Standsningsforbud i byerne et stigende problem for distributører
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Et af forslagene går ud på at give vare- og lastbiler lov til at standse i en række situationer, hvor der i dag er standsning forbudt.

Varebiler er udfordret af standsningsforbud

Transportministeriet skal behandle forslag om at lempe standsningsforbud i byzonerne, så det bliver lettere for varebilerne at komme af med pakkerne

af Jess Ulrik Verge
2. marts 2017
i Nyheder, Trafikpolitik

Skilte med standsningsforbud i byerne udgør i stigende grad et problem for de mange varebiler, der tøffer rundt med brune pakker i lasten. Problemet forstærkes af den stigende internethandel.

Vi elsker nemlig at handle ind på nettet. Men efterhånden har pakketransporterne antaget så stort et omfang i by som på land, at der er dukket nye udfordringer op.

I byzonerne vrimler det med standsningsforbud. Det udfordrer chaufførerne, når de skal finde et egnet sted at standse vare- eller lastbilen.

Større omkostninger

“De manglende pladser betyder, at transportvirksomheder kan nå færre leveringer pr. rute. Det øger omkostninger til levering af varer og øger trængsel og miljøpåvirkninger, da der skal et øget antal lastbiler og varebiler til at dække transportbehovet.”

Det skriver regeringens rådgivende organ “Virksomhedsforum for enklere regler”. Rådet stiller på denne baggrund forslag om at ændre i færdselsloven, så den bliver mere tidssvarende.

Synd for Toyota – VW tager kronen

Et af forslagene går ud på at give vare- og lastbiler lov til at standse i en række situationer, hvor der i dag er standsningsforbud.

Som reglerne er nu, er det ikke tilladt at aflæsse varer, hvor der er standsningsforbud. Men hvis der er parkering forbudt, må man gerne standse og læsse pakkerne af.

En revision af færdselsloven vil eventuelt kunne ske ved at ændre standsningsforbud til parkeringsforbud.

Udfordringen er særlig stor de steder, hvor der ikke fysisk kan laves dedikerede pladser til levering af varer i nærheden af modtageren. Det tvinger chaufføren til at skulle gå en kortere eller længere strækning for at levere pakken.

Forskelligartede regler

Rådet oplyser desuden, at pakketransportørerne er udfordret af forskellige regler og krav fra by til by.

Nogle byer satser på kun at få biler under en vis størrelse ind i bymidten. Andre steder stilles der krav om, at en varebil skal være åben. Parkeringsvagterne kan dermed se, om den er ved at blive læsset af og ikke er parkeret.

Toyota Proace er 112 procent

Andre steder igen er det kun tilladt at læsse af i særlige tidsrum. Desuden kan lokale tolkninger af parkeringsreglerne besværliggøre chaufførernes arbejde.

På denne baggrund stiller rådet forslag om at få lavet ens regler i alle byzoner for bilernes vægt og størrelse, og at der i øvrigt laves ens regler for erhvervsparkering.

Ministeren skal behandle forslagene

Forslaget er nu sendt til Transportministeriet, hvor det er under behandling.

“Virksomhedsforum for enklere regler” blev nedsat af den socialdemokratisk ledede regering i 2012. Rådets formål er dels at udpege områder, hvor virksomheder oplever de største byrder, dels at komme med forslag til forenklinger.

Rådets forslag er omfattet af et “følg eller forklar”-princip. Det betyder, at den siddende regering er forpligtet til enten at gennemføre de initiativer, der bliver foreslået, eller at forklare, hvorfor man ikke følger forslaget.

Rådet har foreløbig fået mandat til at komme med forslag frem til 2019.

Tags: byzonerpakketransportparkeringstandsningsforbud
Tidligere Artikel

Iveco Daily er en grøn lastbil

Næste Artikel

Facelift til Renault Captur

Næste Artikel
Renault Capturs front får større lighed med storebror Kadjar.

Facelift til Renault Captur

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Et af forslagene går ud på at give vare- og lastbiler lov til at standse i en række situationer, hvor der i dag er standsning forbudt.

Varebiler er udfordret af standsningsforbud

2. marts 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored