Finanskrisen er officielt ovre. Sådan kan det i hvert fald godt se ud, når man kigger på De Danske Bilimportørers opgørelse over bilsalget for 2016. Og ikke siden 2008, altså før finanskrisen ramte, er der blevet solgt så mange varebiler, hvilket er en god indikator for, at hjulene ruller igen.
Varebilssalget november – VW overhaler Ford
Faktisk blev der sidste år skrevet slutsedler på hele 36.619 varebiler. Det er 12,8 procent flere end året før, som også var en rekord. Til sammenligning blev der kun solgt 24.011 varebiler i 2013. Også lastbilsalget er vokset til et niveau, som ikke er set siden 2008. I 2016 blev der solgt 5.099 lastiler, som er en stigning på 7,2 procent sammenlignet med året før.
– Der er en klar stigende tendens i efterspørgslen fra erhvervslivet gennem de seneste år og stor interesse for at anskaffe ny varebil, det er udtryk for et fortsat højt aktivitetsniveau samt et behov for løbende at udskifte bilparken til det mest moderne og effektive, forklarer Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører.
Ford regerer
Det er Ford Transit Custom, der løber med sejren som Danmarks mest solgte varebil for 2016 med i alt 2.964 biler. Volkswagen Transporter tager andenpladsen med 2.267 biler skarpt forfulgt af Renault Trafic med 2.096 solgte biler.
Varebilssalget driver optimismen
Knap 10 procent af bilerne blev registreret til private og dermed på de såkaldte papegøjeplader, men mere interessant er det, at næsten samtlige varebiler solgt de sidste år kører på diesel. De seneste tre år har andelen af diesel i de nye varebiler været 92-95% og de øvrige stort set på benzin. Af alternative brændstoffer har der været solgt ganske få, således mellem 50 og 100 som elbiler og mellem 20 og 30 på gas.