Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 9 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Hos Gnewt er hele flåden af bydistributionsbiler elektriske. Fotos: Gnewt

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

I en tid hvor alle taler om elektriske biler peger den engelske bilbranche på varebilerne som ægte pionerer inden for morgendagens teknologi

af Jess Ulrik Verge
17. september 2017
i Nyheder

Elektriske biler er på alles læber i disse tider, hvor der fokuseres på at få nedbragt luftforureningen i verdens storbyer. Men det er nok ikke så kendt i den brede offentlighed, at sektoren for erhvervskøretøjer er en sand pioner på dette område og flittigt bidrager med teknologiske fremskridt til elektriske varebiler, busser og lastbiler.

At den brede offentlighed ikke har øjne for dette kan måske finde sin forklaring i, at der er så relativt få erhvervskøretøjer. Det er i hvert fald en forklaring, der virker sandsynlig for SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders), der er en stor engelsk brancheorganisation for den engelske bilindustri. 

Forholdsvis stor miljøbelastning

I sit seneste nyhedsbrev henviser SMMT til analysebureaet Frost & Sullivan, der skønsmæssigt har beregnet, at Europas erhvervskøretøjer udgør mindre end 5 procent af den samlede bilpark. Men billedet ændrer sig, når man ser på erhvervskøretøjernes miljøbelastning.

En fremtid med kun elektriske biler er ren fantasi

De tegner sig nemlig for næsten 20 procent af den samlede vognparks udledning af CO2. Dette hænger sammen med, at erhvervskøretøjerne i forhold til personbilerne er større og tungere. Desuden har de flere driftstimer i løbet af deres levetid.

Verdens største flåde af elbiler

På denne baggrund finder SMMT det relevant at slå til lyd for den aktivitet og udvikling, der finder sted i sektoren for erhvervskøretøjer. Her er det især varebilerne, der sætter dagsordenen.

Det skyldes ikke mindst, at der er virksomheder som er gået ‘all in’ på at køre elektrisk. En af disse er Gnewt, der betegner sig selv som indehaver af verdens største flåde af elektriske udbringningskøretøjer. Flåden består af små og store varebiler samt mikrobiler og cykler.

Af andre eksempler på virksomheder med elbiler i deres flåde nævnes Royal Mail, UPS, North-East Lincolnshire Council, BAE Systems og Fortem.

Aktiv fransk trio

Blandt fabrikanterne af varebiler nævnes de tre franske mærker Peugeot, Citroën og Renault. I de første tre måneder af året har den franske trio introduceret nye eller forbedrede versioner.

Peugeot og Citroën lancerede hhv. Partner SE L2 og Berlingo Electric L2 550 LX, der begge har 250 mm længere lastflade i tillæg til 4 kubikmeters varerum og en rækkevidde på 106 miles (170 km).

Bedre batteri i Kangoo

Renault præsenterede sin hidtil største elektriske varevogn – Master ZE – på biludstillingen i Bruxelles i januar. Med en ny batteripakke angives rækkevidden til 200 km.

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Samtidig introducerede Renault en ny batteripakke til Kangoo-modellen, der fik forlænget sin rækkevidde med 50 procent til 270 km.

Ford og DHL i samarbejde

Hos Ford går et innovativt tiltag ud på at køre forsøg i London med plug-in-hybrider. En lille flåde af Transit Custom-modeller skal i et års tid køre i den centrale del af byen og tjene virksomheder som British Gas, Addison Lee og Metropolitan Police.

I Tyskland er Ford gået i samarbejde med kurérgiganten DHL om at fremstille elektriske Transit’er, mens rivalen UPS er ved at udvikle verdens første distributionsbil, der kører på brændsceller. De første kommer på gaden i Californien, og i 2018 kommer de på gaden – sammen med elektriske versioner – i Londonbydelen Camden.

 

Tags: CitroënDHLelektrisk varebilFordgnewtPeugeotRenaultroyal mailSMMTUPS
Tidligere Artikel

Duster støver af

Næste Artikel

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

Næste Artikel
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ønsker med tiden at få alle dieselbiler ud af København. Foto: Socialdemokratiet

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

Hos Gnewt er hele flåden af bydistributionsbiler elektriske. Fotos: Gnewt

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

17. september 2017

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored