Et kig på det nye Vito-program tegner et billede af en koncern, der har fattet situationens alvor og smøget ærmerne op. Slut med stjerne-snobberi. Det hører alligevel ikke hjemme på en arbejdsplads i en tid, hvor kunderne måler indtjening og udgifter i Euro med to decimaler.
Første tydelige indikator var samarbejdsaftalen med Renault, der kastede Kangoo-klonen Citan af sig.
Og bag stjerneprydede kølere ligger der nu små franske dieselmotorer på 1,5 og 1,6 liter slagvolumen.
På tværs
Det er unægteligt nye og mere jordnære tider for Mercedes-Benz.
Vito har fået to varianter af den 1,6-liters motor, som ligger i Renault Trafic og Opel Vivaro. Det giver den populære varebil mulighed for at gøre et nyt forsøg i disciplinen mellemstore varebiler med træk på forhjulene.
Første forsøg gik som bekendt ikke så godt
Vito startede som baghjulstrækker. Så vendte Mercedes-Benz deres motor på tværs og lod den trække på forhjulene. Det var noget skidt, og så blev den lagt på langs igen.
Støjsender
Altomvarebiler.dk har testet både den nye 111 CDI, som med sine 114 hk er den stærkeste af de to forhjulstrækkere. Den svageste yder 88 hk. De afløser den baghjulstrukne 110 med 95 hk.
Den godt gennemprøvede 2,1-liters CDI-motor har alle dage været et pålideligt og rimeligt økonomisk drivværk som baghjulstrækker. Men den har også altid haft problemer med at holde støjniveauet nede. Uanset om den lå i motorrummet på en taxa eller i en Vito.
Verden var ikke klar til Vito E-Cell
Verdens bedste varebil – Basta
Det samme kan man desværre også sige om Renaults 1,6’er.
Her har Mercedes stadig meget at lære af for eksempel Ford Transit Custom
Hvad skal du bruge
111 CDI er en helt anderledes og sært genkendelig fornemmelse i Vito. Med forhjulstræk føles den pludseligt mere som alle de andre i klassen. Man skal nok lige lave lidt research på sin gennemsnitlige last, før man vælger en variant med 88 hest, men de 114 hk burde være nok for de fleste.
En bagdel er dog trailervægten, som er beskedne 1500 kg med forhjulstræk, 2000 med baghjulstræk og 2500 med den lidt mere kostbare 4×4-udgave med 190 hk.
Dobbelt turbo
Vito har fået elektrisk servo, men groft ridset op er forhjulstrækkerne bedst egnet til bytrafik. Den lille 1,6’er er dejligt smidig og trækker helt ned til omkring 1200 omdrejninger uden de store problemer.
Det trick mestrer den større 2,1’er ikke en gang med dobbelt turbo.
Til gengæld føler man sig hensat til tiden før murens fald, når man rasler ud ad motorvejen med 120 i timen. Det skal Vito med sine fine køreegenskaber være bedst til, men det kræver altså en baghjulstrukket version, hvis det ikke skal medføre en høreskade på længere sigt.
Prisfald
Kabinen er flottere svunget end forgængeren. Den er et bedre sted at opholde sig, og der er ingen tvivl om, at den nok skal bidrage til at holde på stjerne-entusiasterne.
Det gør et prisfald på 12.000 kroner i basisudgaven formentlig også.
En række nye sikkerhedssystemer spæder også til helhedsindtrykket af en tiltrækkende og moderne varebil.
Desværre er der bare alt for meget ekstraudstyr, som konkurrenterne har på listen over standardudstyr.
For eksempel koster justerbart rat ekstra, og aircon er ekstraudstyr til 15.000 kroner.
Prikken over i’et
Ny Vito er som helhed et langt bedre tilbud end den gamle. Tre varerumslængder, valg mellem forhjulstræk, baghjulstræk eller 4×4, lasteevne op til 1389 kg, brændstoføkonomi på 15,4- 17,5 km/l afhængigt af variant, en ny og meget mere komfortabel undervogn, adaptiv ESP, træthedsovervågning som standard og et prisfald på 12.000 kroner vejer alt sammen tungt, når man skal vælge ny varebil.
Og så kører den skide godt.
Prikken over i’et vil være, hvis mester også vil spendere et aircon, en ordentlig radio og et justerbart rat.
Rigtig informativ artikel, der muligvis har givet mig det sidste skub ift. at investere i en Mercedes Vito :-)
Min situation er den, at jeg skal bruge en varebil til arbejde i hvert fald et år frem – muligvis længere, måske ikke. Jeg har kig på denne forhandler og dennes leasingaftaler: https://www.mercedesbenzcph.dk/nye-biler/transportere/mercedes-vito/
Mit spørgsmål er, om du/I vil foreslå mig at lease den det første år og så evt. købe efterfølgende, hvis jeg får brug for den længere? Eller kan det måske bedre svare sig at købe en ny, og sælge efter måske 2-3 år? (undskyld alle mine spørgsmål, jeg er bare rimelig ‘grøn’, når det kommer til biler).
Jeg har regnet mig frem til, at med Mercedes-Benz CPH’s leasingaftale, kan jeg køre den i et år for under 50.000 kr. i ydelser. Er det ikke en okay løsning?
Jeg håber, I kan hjælpe en fortvivlet Vito-beundrer.
Venlig hilsen,
Carsten
Hej Carsten!
Tak for din mail. Det er et godt spørgsmål, som jeg ikke kan svare på. Det bedste råd, jeg kan give dig, er at vælge den løsning, du nemmest kan komme ud af efter det første år. Som jeg forstår dit spørgsmål, er du ikke sikker på, om du har arbejde til din varebil ud over det, og derfor skal du vælge den mest fleksible, og det lyder klart som om, det er den med et års leasing og mulighed for forlængelse. Med dén vil du nok sove bedst om natten.
Held og lykke med det, og fortæl gerne om din beslutning.
Vh
Thomas