Om få måneder er Ford i Europa klar med sit nye Transit program. Alligevel var det den nuværende Transit, der vandt årets arktiske test, som for nylig blev holdt i Finland, med start i Helsinki og mål i skiområdet Iso Sörte ved polarcirklen. Testen blev gennemført med temperaturer ned til minus 28 grader.
To gange gennem årene er Transit da også blevet udnævnt til Van of the Year i Europa – og bilen i testen havde ydermere fået de opdaterede Euro 5 motorer, der har været et EU krav siden årsskiftet.
Det var nu en tæt konkurrence, for hvor Transit fik 140 point, fik VW Crafter BuueMotion 139 point og Mercedes-Benz Sprinter 138 point. Fiat Ducato tog fjerde pladsen med 136 point efterfulgt af Citroën Jumper og Iveco Daily – begge med 132 point. De to sidste pladser, med 131 point, blev besat af Nissan NV 400 og Opel Movano.
Skiftende delresultater
Gennem testen skiftedes bilerne til at ligge bedst og dårligst. Således var det ingen fordel for brændstofforbruget, at Iveco Daily havde tvillingmonterede dæk, som øger vækst og friktion. Til gengæld betød det bedre stabilitet på vintervejene, så det må man overveje. Også Daily-udgaven heroppe i nord med 3-liters maskine gjorde indhug på økonomien, men alle chaufførerne var glade for kraftoverskuddet.
Ser man kun på brændstofforbruget, vandt Ford Transit også med maksimum point. Men den ære tilfaldt også Fiat Ducato med sin sparsommelige 2,3 liters motor. Faktisk var Ducato den mest økonomiske i bykørsel.
Til gengæld blev bilerne testet på skift af de 12 testkørere, der kom fra både Bulgarien, Irland og Tyskland foruden de nordiske lande.
Sprinter mest komfortabel
Skal man vælge efter chaufførernes plusser på førerkomfort og praktisk indretning både på landevejskørsel og bykørsel, er den suveræne vinder Mercedes-Benz Sprinter efterfulgt af VW Crafter og Iveco Daily. Men det er nærmest logisk, da disse biler er en anelse større i kabinen end de andre. Sprinter får især roser for sin meget smidige motor. Men vil man køre sporty, så scorer Transit mest på svingegenskaber ved manøvreprøver.
Pudsigt var det, at den store Crafter på 143 hk havde samme brændstofforbrug som BlueMotion udgaven, som eksetraordinært deltog. Men eksempelvis virker stop/start systemet på 125 hk maskinen ikke under minus fem grader. Og det var det stort set hele tiden.
Bedst af de ”små” er Transit og Movano i bykørsel. På landevejen er de ”små” på samme niveau. Støjmæssigt er Sprinter, Crafter og Daily mest populære – men Transit hænger godt på. Kun på et punkt får Ford på hattepulden – det er for ratstammen, som ikke kan justeres. Men det ændres på de kommende udgaver.
Omfattende samarbejde
Flere af bilerne er på mange områder ens – og ikke kun udseendet. Crafter og Sprinter bygges af Mercedes, men har ikke samme motorer og gearkasser, Ford Transit har stort set samme motor som Jumper fra Citroën (og Peugeot Boxer, som ikke var med i Finland).
Jumper og Ducato er ens bortset fra motorer. Movano og NV 400 er teknisk identiske (ligesom stamfaderen Renault Master, som heller ikke var med), men i testen var NV 400 helt ny og derfor ret stram at skifte gear med. Daily er sin egen, når det gælder den kraftige 3-liter motor, men fås også med 2,3 liters motor, som den så deler med Ducato.
Med i resultater er ikke priser samt vedligeholdelse, service og garanti, da de varierer fra land til land.