Varebilmarkedet de sidste ti år | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Varebilmarkedet de sidste ti år

Her kan du se, hvordan diverse afgiftsomlægninger og finanskrisen har påvirket salget af varebiler over de sidste 10 år

af Thomas André
10. april 2013
i Baggrund, Nyheder, Økonomi & afgifter

Fra 2003-2004 steg det samlede salg af varebiler fra 27.000 – 38.000 styk. De 8000 af den samlede stigning på 11.000 lå i klassen mellem 2 og 2,5 ton. Det hænger sammen med, at opsvinget for alvor slog igennem i denne periode, hvor også private købte mange gulpladebiler. Særligt blev det populært med firehjulstrækkere og MPV’erne, der som varebiler byder på lidt højere komfort og mere udstyr end almindelige varebiler.
Den 25. april 2007 kom afgiftsomlægningen, hvor 30/95 procents-afgiften bortfaldt og blev afløst af 50 procent for alle varebiler. Det satte med det samme salget af gulpladebiler til private næsten helt i stå, hvilket også kan læses ud af det samlede salgstal, der faldt mærkbart for første gang siden årtusindskiftet.

Luksus på stykafgift

Samtidigt steg salget af små varebiler under to ton totalvægt, som havde ligget underdrejet på grund af den fejlplacerede 95 procents-afgift på varebiler under to ton. Den var opfundet for at gøre det mindre attraktivt for private at købe varebiler. Det blev i stedet ordnet med afgiftsforhøjelsen til 50 procent kombineret med den nye strafafgift for privat anvendelse – den såkaldte misundelsesafgift.
Salget af varebiler over tre ton steg støt gennem hele perioden, dels som følge af en generel optimisme i byggeriet men også fordi der opstod en fidus i at købe de helt tunge firehjulstrækkere på over tre ton, fordi de kunne indregistreres til styk-afgift, som var fast på 54.000 kroner  i modsætning til en procentsats, som ville flerdoble afgiften for de meget luksuriøse biler som Porsche Cayenne, VW Touareg, Audi Q7 og Toyota Landcruiser.

Den vilde optur

Alt gik i stå i oktober 2008, hvor krisen ramte næsten med dags varsel. Den vilde optur var slut, byggeriet gik i stå, og særligt de mange nye virksomheder med ny gæld og ingen polstring blev ramt hårdt. Det fik mange til at udsætte bilkøbene, ligesom mange leasingkontrakter blev afbrudt. Det gav et stort lager af nyere brugte varebiler, og vi skulle helt hen til 2011, før virksomhederne igen kom til læderet og begyndte at anskaffe nye varebiler.2012 endte på niveau med 2011, og vi har da lov at håbe på et godt 2013-salg, selv om økonomerne ikke levner os de bedste udsigter.

Tidligere Artikel

Elektrisk Kangoo duer ikke til motorvej

Næste Artikel

Vellykket vintertest af Nissans eNV200

Næste Artikel

Vellykket vintertest af Nissans eNV200

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Varebilmarkedet de sidste ti år

10. april 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering