Verdens første fotovogn fundet efter 54 år | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er
Blitzen er indbygget og blev skjult under klappen
Én af de oprindelige betjente viser udstyret frem

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

Over et halvt århundrede har den gamle fotovogn, en 'rugbrøds-radar', gemt sig i en garage i Niedersachsen

af Thomas André
13. februar 2019
i Nyheder

54 år i en garage. Så lang tid skulle der gå, før en af verdens første fotovogne – måske den aller første – blev fundet. Og et sæt nye tændrør, en mundfuld motorolie og et frisk batteri var alt, hvad der skulle til for at få den gamle Boxer i omdrejninger igen. Efter mere end et halvt århundrede i dvale.

Heller ikke selv om den er én af verdens første fotovogne. For det er faktisk, hvad den gamle Transporter er.

Indbygget blitz

Den blev født i 1953 og gjorde tjeneste som patrulje- og tjenestevogn frem til 1961, hvor den blev bygget om til en af verdens første foto-vogne med indbygget blitz.

Når radaren registrerede en bil med for høj fart, trykkede betjenten i bilen på udløserknappen, så blitzen gik af og forevigede den formastelige som dokumentation.

Oprindelig stand

Frem til 1964 tjente den som fartfælde langs vejnettet i Niedersachsen. Så blev hele flåden solgt. Der findes ingen andre af typen i oprindelig stand. De fleste blev brugt af private og måske senere bygget om til for eksempel de nok så populære campingbusser.

Lige præcis denne T1 radar-vogn blev købt af en privat-mand, der stillede den i sin garage. Det var meningen, den skulle være sat i stand, men han fik aldrig taget sig sammen til det, og en dag var der gået 54 år.

Måske er der flere

Den blev genopdaget af Twele, der er projektleder i VWNO, (Volkswagen Nutzfahrzeuge Oldtimer). Nu bliver den udstillet i sin aktuelle stand.

Tonny solgte verdens ældste rugbrød – til VW

Radaren og alt det tekniske udstyr blev ikke solgt med den gang i 1964, da T1-fartfælderne blev spredt for alle vinde til lader og garager rundt omkring i Tyskland. Måske står der endnu et eksemplar eller to og venter på at blive fundet igen.

Udstillet med støv

Hos Bundesanstalt Braunschweig var man leveringsdygtig i et originalt radar-anlæg, som er blevet monteret i det gamle rugbrød.

Ellers bliver den udstillet i den stand, den blev fundet. Der er lidt rust i bunden, og efter de mange års opmagasinering er der selvfølgelig godt med støv rundt omkring. Det får lov til at blive liggende for at understrege det arkæologiske aspekt i fundet.

Ligner en forlygte

Teknisk set er der tale om en VW T3 årgang 1953 med 65.144 kilometer på tælleren. Motoren er den gamle 25-hestes Boxer, og den startede med en ny portion motorolie, nye tændrør og et frisk batteri.



Blitzen blev monteret bag på bilen bag en klap, så den mest af alt ligner en forlygte på afveje. Den første officielle radarmåling af hastighed fandt sted den 15. februar 1959 i Nordrhein-Westfalen på en vejstrækning mellem Düsseldorf og Ratingen.

Autentisk

Projektleder Tobias Twele er selv sagt meget begejstret for at have fundet og erhvervet sig sjældenheden til VW’s samling.

-Det er en stor fornøjelse at have denne sjældne Bulli i vores samling og at præsentere den for offentligheden. Denne første generation Transporter imponerer med sin specielle historie og sin autentiske tilstand. 

Tags: BulliFotovognRugbørd
Tidligere Artikel

Elektrisk kineser til 5000 euro

Næste Artikel

Indretningsfirma udfører nu udvendigt arbejde

Næste Artikel
Sortimo har udviklet konceptet mySortimo Graphics, der tilbyder foliering af varebiler. Foto: Sortimo

Indretningsfirma udfører nu udvendigt arbejde

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering