Caddy med 500 HK | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Stephen Gibbons' ombyggede VW Caddy kan i optrækket holde trit med Ferrari Enzo og Porsche 997. Fotos: Stephen Gibbons
Caddy'en har fået motoren fra en Golf R Mk7
Stephen Gibbons er en flittig deltager i diverse racing-festivaler, og det er blevet til en pokal eller to

Caddy med 500 HK

402 meter på 11,26 sekunder - på Santa Pod Raceway - det bliver vist ikke vildere

af Jess Ulrik Verge
17. maj 2018
i Nyheder

Dette må være verdens vildeste VW Caddy. I motorrummet ligger en 2-liters turboladet maskine fra en VW Golf R Mk. 7. Med bl.a. større turbo og omprogrammeret motorstyring er effekten bragt op på mere end 500 hestekræfter.

Ejeren er englænderen Stephen Gibbons. Han købte bilen af et ovnrensningsfirma, der ville af med den, fordi den havde fået en skade. Hvad der skulle have været et lille reparationsprojekt udviklede sig til et kæmpe projekt.

To-årigt projekt

Over to år forvandledes varebilen til et rent fartmonster. Senest i april havde Stephen den i aktion på Santa Pod-banen i England, hvor den klarede 402 meter på 11,26 sekunder. Den kan accelerere fra 0 til 60 mph på godt tre sekunder.

VW Transporter årets firehjulstrækker

Det er hurtigt for en supersportsvogn. For en varevogn er det vanvittigt. Haldex-firehjulstrækket hjælper med at få kræfterne ned i asfalten, og et monster af en turbolader skaber orkan i indsugningen.

Uddannet inden for VW

Den oprindelige motor var en 1,9-liters diesel. Den og så meget andet er blevet skrottet i et ombygningsprojekt, der nok ville tage pippet fra de fleste.

Men ikke for Stephen, der har rodet med biler siden han var 11. Han er udlært mekaniker og arbejder i dag for den VW-ejede virksomhed VW Assistance.

Radikal ombygning

Der skal også mere end almindeligt kendskab til VW for at udføre dette projekt. For i realiteten er Caddyen kun en Caddy af udseende. Under panseret gemmer der sig i Golf R Mk. 7.

Transit med street credit

Motor, transmission, undervogn og kabineaptering er taget fra Golf’en. Det ville svare til, hvis en kirurg skulle foretage en hjerte- og hjernetransplantation.

Har klaret det meste selv

Stephen har klaret det meste af ombygningen selv. Dog med hjælp fra diverse leverandører og lån af værkstedsfaciliteter.

Men udskiftningen af motoren og indbygningen af Haldex-transmissionen klarede han derhjemme i sin egen garage ved siden af huset – uden brug af lift. Også det tager vi hatten af for.

 

Tags: OmbygningVW CaddyVW Golf R mk 7
Tidligere Artikel

Batteribank afløser byggestrøm

Næste Artikel

Kom til luftkølet festival for Sofie

Næste Artikel
Omkring 100 ægte Barndoors kommer til den hollandske festival for VW klasssikere

Kom til luftkølet festival for Sofie

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Stephen Gibbons' ombyggede VW Caddy kan i optrækket holde trit med Ferrari Enzo og Porsche 997. Fotos: Stephen Gibbons

Caddy med 500 HK

17. maj 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering