourmåtter.
Undervognen er strammet op med sportsaffjedring, og hele bilens sportslige fremtoning understreges af lakerede aluminiumsfælge på 18 tommer (19 tommer fås som ekstraudstyr).
Op til 3,1 tons og permanent 4×4
Sport Line lanceres i totalvægtene 2,8 tons, 3,05 tons og 3,1 tons. Som ekstraudstyr kan man vælge permanent firehjulstræk, der på Mercedes-sprog hedder 4Matic.
I Mixto- og Tourerversionerne er der vinduer i begge skydedøre, og som ekstraudstyr kan der fås et panorama-soltag. Ruderne er såvel tonede som varmeisolerende.
Afhængig af den valgte modelvariant svinger ekstraprisen for en Sport Line-model mellem 2500 og 4100 euro.
Skarpere skel fra 2014
Vito har eksisteret som varevognsmodel i over 20 år, og den kører nu i sin tredje generation. Siden første generation har der også været personvognsmodeller, som først hed V-klasse, siden Viano og nu V-klasse igen.
Det seneste generationsskifte fandt sted i 2014. I denne forbindelse blev der sat et skarpere skel mellem V-Klasse og Vito. Selv om Vito også fås som personbogn, kører V-Klassen nu et parallelløb som luksus-MPV med et lidt anderledes frontdesign og mere personvognspræg i kabine og indretning.
Fleksibel varevogn
Et af Vito-modellens kendetegn er, at den kan fås både med forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk. I en særlig miljø-udgave klarer den en EU-norm på 17,5 km/l.
De forhjulstrukne Vito’er drives frem af en 1,6-liters dieselmotor med 1 turbo og 4 cylindre, der er udviklet i samarbejde med Renault. Motoren er tværstillet og koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse.
Fordelen ved at vælge forhjulstræk er bl.a., at bilens egenvægt bliver relativt lav. Det vil sige f.eks. ned til 1761 kg for en mediumlang udgave. Til gengæld er trailervægten også lavest for forhjulstrækkerne.
Mercedes-kræfter til baghjulene
De baghjuls- og firehjulstrukne versioner drives frem af rene Mercedes-kræfter i form af en langsliggende 2,1-liters dieselmotor med dobbelt turbo og 4 cylindre. Til disse motorer fås en 7-trins automatik som ekstraudstyr.
Fordelen ved at vælge baghjulstræk er en god manøvredygtighed i trange omgivelser, men også en større trækkapacitet.
I har desværre fejl i jeres anhængervægt angivelser:
Vito 109 må køre med 1200kg
Alle øvrige vito’er (fra 111 og op) minimum 2000 kg – dertil kan flere køre med 2,5 T
Tak. Artiklen er ændret.