Varebilsalget klarede sig for første gang i månedsvis bedre end salget i samme måned i det foregående år, da varebilssalget i april endte med at sende 2.889 nye varebiler på gaden. Det er en stigning på fem procent i forhold til april 2017 og faktisk fire procent bedre end marts måned, der præsterede et varebilssalg på 2.779.
Begge stigninger skal dog ses i lyset af den tidlige påske, som gav et dyk i marts og dermed en billig baggrund for den næste forårsmåned.
Positive for fremtiden
I årets fire første måneder er der kommet 10.686 varebiler på vejene mod 11.601 sidste år – altså et fald på cirka 900 varebiler. Men med en flot april, er der altså indhentet en del og De Danske Bilimprtører har positive forventninger for fremtiden.
- Det er dejligt at se, at varebilssalget i april har været rigtig flot – og vi er positive for fremtiden. Det helt generelle aktivitetsniveau i erhvervslivet er fortsat højt. Derfor forventer vi også et stort behov for varebiler i fremtiden, siger direktør i De Danske Bilimportører (DBI), Gunni Mikkelsen.
Mere realistisk
Set i det lidt større perspektiv skal stigningen nok snarere ses som en stabilisering af salget, som sidste år blev holdt højt af en høj optimisme i erhvervslivet.
Denne optimisme er i år konverteret til en solid stabilitet baseret på et realistisk syn på virkeligheden. Det betyder, at vi i de kommende måneder formentlig vil komme til at se en kurve i varebilssalget, der ligner sidste års til forveksling.
Op og ned er lige langt
Der er nogle mindre udsving mellem de forskellige varebilssegmenter. For klassen op til og med 2.500 kg totalvægt blev salget på 936 – et halvt procentpoint over sidste års salg i denne vægtklasse. Det er cirka 32 procent af varebilsmarkedet og et lille fald fra sidste års andel på 34 procent.
I vægtklassen 2501 – 3499 kg totalvægt blev salget på 1.383 varebiler i april – en stigning på næsten otte procent i forhold til sidste år og med 48 procent af varebilerne er det den største andel og stort set samme andel for samme periode året før.
Stabile sværvægtere
Der blev solgt 570 varebiler i vægtklassen på 3.500kg, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til april sidste år og vægtklassen ligger stabilt på omkring hver femte solgte varebil.
Mindre stabilt er salget af el- og hybridbiler, som vi følger med interesse her på Altomvarebiler.dk. Det er nemlig inde i en kraft stigning – tenderende et boom, som DBI udtrykker det.
El og hybrid rykker
135 elbiler kørte ud i forårsvejret i april. Et svimlende tal sammenlignet med sidste års begrænsede 12 styk. I årets første fire måneder nåede elbilsalget op på hele 329, som til sammenligning kun var 60 i samme periode sidste år.
Og ser man på, hvem det rent faktisk er, der køber elbilerne, er der sket en interessant udvikling siden sidste år. I 2017 gik 42 procent af hele årets salg af elbiler til udlejningsfirmaer og 18 procent til kommuner rundt om i landet – altså tilsammen omkring 60 procent, hvor de resterende gik til private forbrugere og virksomheder.
Stor privat interesse
I de første fire måneder af 2018 er fordelingen helt anderledes, da andelen af salget til udlejningsfirmaer og kommuner kun udgør en samlet andel på 13 procent – og det resterende går dermed til private forbrugere og virksomheder.
Altså er interessen blandt private forbrugere og private virksomheder steget markant siden sidste år.
Større udbud
For plug-in hybriderne går det også fremad med salget. I årets første fire måneder er vi nu oppe på 1.129 per 28. april, som til sammenligning næsten er en fordobling af hele sidste års salg på 651 plug-in hybrider.
- Det er en meget positiv udvikling mod grønnere biler. Vi ser, at udbuddet dels er blevet lidt større, og at bilerne nu er kommet ned i en pris, der er til at betale. Det gør dem til et attraktivt og grønnere alternativ for private forbrugere, siger Gunni Mikkelsen.
Tendens på gule plader
El- og hybridbilernes fremgang er interessant set ud fra varebilernes perspektiv. Vi ser, at teknologien breder sig blandt flåder med mindre varebiler. Der er stadig meget grønt image i at køre grøn varebil, men hvis tendensen fra personbilerne, fortsætter til varebilerne, vil de inden for få år udgøre en ikke ubetydelig del af det samlede marked.
Vi har tidligere set, hvordan tendenser fra personbilerne, hvor de synes at tiltrække købere som et realistisk alternativ til forbrændingsmotoren, er forløbere for tendenser på gule plader.