I England er der et udtryk, der hedder “white van man”. Det bruges om de chauffører, der tonser ansvarsløst og hensynsløst afsted i deres – ofte – hvide varebiler.
“White van man” er i den brede offentlighed arketypen på en aggressiv og fortravlet chauffør, der gør livet farligt for sig selv og andre, og som før eller siden vil lave ulykker i trafikken.
1,5 gange flere ulykker i personbiler
Men så er det jo godt, der findes mennesker, som undersøger, hvordan det i virkeligheden forholder sig. Den engelske telematik-virksomhed Quartix har analyseret de engelske ulykkesstatistikker fra 2015.
Resultatet viser, at der for hver 1000 personbiler var lige under 6 ulykker med personskade. For hver 1000 varebiler var der lige under 4 ulykker med personskade.
Ser man på antallet af alvorlige ulykker for hver 100.000 kørte miles (160.000 km) i henholdsvis personbiler og varebiler, træder forskellen endnu tydeligere frem. Her viser tallene nemlig, at der skete 3,8 gange flere ulykker i personbilerne. Og tallet stiger til 6 gange flere ulykker, hvis man alene ser på de unge personvogns-bilister.
Ikke så overraskende
At varebiler er involveret i relativt færre ulykker end personbiler kan ikke komme som en overraskelse for de professionelle i transportbranchen. Men det kan nu alligevel være rart at få tingene bekræftet med noget dokumentation.
Selve forklaringen på, hvorfor varevogns-chaufførerne kører mere sikkert, er heller ikke overraskende, men Quartix undlader ikke at påpege det, selv om det er selvindlysende.
Mere rutinerede end private bilister
En gennemsnitlig engelsk varevogn kører 20.000 miles (32.000 km) om året, mens en gennemsnitlig personbil kun tilbagelægger 8000 miles (små 13.000 km). – Det betyder selvfølgelig, at en gennemsnitlig varevognschauffør har mere rutine end en gennemsnitlig personbilschauffør, siger Andy Walters, der er direktør for Quartix.
Han tilføjer, at varebilschauffører også kører mere forsigtigt og opmærksomt, da de risikerer mere end buler og mekanikerregninger. De risikerer også at miste arbejdsopgaver og i værste fald deres arbejde, fordi bilen skal tages ud af drift.
Kører mere efter forholdene
I følge Quartix har unge bilister, der kører på landevej, størst risiko for at komme ud for alvorlige uheld. Årsagen er for høj fart og mangel på erfaring. – Selv om man overholder den nationale fartgrænse på 60 mph (ca. 96 km/t), er det jo ikke sikkert, at forholdene gør det sikkert at køre med denne fart, siger Andy Walters.
Han tilføjer, at de såkaldte ‘professionelle chauffører’ – som f.eks. varevognschauffører – på landevej i gennemsnit kører med en hastighed på ca. 40 mph (ca. 64 km/t).