Derfor er vinterdæk farlige om sommeren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 5 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Direktør Kenneth Saust, Yokohama Danmark, ved som formand for Dækimportørforeningen  og tilbagevendende dækkontroller og ditto tællinger, at der er grund til at gøre opmærksom på betydningen af skift mellem vinterdæk og sommerdæk.
Hører du til de 15 pct., som ignorerer betydningen af korrekt dækmontering eller hører du til de 85 pct., som skifter fra vinterdæk til sommerdæk på rette tidspunkt - nemlig nu?

Derfor er vinterdæk farlige om sommeren

Det er ikke ligemeget, om varebilen kører på de samme dæk året rundt - ved 100 km/t kan der være 15-20 meter til forskel på sæsonbestemte dæks bremselængde

af Morten Dam
1. april 2014
i Baggrund, Nyheder

Tøffer du stadig rundt med vinterdæk på varebilen, eller har den fået sommerdækkene på? Da det kniber med en finde en begrundelse for at køre med vinterdæk på denne tid af året, er det oplagt at få skiftet.
Vinteren synes at have sluppet taget for denne gang, så da sommerdæk i tørt og relativt varmt føre har bedre greb i vejbanen end vinterdæk, er der ingen grund til at udsætte ombytningen af bilens ”fodtøj“.
Fortsat kørsel på vinterdæk henover sommeren vil slide uforholdsmæssigt meget på dækkene, og i værste fald kan det indebære, at deres egenskaber er blev så forringede, at de er værdiløse, når vinteren vender tilbage i slutningen af året.

15 pct. på forkerte dæk

Det kan virke overflødigt med bemærkninger af denne art, men Dækbranchens Fællesråds seneste tælling af bilers dækmontering i 2013 viste, at 15 pct. af de kontrollerede biler i juni måned stadig kørte på vinterdæk.
Når det bliver varmt i luften forøges vinterdæks bremselængde i sammenligning med bremselængden for et tilsvarende sommerdæk. Ved 100 km/t kan forskellen ifølge Dækbranchens Fællesråd være op til 16 meter længere.
I vejkurver vil en fuldlastet bil på vinterdæk desuden være mindre stabil end på sommerdæk.
Hvornår er det som udgangspunkt rette tid til at skifte fra den ene dækmontering til den anden? Fra vinterdæk til sommerdæk: 1. april og fra sommerdæk til vinterdæk: 1. november.

Sommerdæk på 4-hjulstrækkere!

Mange nærer en tro på, at SUV-modeller og regulære off-road biler med 4-hjulstræk kan køre året rundt på de samme dæk uanset om der køres på tør asfalt, på smattede og mudrede eller sne- og isglatte veje.
I den varme årstid vil SUV- og off-road biler på grund af deres relativt høje egenvægt og tyngdepunkt kombineret med stor luftmængde i dækkene og betydelig trækkraft være bedre stillet på sommerdæk end vinterdæk.

For eller bag?

Hvis man selv sørger for skiftet mellem vinterdæk og sommerdæk er det værd at vide, hvordan de bedst monteres på bilen.
Skal de bedste dæk monteres på den forreste eller bageste aksel?
Dækbranchens Fællesråds sagkyndige svar er klart: ”De bedste dæk skal monteres på bagakslen …“ Men så kommer tilføjelsen: ”… med mindre man har en helt bestemt grund og meget veldefineret grund til at handle anderledes.“
Dét kunne ligne et skud i egen fod, men direktør Volker Nitz, Dækimportørforeningen, forklarer, at der forekommer omstændigheder, da det er mere hensigtsmæssigt med en frontal montering af de bedste dæk end det modsatte.
– Hvis bilen eksempelvis jævnligt skal forcere kraftigt stigende terræn, kan det være mere hensigtsmæssigt at have de bedste dæk på forakslen. Men normalt anbefales det at montere de bedste dæk på den bageste aksel for at modvirke bilens eventuelle tendens til at skride ud med bagenden, lyder forklareringen.

Tidligere Artikel

Honda CR-V og 1,6 diesel – et smukt par

Næste Artikel

Dacia Logan – se, hvor dyr du kan gøre den

Næste Artikel
Adgangen til varerummet er næsten forbilledlig gennem den højt åbnende bagklap.

Dacia Logan – se, hvor dyr du kan gøre den

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Derfor er vinterdæk farlige om sommeren

1. april 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering