Det er lige før, man ruller om på ryggen og rækker ud efter smøgerne på natbordet, mens man tænker over, hvad man nu skal sige til konen. For det her kan da vist ikke passe.
Men den er god nok. Ford har lavet en varebil, der er indrettet, kører og præsterer fuldt på højde med en personbil. Der er bare bedre plads.
Og sådan skal det være. Sådan har det altid skullet være. Det har bare aldrig været sådan. Men sådan bygger man verdens bedste varebil.
Måske begyndte Ford at udvikle Transit Custom i 2007, hvor arbejdsgivernes største problem var at holde på arbejdskraften. Den gang svenden selv kunne bestemme, hvilken firmagryde han ville have til at køre hjem og holde tidlig fyraften i.
Den firmagryde kører han stadig rundt i her seks år senere.
Alt i hardware og software
Men mens hjulene ude i den store verden pludseligt gik i stå med en tør knasen, havde Ford allerede sat hjulene i gang. De ville bygge den firmagryde, svenden ville vælge på det arbejdsmarked, hvor de ansatte havde fat i den lange ende. En suverænt indrettet varebil med smarte detaljer og masser af komfortudstyr, så brugeren føler sig værdsat og ikke bare sat til at betjene en industrimaskine.
Og hopla – Ford Transit Custom.
Testbilen er den ultimative topmodel Transit Custom 2,2 TDCI Limited med 155 hk og al tilgængelig hardware og software fra udstyrslisten installeret.
Skal tingene hænge sammen, duer det selvfølgelig ikke at have håndsving til ruderne og en gammel dampradio, der kun med besvær kan modtage statsradiofoniens nyhedsudsendelser.
I 2013 skal der være Bluetooth og USB-stik, så håndværkere og bude, der tilbringer mange timer bag rattet, kan have det højest mulige komfortniveau. Det er da klart.
XL kopholdere
Og det er der mulighed for i Transit Custom.
Udgangspunktet med det svungne instrumentbord fra Fords personbil-program er helt genialt. Og med den store kabine, der helt naturligt er i denne størrelse bil, får man endda lidt ekstra ud af pladsen i forruden. Her har Ford bragt det bedste fra to verdener sammen, og man kan i bagklogskabens ulideligt klar lys spørge, hvorfor man ikke har gjort det for længe siden.
Midterkonsollen med den store bule med alle knapperne, rattet med fartpilot og fjernbetjening af både radio og telefon og urskiverne med multidisplay mellem speedometer og omdrejningstæller er hentet direkte fra personbilerne.
Men det ekstra aflægningsrum med AUX- og USB-stik til alle de opladelige apparater, der er en fast del af det personlige vedhæng i dag og kopholdere i størrelse XL – endda med backup til hele termokander nede ved siden af døren har fundet vej fra moderne varebiler.
Kundernes domiciler
Den nye generation er bygget på en helt ny platform med et stivere karosseri, så køreegenskaberne kan følge med indretningen.
Målet om at bygge en varebil med ’personbillignende køreegenskaber’ har aldrig været tættere på end i Transit Custom.
Og sammen med det nye karosseri i lettere materialer er lasteevnen steget en smule.
Med lidt godt vilje kan man endda ane Fords Kinetic Design i front og kølergrill.
Transit Custom kan uden det mindste besvær køres i skjorte og slips og parkeres lige foran hovedindgangen til kundernes domiciler.
Og alligevel er der ikke det ret meget executive over priserne, der starter på 176.000 kroner plus moms og 210.000 med.
Alle er udstyret med en opdateret version af den gamle 2,2 TDCI med 100, 125 eller 155 hk og en brændstoføkonomi, der selv for de tungeste versioner ikke kommer under 14,5 km på literen.
Lejede sådan en svend og kørte til Zürich for at aflevere nogle varer jeg havde solgt. Fine sæder, lavt støjniveau, overdrive og speed pilot. Kørte 3 km længer pr liter end en tilsvarende Traffic jeg kørte samme tur i et måneder inden. Beste tur i en varevogn, nogensinde..