Altomvarebiler.dk i Frankfurt:
Ford Transit Custom PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) bliver en ekstremt hurtig model fra ide til produktionsklar. De første tanker blev – officielt – tænkt i 2016, og hvis alt går som planlagt, står den klar til salg hos forhandlerne allerede i 2019.
Som vi har skrevet før, kommer de første testbiler til at køre i London. Starten går i løbet af december, og alt i bilen er så nyt, at Ford ikke en gang kan svare på, hvor stor batterikapaciteten bliver.
Ingen ved noget
Altomvarebiler.dk er til præsentation af den faceliftede Ford Transit Custom i Frankfurt. Her fik vi en snak med chefen for Ford varebiler i Europa, hollænderen Hans Schep, som blandt andet fortalte om vigtigheden af at være med på den grønne bølge på Europas veje.
– Det emissionsfri marked har enorm effekt på det samlede bilmarked. Der er bare det ved det, at der stadig ikke er nogen, der ved hvad, hvor, hvordan eller hvornår. Det ligger alt sammen i det uvisse, og for os har det handlet meget om at finde det rigtige produkt til en bred gruppe af kunder, forklarer han.
Måske laver vi dem alle
Men hvorfor så ikke bare lave alle slags emissionsfri biler, ren el, brint, hybrid, plugin hybrid?
– Det er enormt vigtigt men også enormt dyrt. Der er mange flådetyper med mange forskellige sammensætninger. Derfor er det svært at lave det rigtige produkt til alle kunder. Så måske laver vi alle typer med tiden. Det gør vi nok, men foreløbigt forsøger vi os med PHEV, og så må vi se.
– Det letteste ville være at bygge en elbil. Det svære er at bygge en hybrid. Men det skal være det rigtige, og lige nu ser det ud til at være en plugin hybrid, siger han og tilføjer, at der helt sikkert kommer en rent elektrisk udgave af Transit Custom.
Stumperne skal passe
Der er to år, til PHEV-udgaven står klar. Men det er ikke det samme, som at der er to år til at udvikle den. Testbilerne i London skal give svar på batterikapacitet og krav til elmotoren i løbet af ganske få måneder.
Derefter handler alt udviklingsarbejdet om at få alle stumperne til at passe ind i bilen. Den opgave er særligt udfordrende, fordi varebiler per definition skal have en vis lasteevne.
Aldrig prøvet før
Ford Transit Custom PHEV bliver den første mellemstore varebil med plugin hybrid-teknologi, samtidigt med, at de aldrig før har prøvet at lave denne særlige type hybrid til produktion.
Transit Custom PHEV bliver nemlig en elbil med rækkeviddeforlænger. Altså en elbil med strømgenerator indbygget.
Et godt praj
Generatoren bliver den samme 1.0 Ecoboost, der driver for eksempel Fiesta med stor succes. Men heller ikke den kender vi effekten på endnu. Også den afhænger af London-testen.
– Vi har indgået partnerskab med mange kunder i dette pilot-projekt, og det kommer til at give et godt praj om den verden, vi kommer til at leve i, siger hans Scep.