Vito strammer sig an | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fronten af Vito Sport Line kendetegnes af en fed stribe på kølerhjelm og forkofanger
Mixo-varianten med bagsæder har tonede ruder i sidedørene

Vito strammer sig an

Mercedes Vito sænker øjenbrynene med fede fartstriber, stram undervogn og store fælge

af Jess Ulrik Verge
5. februar 2018
i Nyheder

Vito Sport Line er navnet på en ny modelvariant i Vito-serien. Den vil blive introduceret hos de europæiske forhandlere fra og med februar for versionerne Kassevogn, Mixto (5-personers) og Tourer (8-personers).

Vartegnet for Sport Line-varianterne er en fed stribe på kølerhjelm og forkofanger samt sideskørter og sidestriber i bilens længde. Såvel kofangere som sideskørter er indfarvede. Andre kendetegn er tagrælinger og kromdetaljer på kølergrillen.

Kunstlæder og 18 tommers hjul

Mercedes har ikke leveret billeder af kabinen, men oplyser, at Sport Line-kabinen karakteriseres af sæder i sort kunstlæder og apteringsdetaljer i krom. Dertil kommer læderrat, lædergearknop og velourmåtter.

Forsvaret lægger kæmpe ordre på Mercedes Vito

Undervognen er strammet op med sportsaffjedring, og hele bilens sportslige fremtoning understreges af lakerede aluminiumsfælge på 18 tommer (19 tommer fås som ekstraudstyr).

Op til 3,1 tons og permanent 4×4

Sport Line lanceres i totalvægtene 2,8 tons, 3,05 tons og 3,1 tons. Som ekstraudstyr kan man vælge permanent firehjulstræk, der på Mercedes-sprog hedder 4Matic.

I Mixto- og Tourerversionerne er der vinduer i begge skydedøre, og som ekstraudstyr kan der fås et panorama-soltag. Ruderne er såvel tonede som varmeisolerende.

Afhængig af den valgte modelvariant svinger ekstraprisen for en Sport Line-model mellem 2500 og 4100 euro.

Skarpere skel fra 2014

Vito har eksisteret som varevognsmodel i over 20 år, og den kører nu i sin tredje generation. Siden første generation har der også været personvognsmodeller, som først hed V-klasse, siden Viano og nu V-klasse igen.

Det seneste generationsskifte fandt sted i 2014. I denne forbindelse blev der sat et skarpere skel mellem V-Klasse og Vito. Selv om Vito også fås som personbogn, kører V-Klassen nu et parallelløb som luksus-MPV med et lidt anderledes frontdesign og mere personvognspræg i kabine og indretning.  

Fleksibel varevogn

Et af Vito-modellens kendetegn er, at den kan fås både med forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk. I en særlig miljø-udgave klarer den en EU-norm på 17,5 km/l.

De forhjulstrukne Vito’er drives frem af en 1,6-liters dieselmotor med 1 turbo og 4 cylindre, der er udviklet i samarbejde med Renault. Motoren er tværstillet og koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse. 

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

Fordelen ved at vælge forhjulstræk er bl.a., at bilens egenvægt bliver relativt lav. Det vil sige f.eks. ned til 1761 kg for en mediumlang udgave. Til gengæld er trailervægten også lavest for forhjulstrækkerne.

Mercedes-kræfter til baghjulene

De baghjuls- og firehjulstrukne versioner drives frem af rene Mercedes-kræfter i form af en langsliggende 2,1-liters dieselmotor med dobbelt turbo og 4 cylindre. Til disse motorer fås en 7-trins automatik som ekstraudstyr.

Fordelen ved at vælge baghjulstræk er en god manøvredygtighed i trange omgivelser, men også en større trækkapacitet.

Tags: Mercedes VitoMercedes Vito Sport Line
Tidligere Artikel

Ny Sprinter - se video-teaseren

Næste Artikel

Det sædvanlige styrt i varebilssalget

Næste Artikel
Der er stadig gang i varebilssalget, selv om vinterfaldet er lidt kraftigere end normalt

Det sædvanlige styrt i varebilssalget

Kommentarer 2

  1. Peter Clemmensen says:
    3 år siden

    I har desværre fejl i jeres anhængervægt angivelser:

    Vito 109 må køre med 1200kg
    Alle øvrige vito’er (fra 111 og op) minimum 2000 kg – dertil kan flere køre med 2,5 T

    Svar
    • Jess Ulrik Verge says:
      3 år siden

      Tak. Artiklen er ændret.

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Fronten af Vito Sport Line kendetegnes af en fed stribe på kølerhjelm og forkofanger

Vito strammer sig an

5. februar 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering